Gjest Filla Skrevet 20. mai 2008 #1 Skrevet 20. mai 2008 Jeg er langtidssykemeldt, og kommer fortsatt til å være det i noen mnd framover. Jeg får sykepenger fra NAV hver mnd. Men hva skjer i juni når jeg får feriepenger fra jobben jeg hadde i fjor? Hvilke rettigheter har jeg? Jeg vet, spør på NAV... Men jeg vil gjerne vite svaret før jeg spør dem, for jeg har erfart at man kan få forskjellige svar ettersom hvem man spør. Greia er at jeg har hørt at jeg mister sykepengene dersom jeg skal ha lovpålagt ferie. Men hva er egentlig lovpålagt ferie? Jeg jobbet ikke hele fjoråret. Tjente i underkant av 200.000. Hadde ikke fast jobb, men var tilsatt i kortere vikariater. Dersom jeg hadde vært frisk ville jeg mest sannsynlig ikke tatt ferie i år. Det hadde vært veldig kjekt om jeg hadde fått både feriepenger og sykepenger i juni. Jeg ble nemlig skyldig litt penger på skatten og kan trenge de ekstra kronene...
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2008 #2 Skrevet 20. mai 2008 Arbeidsgiver utbetaler feriepengene dine i det du kommer tilbake på jobb, og da blir du mest sannsynlig også pålagt å ta ut ferien din tilsvarende feriepengene. Skal ikke lønne seg å være sykemeldt!
Gjest Piper Skrevet 20. mai 2008 #3 Skrevet 20. mai 2008 Hadde det vært så greit å være sykemeldt, ville nok flere vært det. Du får nok ikke dobbelt opp, selv om jeg forstår at det er ønsketenkning.
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2008 #4 Skrevet 20. mai 2008 du får både feriepenger og sykepenger i juni. Du trenger heller ikke ta ut ferien din når du kommer tilbake til arbeid
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2008 #5 Skrevet 20. mai 2008 fordi Nav betaler sykepengene dine nå, og arbeidsgiver betaler ut feriepengene...
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2008 #6 Skrevet 21. mai 2008 Arbeidsgiver utbetaler feriepengene dine i det du kommer tilbake på jobb, og da blir du mest sannsynlig også pålagt å ta ut ferien din tilsvarende feriepengene. Skal ikke lønne seg å være sykemeldt! Men jeg kommer aldri tilbake til den jobben som utbetaler feriepengene mine... Jeg er ikke fast ansatt, har bare hatt vikariater.
Gjest Filla Skrevet 21. mai 2008 #7 Skrevet 21. mai 2008 Men jeg kommer aldri tilbake til den jobben som utbetaler feriepengene mine... Jeg er ikke fast ansatt, har bare hatt vikariater. PS: Det var meg, TS, som skrev dette.
Gjest Filla Skrevet 21. mai 2008 #8 Skrevet 21. mai 2008 Hadde det vært så greit å være sykemeldt, ville nok flere vært det. Du får nok ikke dobbelt opp, selv om jeg forstår at det er ønsketenkning. Man må da være syk og ha en lege som bekrefter sykdommen for å være sykemeldt. Det er ikke noe man blir fordi man ikke gidder jobbe... Og det er uansett ikke "så greit" å være sykemeldt. La oss si at jeg hadde hatt lovpålagt en ferie i mars, men ikke fått feriepenger før juni. Da ville jeg ikke fått verken feriepenger eller sykepenger i mars, men fått dobbelt i juni (dersom jeg fortsatt var sykemeldt da). Det har NAV selv sagt til meg. Om jeg hadde stått uten inntekt i mars ville ikke betydd noe, så lenge jeg hadde hatt en lovpålagt ferie i tidsrommet. Derfor lurer jeg på hva lovpålagt ferie egentlig er, og om jeg faller utenfor den regelen siden jeg ikke var i fast jobb i fjor og dermed ikke kan se at noen skal kunne "tvinge" meg til å ta ferie dersom jeg ikke har råd. Andre som jobber lite et år velger ofte å ikke ta ferie året etter, fordi feripengene ikke strekker til.
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2008 #9 Skrevet 23. mai 2008 Etter det jeg har skjønt skal man i slike tilfeller få både feriepenger og sykepenger. Feriepengene kommer fra en annen arbeidsgiver i et ikke-fast arbeidsforhold. Feriepengene kunne man teoretisk fått utbetalt når man sluttet hos arbeidsgiver, altså i fjor.
fitnessmamma Skrevet 23. mai 2008 #10 Skrevet 23. mai 2008 Siden du ikke har en fast arbeidsgiver vil du få utbetalt både feriepenger OG sykepenger, så lenge du da ikke tar ut noe av den ferien du evnt. har opparbeidet deg. Noe jeg regner med du IKKE skal gjøre da du ikke har en fast arbeidsgiver. Hadde du hatt en fast arbeidsgiver ville ting stilt seg noe annerledes, siden det da hadde vært dem som hadde forskutert din sykelønn. Da ville feriepengene dine IKKE blitt utbetalt før du var tilbake på jobb og når du da skulle tatt ut ferien din.
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2008 #11 Skrevet 23. mai 2008 Det er jo også slik at hvis man ikke er langtidssykemeldt men blir sykemeldt iløpet av ferien, så har man ferie til gode på et senere tidspunkt. Man skal ikke miste feriepengene eller sykepengene fordi man er syk.
Gjest Gjest_hanne_* Skrevet 23. mai 2008 #12 Skrevet 23. mai 2008 Hei, Jeg er i AKKURAT samme situasjon som deg. Fikk både feriepenger av arbeidsgiver....og sykepenger fra NAV denne måneden. Var sykmeldt ifjor også så snart får jeg feriepenger av NAV også for de første 48 dagene jeg var syk i 2007.
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2008 #13 Skrevet 30. juli 2008 Sykepenger har da ingenting med feriepengene å gjøre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå