Gå til innhold

Hvem har skylda

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hvem (eller kanskje hva, for noen) har skylda for at du er den du er i dag? Som dine meninger, tro/religion, eller rett og slett det livet du lever i dag.

Er du fornøyd med livet ditt? Noe du ville gjort anderledes om du fikk skru tiden tilbake? I såfall, hva da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det jeg ikke gjør idag, styres til en viss grad av hva jeg ikke gjorde i går. Det jeg opplevde i forigårs lagde kanskje noen forandringer i hjernen som til sammen bestemte hva jeg ikke gjorde i går. Barndommen og oppveksten var kanskje med på å forme forandringer, men genene bestemte hvilken modelleire jeg begynte å forme. Så har du enkelthendelser som slår ned som bomber.

Men til syvende og sist er det bare jeg som kan ta ansvar for mine handlinger og mitt liv.

Gjest Gjest-M-
Skrevet

Alle mine erfaringer og opplevelser gjennom hele livet har vært med på å gjøre meg til den jeg er i dag. Jeg er et produkt av arv og miljø.

For det meste er jeg fornøyd med livet mitt. Skulle ønske jeg hadde bedre økonomi, men utover det har jeg ikke noe å klage på.

Gjest Gjest_Isabell_*
Skrevet
Hvem (eller kanskje hva, for noen) har skylda for at du er den du er i dag? Som dine meninger, tro/religion, eller rett og slett det livet du lever i dag.

Er du fornøyd med livet ditt? Noe du ville gjort anderledes om du fikk skru tiden tilbake? I såfall, hva da?

Familie, venner, skole, media osv spiller selvfølgelig en viktig rolle til å forme meg. Når det er sagt er det til syvende og sist, jeg og kun jeg alene som er ansvarlig for mine tanker og handlinger.

:)

Skrevet

Jeg vil heller vri litt på spørsmålet ditt. Å kalde det "skyld" virker så negativt. Jeg vil heller kalle det bidrag. De som har bidratt til at jeg er den jeg er i dag er alle jeg har vært i kontakt med. Mest mamma og pappa og den nære familien min, men også venner, skole, jobb, mann, barn - livet.

Jeg er veldig fornøyd med livet mitt. Å angre er bortkastet tid. :)

Gjest Livets realitet
Skrevet

Jeg kan ikke vite sikkert, men jeg tror livet mitt hadde vært bedre hadde det ikke vært for disse tre personene:

- Vokst opp med psykisk syk mor (tvangspreget personlighetsforstyrrelse) som ofte lot sykdommen gå utover meg

- Jevnlig banket av stefar

- Ble voldtatt av en god "venn"

Dette har medført at jeg har vanskelig på å stole på mennesker og å slippe dem inn på meg, samt at jeg har angst og depresjon.

Gjest Gjest
Skrevet

Skylda er mi. :)

Javisst er jeg påvirket av foreldre, søsken, venner/uvenner, skole osv. Men jeg er veldig bevisst på mitt eget ansvar for den jeg er i voksen alder. Jeg var ikke så veldig fornøyd med hvem jeg var eller livet mitt for 10-15 år siden. I årene etterpå er det jeg selv som har gjort en del valg som gjør at jeg er den jeg er idag. Jeg har valgt mitt eget liv. Jeg har mange negative erfaringer bak meg som kan gjøre meg usikker på min egen verdi, men jeg har jobbet konkret og bestemt med disse holdningene mine og klart å komme veldig langt!

I dag er jeg veldig fornøyd med hvem jeg er og hvordan livet mitt er. Perfekt er det ikke (hvem har vel et perfekt liv?), men noe må man da ha å jobbe mot, eller? :)

Skrevet

Alt jeg har opplevd iløpet av livet har gjort meg til den jeg er i dag :)

Gjest Tigress
Skrevet

Det er heilt og fullt mi skuld, eg klandrar ingen.

Trur utdanninga mi og ein kompis eg lekte mye med i studietida har hatt mykje å seie, i tillegg til haldningane eg fekk med meg heimefrå.

Men, det er jo eg som har tatt til meg og prosessert dette, så det er heilt og fullt eg som skal ha æra.

Eg angrar på alt eg ikkje har gjort, men er nøgd med livet i dag. Sjølv om jeg har litt vondt i nakken nett no.

Gjest Casey
Skrevet

Jeg tar hele æren selv.

Gjest Phi phi
Skrevet

Jeg blir hva jeg tenker.

Mine foreldre fikk det barnet de fortjente.

Gjest Gjest
Skrevet

I voksen og "bevisst" alder tar jeg skylda selv, jeg vet jeg har gode muligheter til å påvirke hvordan jeg er og hva jeg gjør :ler: Men jeg merker at jeg er formet endel av oppveksten, spesielt foreldrene mine på godt og vondt (de er oppegående og engasjerte, men har mye aggresjon i seg). Å se dette i perspektiv har vært som å få hodet over vannet. Og i det store og hele er jeg fornøyd med hvem jeg har blitt.

Skrevet

Hvem som har skylda? Høres ut som vi ikke er noe særlig til folk... :fnise:

Vil nok si at pappa har gitt meg enormt mange gode kvaliteter i tillegg så har "alt som ikke dreper meg, gjort meg sterkere"

Skrevet

Barndommen min har preget meg på godt og vondt.De vonde tingene gjør noe med meg det er helt klart.I forhold til menn,vektproblemer osv.Men det er ene og alene mitt valg om jeg vil la meg styre av de vonde tingene eller å ta grep.Noen klarer det noen klarer det ikke.Heldigvis har jeg tatt grep.

Arv og miljø preger oss veldig,men vi har alltid mulighet til å velge hva vi vil gjøre med livet vårt.

Skrevet

Jeg tror kanskje det er min kjære mamma som har gjort meg så konfliktsky at jeg til tider blir selvutslettende - men det kan også ligge i genene for alt jeg vet.

Ellers er jeg forholdsvis fornøyd med hvem jeg har blitt og hva jeg har fått med meg i bagasjen gjennom et langt liv-.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...