Gå til innhold

Skillingsboller og solskinnsboller

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Dette er bolleoppskriften jeg bruker:

Boller

1 kg hvetemel

200 gr sukker

150 gr smør

1 egg

50 gr gjær

2 ts kardemomme

7 dl melk

40 stk.

Bland det tørre. Smelt smøret, og ha i melken. La det bli lunkent. Ha smør- og melkeblandingen i det tørre, men la det bli litt igjen til å røre ut egget.

Heves ca. 50 min.

Trill ut boller, og etterhev ca. 30 min.

Stekes på 225 grader 15 min. midt i ovnen.

Tenkte å lage skillingsboller og solskinnsboller (sånne med vaniljekrem). Kan jeg bruke denne bolleoppskriften og bare smøre på smør, sukker og kanel for skillingsbollene og vaniljekrem for solskinnsbollene?

Noen som har oppskrift på en vaniljekrem som funker?

Nelle :)

Videoannonse
Annonse
Gjest nextlife
Skrevet (endret)

Det går helt fint å bruke vanlig bolleoppskrift :)

Vaniljekrem :

1/2 l fløtemelk

4 eggeplommer

ca 100 g sukker

1 vaniljestang

ca 3 ss. maisenna

Kok opp fløtemelken med vaniljestangen som du har splittet og skrapt frøene ut av.

Visp sukker, eggeplommer og maisenna sammen i en bolle.

Når fløtemelken har kokt opp, blader du eggeplommeblandingen forsiktig i fløtemelken, rør ofte så det ikke brenner seg fast i bunnen av kasserollen, la det stå på platen til det tykner.

Avkjøl først i kasserollen i kaldt vannbad, når det er blitt litt avkjølt kan du sette den i kjøleskapet. Rør av og til så det ikke danner seg snerk oppå.

Lykke til :)

edit : Ta ut vaniljestangen før du avkjøler. Hvis du ikke har vaniljestang, kan vaniljesukker brukes, men tilsettes da etter at blandingen har kokt sammen, og er tatt av platen.

Endret av nextlife
Skrevet
Det går helt fint å bruke vanlig bolleoppskrift :)

Vaniljekrem :

1/2 l fløtemelk

4 eggeplommer

ca 100 g sukker

1 vaniljestang

ca 3 ss. maisenna

Kok opp fløtemelken med vaniljestangen som du har splittet og skrapt frøene ut av.

Visp sukker, eggeplommer og maisenna sammen i en bolle.

Når fløtemelken har kokt opp, blader du eggeplommeblandingen forsiktig i fløtemelken, rør ofte så det ikke brenner seg fast i bunnen av kasserollen, la det stå på platen til det tykner.

Avkjøl først i kasserollen i kaldt vannbad, når det er blitt litt avkjølt kan du sette den i kjøleskapet. Rør av og til så det ikke danner seg snerk oppå.

Lykke til :)

edit : Ta ut vaniljestangen før du avkjøler. Hvis du ikke har vaniljestang, kan vaniljesukker brukes, men tilsettes da etter at blandingen har kokt sammen, og er tatt av platen.

Supert! Takk skal du ha! :) Fløtemelk, det er 50/50 melk og kremfløte det da eller?

Gjest nextlife
Skrevet
Supert! Takk skal du ha! :) Fløtemelk, det er 50/50 melk og kremfløte det da eller?

Ja, det er vel egentlig det, men det går helt fint med mer eller mindre av det ene eller det andre. Man tager hva man haver......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...