Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Nettbanken min har nå gått over fra sånn vanlig kort med engangskoder til sånn kodegeneratorsak. Da må man bruke bankID når man logger inn. Problemet er at de bruker en form for javaapplet, og den kommer ikke opp i hverken Firefox eller Opera.. Bruker Linux, og har fint lite peiling på dette. Det er jobbmaskinen min, så jeg er ikke root. Er det noe jeg kan gjøre for å fikse dette? Er litt krise, må få betalt noen regninger. Og takket være forpulte Canal Digital har jeg ikke internetttilgang hjemme, så er nødt til å bruke maskinen på jobben.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Nettbanken min har nå gått over fra sånn vanlig kort med engangskoder til sånn kodegeneratorsak. Da må man bruke bankID når man logger inn. Problemet er at de bruker en form for javaapplet, og den kommer ikke opp i hverken Firefox eller Opera.. Bruker Linux, og har fint lite peiling på dette. Det er jobbmaskinen min, så jeg er ikke root. Er det noe jeg kan gjøre for å fikse dette? Er litt krise, må få betalt noen regninger. Og takket være forpulte Canal Digital har jeg ikke internetttilgang hjemme, så er nødt til å bruke maskinen på jobben.

Hvilken Linux-distro kjører du?

Men uansett er jeg redd for at du må ha root-tilgang for å installere. Slet med Java selv på Linux tidligere, men det løste seg ved å installere Java fra her: http://www.java.com/en/download/index.jsp

Du kan jo prøve, men jeg kan ikke garantere. Også en løsning er å titte på hvordan distroen din av Linux vil at du skal installere Java (se utviklers hjemmeside).

Gjest Gjest
Skrevet

Fedora, versjon 6 kanskje?

Hrm, jeg får ikke lov til å installere noe selv *sukke*. Og takket være den nye organiseringen med "la oss samle alle datatjenestene til hele storbedriften i ett senter, i stedet for å ha support på hver avdeling" er det nå ingen i support som kan noe om Linux, for samtlige andre avdelinger bruker Windows nemmelig.. Grmf..

Gjest Gjest
Skrevet

Vel, Fedora 6 skal jo komme med Java som default.. Men, du kan se på denne siden - smørbrød-oppskrift på Java til Fedora Core:

http://www.fedorafaq.org/#java

Om du ikke får tilgang på root-kontoen, så må du nok kontakte intern-IT/support for jobben og be de fikse dette asap!

Lykke til! :)

Gjest Gjest
Skrevet
Fedora, versjon 6 kanskje?

Hrm, jeg får ikke lov til å installere noe selv *sukke*. Og takket være den nye organiseringen med "la oss samle alle datatjenestene til hele storbedriften i ett senter, i stedet for å ha support på hver avdeling" er det nå ingen i support som kan noe om Linux, for samtlige andre avdelinger bruker Windows nemmelig.. Grmf..

Spør om å få låne en av de maskinene som har Windows. Går jo kjapt å betale noen regninger. Alternativet er å dra til venner og låne pc der.

Løser ikke problemet ditt på sikt da, men som krisehjelp akkurat nå.

Gjest Gjest
Skrevet
Spør om å få låne en av de maskinene som har Windows. Går jo kjapt å betale noen regninger. Alternativet er å dra til venner og låne pc der.

Løser ikke problemet ditt på sikt da, men som krisehjelp akkurat nå.

Det er ingen windowsmaskiner på jobben i det hele tatt. Da må jeg til avdelingen i en annen by, og det er litt kav for å betale en regning :P

Får heller dra heim til ho mor.

Skrevet

Jeg har hatt samme problem (kjører firefox i hardy heron ubuntu) og kom frem til at problemet ligger i hvilken java-versjon som maskinen bruker. Du skal passe på å ha den seneste java-versjonen fra sun (det er vel java6 eller noe sånt) installert, OG, når du installerer den skal du ikke ha IcedTea eller OpenJDK eller andre "alternative" java-pakker installert.

Du kan fint installere igjen IcedTea og OpenJDK ETTER at du har installert den seneste fra Sun, men hvis de er installert når du installerer Sun's java, så kan det hende at maskinen velger å beholde de alternative som default-java.

I Ubuntu kan alt dette gjøres gjennom Synaptic Package manager, men da skal man logge inn med administratorpassord (dvs root i ditt tilfelle) - så du må nok få hjelp fra noen som sitter med administratorpassordet.

Håper dette hjelper!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...