Gå til innhold

Kan hamster få fedmeproblemer?

Anbefalte innlegg

Gjest always
Skrevet

Den som ikke spør får ikke vite og det finnes ingen dumme spørsmål osv. :P

Jeg har en dverghamster, søt lite nurk som jeg konstant mater.

Den har en saltstein, vitaminstein, honningstang, brødbit med urter, får salat og leverpulver som ekstra godiser pluss at jeg har en pose med urtesnack og en pose med banansnack som jeg gir et par ganger i uka.

Er dette for mye?

Besøkende sier at han ser tjukk ut, men hamstere er jo trill runde..det er ihvertfall mi unnskyldning :P

Så tilbake til spørsmålet mitt;

Kan hamstere bli fete?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Den som ikke spør får ikke vite og det finnes ingen dumme spørsmål osv. :P

Jeg har en dverghamster, søt lite nurk som jeg konstant mater.

Den har en saltstein, vitaminstein, honningstang, brødbit med urter, får salat og leverpulver som ekstra godiser pluss at jeg har en pose med urtesnack og en pose med banansnack som jeg gir et par ganger i uka.

Er dette for mye?

Besøkende sier at han ser tjukk ut, men hamstere er jo trill runde..det er ihvertfall mi unnskyldning :P

Så tilbake til spørsmålet mitt;

Kan hamstere bli fete?

Ja!Alle dyr kan bli fete,og når det gjelder snacks er det samme regel som for mennesker: ikke for ofte og ikke for mye!!!Overvekt kan gi helseproblemer,så du bør kutte ned på snacks og oppmuntre ham til fysisk aktivitet,f.eks.ved å kjøpe et slikt aktivitetshjul til ham (vet ikke helt om det heter det,men du vet sikkert hva jeg mener..)

Gjest Gjest
Skrevet

Trist at du må lyve for deg selv på den måten, i stedenfor å innse at du er ansvarlig for ditt dyrs trivsel. ALLE dyr kan få fedmeproblemer, det sier seg selv. Og dersom du skulle tvile på denne påstanden, anbefaller jeg deg å se på dyret ditt med objektive øyne. Er hamsteren tykk, så skal du selvsagt sørge for at den går ned i vekt.

Å overfôre et dyr er like mye dyreplageri som å sultefôre det. Fete dyr har det ikke godt.

Gjest Lamia Lenis
Skrevet

Jepp, de kan! Jeg kjenner en ørkenrotte som er feit. Vi prøver å slanke han litt, ved å gi annen mat og få han til å løpe i hjulet og slikt. Nå er han så feit at han ikke kommer gjennom dorullen sin lenger.

Gjest always
Skrevet
Trist at du må lyve for deg selv på den måten, i stedenfor å innse at du er ansvarlig for ditt dyrs trivsel. ALLE dyr kan få fedmeproblemer, det sier seg selv. Og dersom du skulle tvile på denne påstanden, anbefaller jeg deg å se på dyret ditt med objektive øyne. Er hamsteren tykk, så skal du selvsagt sørge for at den går ned i vekt.

Å overfôre et dyr er like mye dyreplageri som å sultefôre det. Fete dyr har det ikke godt.

Ærlig talt!

Det som er trist er deg, at du ikke skjønner hvorfor jeg skriver på dette forumet!

Jeg skriver hær fordi jeg lurer på noe, så jeg kan få svar og gjøre det som trengs å gjøres.

Istedenfor kaller du meg dyremishandler!

Hadde jeg løyet for meg selv så hadde jeg jo ikke trengt å skrive her, da hadde jeg jo trodd at det var helt riktig å gi den mat hver gang skåla var tom osv.

HVis dette er slike svar folk får når de spør om hjelp så kan jeg skjønne at mange bare holder kjeft, noe som er verre!

Gjest always
Skrevet
Etter hva jeg har sett så skal ikke hamstre være små og runde, de blir som oftest det pga overforing o.l. De skal være avlang.

Denne så vel ganske grei ut.. http://www.popularpets.net/hamsters/pictur...ese-hamster.jpg

Ja, den så veldig fin ut! :)

Min er nok en del rundere, har et hjul til den.. fire etasjer og bruker å lage hindere til den samt ta den ut ofte.. så må vel bare kutte ned på godsakene da.

Hvis jeg har en honningstang inne til den, burde jeg da kutte ut å legge mat i matskåla? Honningstanga har jo egentlig den samme maten uansett.

Gjest always
Skrevet
Ja!Alle dyr kan bli fete,og når det gjelder snacks er det samme regel som for mennesker: ikke for ofte og ikke for mye!!!Overvekt kan gi helseproblemer,så du bør kutte ned på snacks og oppmuntre ham til fysisk aktivitet,f.eks.ved å kjøpe et slikt aktivitetshjul til ham (vet ikke helt om det heter det,men du vet sikkert hva jeg mener..)

Ja, skjønner hva du mener :)

Har et hamsterhjul til den, pluss at jeg har fire etasjer til den så den har mat og vann og hus i forskjellige etasjer så den er nødt til å bevege seg litt :P

Trodde vel først at den regulerte sitt eget matinntak, men nå må jeg vel sette den på diett, hehe

Noen tips?

Gjest Gjest
Skrevet

Har et hamsterhjul til den, pluss at jeg har fire etasjer til den så den har mat og vann og hus i forskjellige etasjer så den er nødt til å bevege seg litt :P

Trodde vel først at den regulerte sitt eget matinntak, men nå må jeg vel sette den på diett, hehe

Noen tips?

Tror det finnes svært mange dyreeiere som faller for fristelsen å gi kjæledyret for stor tilgang på mat og snacks.Da kan det bli svært vanskelig for dyrene å regulere matinntaket..Når det gjelder diett,så ville jeg tatt en tur til veterinæren for å være sikker på at dietten legges opp på riktig måte.Ellers vet jeg for lite om hvordan man kan aktivisere hamstere.Har bare sett det geniale hamsterhjulet :-) Men hamster-eiere her på KG,eller de som jobber i dyrebutikkene har sikkert peiling?

Skrevet

Noen tips?

De regulerer i stor grad selv, men det betinger at de får mat de naturlig kan regulere. Ville kuttet ut snackset og byttet med en hard kornstang (de uten honning) sånn 2. hver uke, gi salatblader, gulerøtter, løvetannblader, brokkoli, og mandler hver dag i tillegg til vanlig hamsterfor. Da vil den spise det ferske og dermed spise seg ned, og hamstre hamsterforet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...