Gå til innhold

Jeg er fadder som skal holde dåpstale

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det mest opplagte er selvfølgelig å takke for tilliten og alt det der, men hva annet er naturlig å si?

Hva inneholdt talen fra fadder til ditt barn? Eller husker du en tale spesielt godt, som du vil dele med meg?

Skrevet

Jeg har aldri vært med på at fadderne har holdt tale, har ikke vært noen taler i de barnedåpene jeg har vært i.

Gjest Gjest
Skrevet

Tale i dåpen? Aldri vært borti før.

Kun holdt tale i konfirmasjonen til fadderbarnet.

Skrevet

Jeg ble også bedt om å holde tale til mitt fadderbarn tidligere i år.

Som du sa; takket for tilliten, og snakket litt om hvordan vi (både samboer og jeg var faddere) ønsket å følge opp barnet. Dette var også en baby med en litt trøblete start på livet, så snakket litt rundt hvordan det hadde vært å bli "kjent med" henne så langt. Og litt om vårt forhold til foreldrene, og hvordan det var å følge de gjennom svangerskap, og overgangen fra å være vimsete og uetablerte, til å bli en familie ;)

Men dette var kanskje en litt spesiell situasjon, i og med at det var skjedd ganske mye i den lille jentas liv allerede.. ikke alltid man har like mye å si om en nyfødt baby ;)

Skrevet

Hva var forespørselen og fra hvem? Jeg ville spurt hva de som spurte meg ville høre. Så ville jeg gjort akkurat det. Ferdig, ikke mer.

Det gir deg ikke noe positivt om du er ironisk, men det er kanskje mer gøy å skrive en tale om du bestemmer deg for å unngå vanlig svada. J

F.eks: kjære alle sammen. Jeg skal nå holde en tale for dåpsbarnet. Fordi det er et spesielt øyeblikk for barnet, og ja, ikke minst for alle rundt når barnet blir døpt, så ville jeg holde en spesiell tale. En skikkelig tale rensket for svadaformuleringer. Dessverre kom jeg på at om du fjerner alle svadaformuleringene, så ville de ikke være så mye igjen å holde tale om.

I dag leste jeg i avisa på bussen, om et nytt dataspill som kommer ut på markedet. Det var to ungdommer som ble intervjuet i den sammenhengen, og jeg kunne lese at det ene eksemplaret av ypperlig norsk ungdom kunne si følgende om spillet; hovedpersonen så ut som en sprengt jesus i trynet. Det fikk meg til å tenke over hvor viktig det er i dagens samfunn å oppdra unger i kristen tradisjon. Det er ikke bare for å unngå at svigerforeldrene ytrer misnøye og kommer med småsarkastiske kommentarer. Det er også for å forsvare vår kultur. Ville dere lest et intervju hvor våre unge håpefulle ytrer følgende: fy søren azz, hovedpersonen ser ut som en sprengt muhammed i trynet? Nei, faen om jeg vil. Måtte lille XXX vokse opp med en sunn og trygg barnetro. Om ikke annet, gir det i hvert fall en opsjon på bunad og stereoanlegg som kan mildne de verste traumene i tenåringsalderen. Skål!!! Og god dykkings!!

Skrevet
Jeg ble også bedt om å holde tale til mitt fadderbarn tidligere i år.

Som du sa; takket for tilliten, og snakket litt om hvordan vi (både samboer og jeg var faddere) ønsket å følge opp barnet. Dette var også en baby med en litt trøblete start på livet, så snakket litt rundt hvordan det hadde vært å bli "kjent med" henne så langt. Og litt om vårt forhold til foreldrene, og hvordan det var å følge de gjennom svangerskap, og overgangen fra å være vimsete og uetablerte, til å bli en familie ;)

Men dette var kanskje en litt spesiell situasjon, i og med at det var skjedd ganske mye i den lille jentas liv allerede.. ikke alltid man har like mye å si om en nyfødt baby ;)

Nei, det er nettopp det som er utfordringen, hva kan man si til et barn som bare er noen måneder? Jeg synes i grunn du hadde flere gode poenger, særlig mitt forhold til foreldrene. Kanskje jeg også vil nevne hvordan jeg kan stille opp for den lille.

Jeg er ikke tilhenger av verken svada eller lange taler, så den blir nok kort og greo tenker jeg. Takk for fine innspill!

Skrevet
Hva var forespørselen og fra hvem? Jeg ville spurt hva de som spurte meg ville høre. Så ville jeg gjort akkurat det. Ferdig, ikke mer.

Det gir deg ikke noe positivt om du er ironisk, men det er kanskje mer gøy å skrive en tale om du bestemmer deg for å unngå vanlig svada. J

F.eks: kjære alle sammen. Jeg skal nå holde en tale for dåpsbarnet. Fordi det er et spesielt øyeblikk for barnet, og ja, ikke minst for alle rundt når barnet blir døpt, så ville jeg holde en spesiell tale. En skikkelig tale rensket for svadaformuleringer. Dessverre kom jeg på at om du fjerner alle svadaformuleringene, så ville de ikke være så mye igjen å holde tale om.

Forespørselen kom fra mor om å si noe i dåpen.

Jeg er enig i det du sier, og det blir nok ingen lang tale.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...