Jigva Skrevet 20. mai 2008 #1 Skrevet 20. mai 2008 (endret) Håper jeg har lagt dette riktig sted. For noen måneder siden skulle jeg ta toget fra Lillehammer til Sandvika. Jeg bestilte på nettet og fikk minipris. Det jeg reagerer på da er at NSB reklamerer med minipris billett til hvor som helst i Norge. Det de ikke nevner er at det er nødt til å gå et direkte tog på den retningen. Fra Lillehammer til Sandvika går det inget direkte-tog, noe som resulterer i at du må betale et overgangs-tillegg. Så i reklamen der den lille gutten spør konduktøren om prisen på togreisene ville konduktøren gitt et helt annet svar om gutten spurte: "Hva med fra Lillehammer til Sandvika da?" Er det noen andre som reagerer på dette? Er det noen andre som synes at dette blir feil-reklame? Jeg synes at reklamene til NSB lyver; for minipris gjelder kun i de tilfellene der du ikke må bytte tog. Altså: Du kan reise hvor som helst i Norge på minipris, bare ikke FRA hvor som helst... Blir for meg litt høl i huet. Endret 20. mai 2008 av Jigva
Sol79 Skrevet 20. mai 2008 #2 Skrevet 20. mai 2008 Jeg syns det er logisk at miniprisen ikke inkluderer en overgang, men at det kun gjelder direkte avganger.
Rosalie Skrevet 20. mai 2008 #3 Skrevet 20. mai 2008 Minipris gjelder da overgang - jeg har toget mer enn én gang mellom Oslo og Rena for 199 kroner, og da må man bytte tog på Hamar (Intercity-tog som går til Lillehammer fram til Hamar, også Rørosbanen derifra)
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2008 #4 Skrevet 20. mai 2008 Minipris gjelder da overgang - jeg har toget mer enn én gang mellom Oslo og Rena for 199 kroner, og da må man bytte tog på Hamar (Intercity-tog som går til Lillehammer fram til Hamar, også Rørosbanen derifra) Som et eksempel er det mange flere miniprisbilletter til 199 tilgjengelig på Rørosbanen med 2 bytter mellom Oslo og Trondheim enn Dovrebanen, som er direkte.
Jigva Skrevet 20. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 20. mai 2008 Jeg syns det er logisk at miniprisen ikke inkluderer en overgang, men at det kun gjelder direkte avganger. Min personlige mening er at om man legger inn avreise sted og tilreise sted på internet og får tilbud om minipris så bør den miniprisen være det de reklamerer med. Jeg hadde ikke reagert noe særlig om jeg bare fikk tilbud om den prisen uten at de nevner minipris, men skal innrømme at jeg følte meg lurt da de tilbød minipris.. bare med tillegg. For meg blir det feil reklame. Ikke det at de 40 kronene (eller hva det nå enn var) betyr så veldig mye, men for meg så blir det prinsippet ved ting. Reklamerer man for en vare så må man tilby nøyaktig den varen om man velger å tilby den... (huff, det ble rotete, håper dere forstår hva jeg mente å si)
Jigva Skrevet 20. mai 2008 Forfatter #6 Skrevet 20. mai 2008 (endret) Minipris gjelder da overgang - jeg har toget mer enn én gang mellom Oslo og Rena for 199 kroner, og da må man bytte tog på Hamar (Intercity-tog som går til Lillehammer fram til Hamar, også Rørosbanen derifra) Da har de vel forskjellige prosedyrer på det regner jeg med.. De gangene jeg har byttet tog med minipris har jeg alltid blitt belastet for overgangs avgiften i tillegg.. Mulig det er annerledes med enda lengre strekninger.. Endret 20. mai 2008 av Jigva
SuperGjest Skrevet 20. mai 2008 #7 Skrevet 20. mai 2008 (endret) Har alltid fått minipris på overganger. Reiser fra Bergen til Kristiansand for 199 kroner (med bytte i Drammen), reiser fra Kristiansand til Åndalsnes for 199 kroner (med to bytter). Endret 20. mai 2008 av SuperGjest
Jigva Skrevet 20. mai 2008 Forfatter #8 Skrevet 20. mai 2008 Har alltid fått minipris på overganger. Reiser fra Bergen til Kristiansand for 199 kroner (med bytte i Drammen), reiser fra Kristiansand til Åndalsnes for 199 kroner (med to bytter). Hmmmmm.. da skal jeg jammenmeg ringe NSB neste gang det skjer og høre om det stemmer at den overgangen er lagt til på min billett. Det kan jo ikke være slik at de gjør en praksis noen steder og en annen praksis andre steder. Takk for svar folkens!!
SuperGjest Skrevet 20. mai 2008 #9 Skrevet 20. mai 2008 Hmmmmm.. da skal jeg jammenmeg ringe NSB neste gang det skjer og høre om det stemmer at den overgangen er lagt til på min billett. Det kan jo ikke være slik at de gjør en praksis noen steder og en annen praksis andre steder. Takk for svar folkens!! Gjør det du! Og husk at hver gang du bestiller per telefon så ilegges det et gebyr på 50 kroner, og at det derfor lønner seg å bestille på nett. (Veldig irriterende for dyreeiere som er nødt til å bestille per telefon da det ikke er mulig å huke av for dyr på nett).
Sol79 Skrevet 20. mai 2008 #10 Skrevet 20. mai 2008 Jeg syns det er logisk at miniprisen ikke inkluderer en overgang, men at det kun gjelder direkte avganger. Jeg ser nå at innlogget mitt over er fullstendig ulogisk!
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2008 #11 Skrevet 20. mai 2008 Jeg har heller ikke betalt for overgang når jeg har måttet bytte tog. Nå har jeg ikke fått billett til lavere pris enn 299 (Trondheim-Oslo og motsatt vei), men prisen har i hvert fall vært den samme uavhengig av om toget har gått direkte eller jeg har måttet bytte ett eller to steder. Har også sett på billett på enda lengre avstander, f eks Trondheim-Vestfold, hvor man MÅ bytte i Oslo, men kan ikke si jeg la merke til noe overganstillegg der heller? Om det derimot stemmer det du skriver, er jeg enig i at reklamen er villedende eller direkte feil. (byttet er jo dessuten ugunstig for meg som må flytte bagasje og finne ny plass opptil flere ganger i løpet av reisen)
Glitnir Skrevet 20. mai 2008 #12 Skrevet 20. mai 2008 Håper jeg har lagt dette riktig sted. For noen måneder siden skulle jeg ta toget fra Lillehammer til Sandvika. Jeg bestilte på nettet og fikk minipris. Det jeg reagerer på da er at NSB reklamerer med minipris billett til hvor som helst i Norge. Det de ikke nevner er at det er nødt til å gå et direkte tog på den retningen. Fra Lillehammer til Sandvika går det inget direkte-tog, noe som resulterer i at du må betale et overgangs-tillegg. Så i reklamen der den lille gutten spør konduktøren om prisen på togreisene ville konduktøren gitt et helt annet svar om gutten spurte: "Hva med fra Lillehammer til Sandvika da?" Er det noen andre som reagerer på dette? Er det noen andre som synes at dette blir feil-reklame? Jeg synes at reklamene til NSB lyver; for minipris gjelder kun i de tilfellene der du ikke må bytte tog. Altså: Du kan reise hvor som helst i Norge på minipris, bare ikke FRA hvor som helst... Blir for meg litt høl i huet. Grunnen til at du må betale tillegget er at du tar lokaltoget. Dersom du skal kunne få minipris hele veien kan du kun reise med regiontog. Bytter underveis går fint, men det må være kun regiontog. Sandvika-Oslo må du vel kanskje ta lokaltog i tillegg?
Gjest _Hufsa_ Skrevet 21. mai 2008 #13 Skrevet 21. mai 2008 Grunnen til at du må betale tillegget er at du tar lokaltoget. Dersom du skal kunne få minipris hele veien kan du kun reise med regiontog. Bytter underveis går fint, men det må være kun regiontog. Sandvika-Oslo må du vel kanskje ta lokaltog i tillegg? Høres logisk ut, for jeg har nemlig aldri betalt noe overgangstillegg på minipriser på regionstog, og jeg har tatt tog temmelig mange ganger.
flickan Skrevet 21. mai 2008 #14 Skrevet 21. mai 2008 Det står helt tydelig her i betingelsene. Så det er vel ikke noen grunn til å bli skuffet, men heller irritert på seg selv for at man nok en gang ikke leser betingelsene først.. Jeg er sløv der jeg og..
Yummy_Mummy Skrevet 21. mai 2008 #15 Skrevet 21. mai 2008 (Veldig irriterende for dyreeiere som er nødt til å bestille per telefon da det ikke er mulig å huke av for dyr på nett). Det er mulig å bestille med dyr på automat dersom det er en slik på togstasjonen din. (Ei venninne gjorde det i januar).
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2008 #16 Skrevet 21. mai 2008 Og husk at hver gang du bestiller per telefon så ilegges det et gebyr på 50 kroner, og at det derfor lønner seg å bestille på nett. Gjelder dette hvis man henter billetten på toget eller automat også? Lette på nsbs sider og fant ikke noe om gebyr på 50 kr, bortsett fra hvis man skal ha billetten tilsendt? De har heller ikke sagt noe om det når jeg har bestilt pr. telefon... men det forundrer meg jo ikke. Jeg må dessverre bestille på telefon siden det er eneste måten å be om billett som ikke er mot kjøreretningen... utrolig at det ikke går an å velge plass på nsb.no. Er det noe gebyr hvis man kjøper i luke? Det blir jo litt tungvint, men... pluss at man må være tidlig ute ofte for å få miniprisen.
flickan Skrevet 21. mai 2008 #17 Skrevet 21. mai 2008 Gjelder dette hvis man henter billetten på toget eller automat også? Lette på nsbs sider og fant ikke noe om gebyr på 50 kr, bortsett fra hvis man skal ha billetten tilsendt? De har heller ikke sagt noe om det når jeg har bestilt pr. telefon... men det forundrer meg jo ikke. Jeg må dessverre bestille på telefon siden det er eneste måten å be om billett som ikke er mot kjøreretningen... utrolig at det ikke går an å velge plass på nsb.no. Er det noe gebyr hvis man kjøper i luke? Det blir jo litt tungvint, men... pluss at man må være tidlig ute ofte for å få miniprisen. Nei, det gjelder ikke om man henter på automat eller ombord på toget. Er ikke gebyr om du kjøper i luken heller.
SuperGjest Skrevet 21. mai 2008 #18 Skrevet 21. mai 2008 Når man bestiller per telefon er det gebyr, og jeg henter billetten på toget.
Jigva Skrevet 21. mai 2008 Forfatter #20 Skrevet 21. mai 2008 (endret) Det står helt tydelig her i betingelsene. Så det er vel ikke noen grunn til å bli skuffet, men heller irritert på seg selv for at man nok en gang ikke leser betingelsene først.. Jeg er sløv der jeg og.. Nei, betingelser leser jeg aldri, er skikkelig dårlig på det. Huff.. men likevel så forbeholder jeg meg retten til å være skuffet på NSB, synes at om de tilbyr minipris så bør det være det også. har ingen ting å si for meg om toget jeg sitter på og bytter til kalles lokal- eller region-tog. Må jo dele toget med alle de som skal til Oslo fra Asker de gangene jeg tar toget fra Asker og oppover, så da er jo også regionstoget et lokaltog på noen strekninger. Men så lenge de har skrevet dette i betingelsene så er det vel ikke stort å gjøre, annet enn å mene at det er dårlig kundeservice; de j..... 40 kronene kunne de vel spandert på de som reiser et lengre stykke med dem. Men, men, NSB skal jo tjene penger og overleve de også. Hadde man enda fått bra behandling om man opplever at toget du sitter på blir kansellert på grunn av signalfeil, så hadde jeg muligens ikke tenkt på de usle 40 kronene en gang. Men saken er at de 2 gangene jeg har gått av toget fordi det står stille og ikke kommer til å komme seg videre den dagen, så har behjelpeligheten til NSB vært lik null. Lenge leve kollektivtransporten... men kommer jeg til å reise mer kollektivt..? ja, har ikke noe valg.. så der vant NSB igjen.. Endret 21. mai 2008 av Jigva
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå