Gå til innhold

Hvor mye trim?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en golden tispe som er 7 månder, men er veldig usikker på hvor mye trim hun skal ha. Har bare fått svar som ikke for mye og ikke for lite.

Går 3x15 min med henne hver dag, men går turer alene også så det jeg lurer på er om hunden kan bli med på disse turene også? noen ganger kan jeg gå en tur på 1 mil. er det for mye?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Å gå tur er ikke nok for en jaktrase som golden retriever.

Hunden din er dessuten i vekstfasen, så fysisk mosjon er ikke det du burde bekymre deg over. Tenk heller over hva du kan gjøre for at hunden skal bli stimulert mentalt. Trener dere noe som lar hunden bruke hodet sitt? Lydighet, spor, rundering eller andre ting som krever at hunden aktiviseres mentalt, er et must for alle med aktive raser.

Mange små turer bidrar forøvrig til at stresshoromonene holdes konstant i farta, så èn lang tur er å anbefalle fremfor mange små.

Skrevet

Du kan fint ta med hunden på 1 mils turene dine. Du merker på hunden når den blir for sliten. Men når de er 7 mnd så tåler de mye mosjon.

Hvis du har mulighet, så er det fint å gå et sted hvor du kan leke med hunden også. Spille ball med den eller noe sånt. Det er fin mosjon, og stimulerer også hjernen mer enn bare en vanlig gåtur.

Gjest Gjest
Skrevet
Hunden din er dessuten i vekstfasen, så fysisk mosjon er ikke det du burde bekymre deg over.

Dette er helt feil. Man skal faktisk være forsiktig med fysisk trening på slike store raser på grunn av HD/AD. Enkelte raser skal faktisk begrenses til det er godt over året gamle.

Skrevet
Dette er helt feil. Man skal faktisk være forsiktig med fysisk trening på slike store raser på grunn av HD/AD. Enkelte raser skal faktisk begrenses til det er godt over året gamle.

Det er jo nettopp det gjesten sier. Det viktigste er mental trening, fysisk mosjon er ikke viktig ettersom den uansett er i vekstperioden.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er jo nettopp det gjesten sier. Det viktigste er mental trening, fysisk mosjon er ikke viktig ettersom den uansett er i vekstperioden.

Står overhode ingenting om HD/AD der nei..

Skrevet
Å gå tur er ikke nok for en jaktrase som golden retriever.

Hunden din er dessuten i vekstfasen, så fysisk mosjon er ikke det du burde bekymre deg over. Tenk heller over hva du kan gjøre for at hunden skal bli stimulert mentalt. Trener dere noe som lar hunden bruke hodet sitt? Lydighet, spor, rundering eller andre ting som krever at hunden aktiviseres mentalt, er et must for alle med aktive raser.

Mange små turer bidrar forøvrig til at stresshoromonene holdes konstant i farta, så èn lang tur er å anbefalle fremfor mange små.

Har gått på valpekurs og skal begynne på grunnkurs. er veldig flink til og trene hunden mentalt, hver dag :)

Gjest Gjest_mamma1_*
Skrevet

Jeg har en veldig stor rase, den største faktisk, irsk ulvehund. Større hunder trenger lenger tid før leddene er stabilisert enn mindre raser. Det er en av grunnene til at de ikke skal ha hard mosjon. Vær forsiktig med hardt underlag, trapper osv.

Du må også passe på at du ikke sprenger hunden. Noe som ikke er så vanskelig som man skulle tro. Altså ikke la den løpe veldig langt slik at den nesten svimer av. Ta den med deg på turer, en vanlig gåtur er ikke noe problem, men jeg syntes kanskje at en mil er litt langt for en liten hund. Men slit den ikke ut med for mye løping. Dette har vi løst ved at vi tok hunden ut på et inngjeret område og lot den få leke fritt noen minutter, da ble den passe sliten.

Etter du har rønget hunden kan du starte hardere og mer krevende mosjon, så fremt at alt er i orden.

Noe som er vel så viktig er mental trening.. Finn på ulike aktiviteter der hunden får trenet hodet, ikke bare beina.

Skrevet

Jeg har en golden som nærmer seg et år. Vi fikk råd fra oppdretteren om å gå korte turer og at ca 45 minutter var passe når han var ca 9 mnd. Nå har vi økt og har gått opp til halvannen time med han, men har fått råd fra oppdretter igjen om å minske litt på turene og heller gi han hjernetrim. Vi har også lært at når hunden er røntget, kan man øke litt.

Det blir sagt så mye forskjellig om dette med lengde på turer, men vår erfaring er at med mye turer så girer vi han opp og gjør han hyper og rastløs. Derfor har vi nå gått litt ned i mengde og økt hjernetrimmen.

Jeg ville ikke gått en mil med en golden på 7 mnd ut fra hva vi har lært, iallefall ikke ofte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...