Gå til innhold

Kan vegetarianer og jaktmann ha en fremtid sammen?

Anbefalte innlegg

Gjest vegetarianer
Skrevet

Spørsmålet er forsåvidt stilt. Jeg er vegetarianer og er sammen med en som er mye på jakt. Dette blir stadig et problem mellom oss og ender alltid med krangel. Er det mulig å overvinne dette på en måte eller er det umulig med såpass forskjellig syn på dyr og liv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanskelig å si, det blir jo først og fremst hva dere gjør det til. Det handler jo om respekt for hverandres meninger og standpunkt.

Men lett blir det nok ikke!

Gjest Golden Girl
Skrevet

Tja, det spørs hvor høyt dere elsker hverandre og hvor mange kameler du vil svelge (billedlig talt :) )

Skrevet

Jeg er også vegetarianer og kunne aldri vært sammen med en som dreper for morro skyld.

Gjest Golden Girl
Skrevet
Jeg er også vegetarianer og kunne aldri vært sammen med en som dreper for morro skyld.

Ikke jeg heller...

Gjest Frosk
Skrevet

Er også veggis, og tror nok jeg hadde slitt litt der, ja...

(Men da skal det også sies at når folk først skal spise kjøtt syns jeg viltkjøtt er å foretrekke framfor industrikjøtt....)

Gjest gammel veganer
Skrevet

Jeg hadde forhåpentligvis ikke gitt meg i kast med det.

Spranget mellom de ulike verdiene, og livssynene både praktisk og holdningsmessig er hos meg svært stort mellom meg selv og en jeger. En slakter, pelsfarmer, broilerbonde, eggprodusent osv hadde riktignok vært mye verre, men det er ille nok.

Og tenk litt lengre frem i tid. Hvordan blir det med barn og barneoppdragelse? For meg er det uaktuelt å gi et barn kjøtt/melk/egg før det selv velger det. Og hvordan forklare for barnet at mor er motstander av noe far har som hobby/levevei? Det er vanskelig nok å ha barn om jeg ikke skal mer eller mindre oppsøke problemer.

Men hva går kranglene i hos dere? Er det relatert til kosthold/ernæring, moral, politikk, rent praktiske hensyn, eller andre ting?

Skrevet

Å spise dyr som har levd i frihet et helt liv, for deretter å dø en rask død, må da være mye bedre enn å spise et dyr som har levd hele livet i fangenskap? Jeg vet faktisk om flere som er vegitarianer i det daglige, men som spiser vilt en gang i ny og ne. Sånn sett ville jeg tro at det var lettere for en vegetarianer å være sammen med en som går på jakt enn en som lever av "frysedisken på Rema". Så om vegetarianeren i det hele tatt kan være sammen med en kjøttspiser, så må vel dette være det "minst ille" alternativet?

Mitt intrykk er også at de som jakter og de som selv driver med dyr ofte har mye større respekt for dyr enn folk flest, og dermed er mer på linje med dyrevern-vetgetarianteren enn de fleste andre.

Har svart med en anntakelse om at dette er en som er vegetarianer med tanke på dyrevern, det finnes jo også veldig mange andre grunner til å være vegetarianer, men jeg regner med at få av disse ville ha problemer med kjøttspisere/jegere.

Gjest Golden Girl
Skrevet
Å spise dyr som har levd i frihet et helt liv, for deretter å dø en rask død, må da være mye bedre enn å spise et dyr som har levd hele livet i fangenskap? Jeg vet faktisk om flere som er vegitarianer i det daglige, men som spiser vilt en gang i ny og ne. Sånn sett ville jeg tro at det var lettere for en vegetarianer å være sammen med en som går på jakt enn en som lever av "frysedisken på Rema". Så om vegetarianeren i det hele tatt kan være sammen med en kjøttspiser, så må vel dette være det "minst ille" alternativet?

Mitt intrykk er også at de som jakter og de som selv driver med dyr ofte har mye større respekt for dyr enn folk flest, og dermed er mer på linje med dyrevern-vetgetarianteren enn de fleste andre.

Har svart med en anntakelse om at dette er en som er vegetarianer med tanke på dyrevern, det finnes jo også veldig mange andre grunner til å være vegetarianer, men jeg regner med at få av disse ville ha problemer med kjøttspisere/jegere.

Drap er drap åkke som. Og TS sier han jakter ofte. Da kan man spørre seg hvor godt han liker å drepe (for å si det så brutalt).

Skrevet
Drap er drap åkke som. Og TS sier han jakter ofte. Da kan man spørre seg hvor godt han liker å drepe (for å si det så brutalt).

Jo, men da må vel TS velge bort alle som spiser kjøtt? Eller mener du at det er stor forskjell på å spise noe som andre har drept, og på det å drepe maten sin selv? Jeg vil tro at den som gjør det siste ofte har større respekt for liv enn den som bare gjør det første.

Gjest TS igjen
Skrevet
Og tenk litt lengre frem i tid. Hvordan blir det med barn og barneoppdragelse? For meg er det uaktuelt å gi et barn kjøtt/melk/egg før det selv velger det. Og hvordan forklare for barnet at mor er motstander av noe far har som hobby/levevei? Det er vanskelig nok å ha barn om jeg ikke skal mer eller mindre oppsøke problemer.

Men hva går kranglene i hos dere? Er det relatert til kosthold/ernæring, moral, politikk, rent praktiske hensyn, eller andre ting?

Takk for svar! Ja spranget er forferdelig stort mellom oss, og det er nettopp det vi har problemer med. Jeg har tenkt mye på fremtiden som du nevner her, at jeg vil aldri at mine barn skal få hans holdninger til dyr og livets verdi. Det er som oftest det kranglene våre går i, hvor ligger hans verdier, hva er hans syn på livet? Jeg som vegetarianer har tatt et bevisst standpunkt med at jeg synes det er helt forferdelig å ta dyreliv ''for moro'' og at det skal være gøy å se et dyr bli drept. Det er her mine grunner for livsvalget mitt ligger, og da blir det svært vanskelig for oss. Men problemet mitt ligger også i det at det viser seg at han ikke har tenkt noen ting over hva han faktisk gjør! Det blir jeg så provosert av! Han har aldri ofret noe tanke på hva han gjør, livet, dyr osv. Så når vi snakker sammen om det, så er han enig i det jeg ofrer av tanker rundt temaet, men likevel blir det alltid til at han kommer tilbake til at ''dette har jeg alltid gjort og jeg tenker ikke på det på samme måten som deg, så derfor gjør jeg det''. Uansett hvor enig han er i det jeg sier, så glemmer han det på en måte rett etterpå fordi han ''alltid har gjort det''.

Ja det er dyrevern og livets rett jeg har som grunn, som skrevet over. Men likevel synes jeg det byr på problemer for oss når han skal skyte et liv for moro. Selvfølgelig er det bedre enn kjøttdisken på rema1000, men det er ille likevel, for meg.

Skrevet (endret)

Da synes jeg rett og slett at du skal avslutte forholdet. Hvis du vet at du ikke kan leve med det i lengden, så er det bedre at det avsluttes enn at du prøver å forandre så veldig mye på hans innstilling.

Jeg har samme holdning som han (men de fleste jegere gjør det ikke bare for moro, det handler også om beskatning og mat), og jeg kunne aldri levd sammen med en vegetarianer uansett.

Endret av Agathe
Skrevet
Ja det er dyrevern og livets rett jeg har som grunn, som skrevet over. Men likevel synes jeg det byr på problemer for oss når han skal skyte et liv for moro. Selvfølgelig er det bedre enn kjøttdisken på rema1000, men det er ille likevel, for meg.

Men da er kanskje spørsmålet om du kan være sammen med en som ikke er vegetarianer mer relevant?

Gjest Frosk
Skrevet
Jeg har samme holdning som han, og jeg kunne aldri levd sammen med en vegetarianer uansett.

Fordi at.....?

Skrevet

Fordi verdigrunnlaget er så forskjellig at jeg ikke vet om det hadde vært verd det. Ikke verre enn det. Jeg har ikke noe imot vegetarianere av den grunn, jeg kan til og med forstå og stille meg bak mye av grunnlaget. Men ikke leve med en vegetarianer som stadig gav meg pes for at jeg likte jakt.

Gjest Golden Girl
Skrevet
Jo, men da må vel TS velge bort alle som spiser kjøtt? Eller mener du at det er stor forskjell på å spise noe som andre har drept, og på det å drepe maten sin selv? Jeg vil tro at den som gjør det siste ofte har større respekt for liv enn den som bare gjør det første.

For the record: jeg er selv sammen med en som spiser kjøtt. Det er jo et vanskelig spørsmål du stiller der, men jeg synes faktisk det er mer forståelig at folk spiser kjøtt fra Rema enn at de går rundt og jakter på dyr å drepe selv. Om kanskje sistnevnte har en moralsk bedre grunn for å gjøre det... jammen om jeg vet. Jeg har en sterk skepsis til folk som bærer våpen med intensjon om å drepe uansett.

Jeg vet ikke helt om dette er logisk for alle??? :forvirret:

Gjest TS igjen
Skrevet
Da synes jeg rett og slett at du skal avslutte forholdet. Hvis du vet at du ikke kan leve med det i lengden, så er det bedre at det avsluttes enn at du prøver å forandre så veldig mye på hans innstilling.

Jeg har samme holdning som han (men de fleste jegere gjør det ikke bare for moro, det handler også om beskatning og mat), og jeg kunne aldri levd sammen med en vegetarianer uansett.

Så er det det at vi elsker hverandre da. Føler meg ikke helt klar for å gi opp mannen jeg elsker over alt på denne jord. Det er kun ett punkt vi står imot hverandre på, ellers har vi det helt fantastisk sammen. Det er jo kun i jaktsesongen dette er et problem. Men må jeg gi opp, så må jeg. Jeg prøver ikke å endre hans innstillinger, men når vi skal samtale om det så er det jo normalt at man utveksler tanker om hvorfor man har den meningen man har. Det er det eneste jeg har gjort. Jeg har sagt hvorfor jeg mener som jeg gjør og hvorfor jeg vil at det skal påvirke mitt liv og mine valg. Dette som jeg har nevnt, har han sagt seg enig i, uten at jeg har tvunget han til noe som helst. Det må da være lov å si sine meninger og tanker rundt temaet når man først skal ha en samtale rundt det.

Men da er kanskje spørsmålet om du kan være sammen med en som ikke er vegetarianer mer relevant?

Som sagt over, dette problemet blir bare et problem rundt jaktsesongen. Jeg må jo bare rett og slett akseptere at mange spiser kjøtt. Jeg har ingen venner som er vegetarianere, og vi har det kjempefint sammen likevel. Noe respekt må man jo ha for hverandre. Det er mer dette med at han skal så absolutt drepe for moro. Han trenger jo ikke dette kjøttet, han dreper ikke for å klare å få i seg mat, men han dreper fine dyr fordi han synes det er moro. Hadde han drept for mat, så hadde jeg respektert det på en helt annen måte. Men det er det at han dreper et liv bare for moro, og sier det så rett ut også.

Jeg har prøvd lenge og bare akseptere at han er sånn og det må jeg bare leve med, men når jeg prøver såpass hardt å respektere han, burde ikke han også vise meg litt respekt ved å ikke si så rett frem og høylytt hvor moro det er å drepe?

Skrevet (endret)

Jakt er instinkt, det var sånn mennesket overlevde. Er ikke så rart at noe av det henger igjen, vel? Men at dere krangler i jaktsesongen er ikke det jeg reagerer mest på, jeg synes det er mer alarmerende at dere ønsker å oppdra barn på forskjellige måter. Måter som kanskje ikke lar seg forene.

Endret av Agathe
Skrevet
Jeg har en sterk skepsis til folk som bærer våpen med intensjon om å drepe uansett.

Veldig logisk for meg iallefall! Som om jeg skulle sagt det selv, men jeg har ikke den samme gode evnen til å tale for meg.

Skrevet
For the record: jeg er selv sammen med en som spiser kjøtt. Det er jo et vanskelig spørsmål du stiller der, men jeg synes faktisk det er mer forståelig at folk spiser kjøtt fra Rema enn at de går rundt og jakter på dyr å drepe selv. Om kanskje sistnevnte har en moralsk bedre grunn for å gjøre det... jammen om jeg vet. Jeg har en sterk skepsis til folk som bærer våpen med intensjon om å drepe uansett.

For meg er det i alle fall veldig ulogisk. Jeg spiser aller helst vilt eller kjøtt fra en lokal bonde som slakter selv. Fordi jeg vet at dyret har hatt det aller best da. Minst mulig stress, bra liv, og ikke minst lokalreist mat som er bra for miljøet. Og jeg sitter og måper av deltakere på Farmen, som gjerne spiser kjøttet dersom det først er slaktet, men som er SÅÅÅÅ i mot slaktingen, og som i alle fall ikke skal være med på prosessen. For meg blir det skrekkelig inkonsekvent, og jeg tror at kilden i et godt dyrehold (dersom man altså først skal bruke dyr til mat) er å ha et bevisst forhold til hvor maten faktisk kommer fra.

Men dette er mine tanker, som åpenbart er helt forskjellige fra dine. Og for å kunne leve godt sammen så må man rett og slett respektere at man har forskjellige meninger tror jeg. Og respekten må gå begge veier, ellers funker det ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...