Gjest roger Skrevet 19. mai 2008 #1 Skrevet 19. mai 2008 Hei! Blir i juli sambuer med min kjære. Hun har ei jente på 6 år fra tidligere forhold. Hun har jenta 100% av tiden da faren ikkje har intresse av jenta. han btaler bidrag i mnd. ca 2800kr. Siden ho har eieansvaret for jenta er ho i skatteklasse 2. Det eg lurer på........ når vi no flytter i lag å ho begynder å jobbe, vil ho forsatt vere å rekne for skatte klasse 2? siden vi har 2 intekter? eg som "stefar" har ingen ansvar for jenta i den grad... men rekner myndighetene oss som 2 med inntekt å eit barn? eller vil dei reken oss som to med inntekt å ei med ansvar for barn? for å si det enkelt..... vil det vere noe økonomisk tap for ho at vi flytter i lag?
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2008 #2 Skrevet 19. mai 2008 Hun vil fortsatt liknes i klasse 2 selv om dere blir samboere.
Gjest regine ii Skrevet 20. mai 2008 #3 Skrevet 20. mai 2008 Hennes "økonomiske tap" vil være at hun mister rett på en ekstra barnetrygd, og evtentuelt (men dette er jeg ikke sikker på!) rett til stønad til barnetilsyn. Men dere må ha bodd sammen i et år før disse tingene forsvinner. Så lenge dere ikke gifter dere, eller får felles barn, vil hun fortsatt lignes i skattekl. 2.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå