Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2008 #1 Skrevet 19. mai 2008 Her trenger vi noen andres erfaringer med i planlegginga....) Har to skjønne jenter på 3 og 1 år. synes det kan være rimeli hektisk til tider, men vet at jeg har lyst på flere barn etter hvert. Det vi tenker på er å enten få unge nr 3 når nr 2 er ca 3 år..da blir det året før eldste begynner på skola, og jeg slipper å tenke på at nr 3 kommer så langt unna de andre i alder, og vi kan på en måte gjøre oss litt ferdig med småbarnstia mens vi enda er i den.. eller å få en pause på noen år nå med de vi har, også få nr 3 når nr 2 er ca 4 år .... da får jeg være hjemme når eldste begynner på skolen, samt at jeg får jobba noen år først, og de to andre er blitt mer selvhjulpne.....itillegg får vi litt tid på å bli gift.(har lyst å gifte meg før vi får flere barn.. huff synes det er vanskeli å bestemme oss for hva som vil være best for alle parter...både de ungene vi har og oss selv........ er det slitsomt med 3 barn? pliiz kom med noen tips om familielivet, ps er 28 år selv.
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2008 #2 Skrevet 19. mai 2008 Jeg vil tro at det er mer slitsomt med tre barn som er såpass nære hverandre i alder. Da blir det gjerne mye misunnelse og konkurranse på de fleste områder for ikke å snakke om oppmerksomhet. Om det er større aldersforskjell tror jeg sannsynligheten for at alle finner sin plass og tar vare på hverandre er større. Den eldste i søskenflokken som er over 10 år eldre har jeg faktisk aldri krangla med.
sommerglede Skrevet 20. mai 2008 #3 Skrevet 20. mai 2008 hei har 3 barn... fra nummer 2 til nummer 3 er det 5 år.... jeg ville gjerne hatt dem nærmere.. men det fikk vi ikke til... men 5 år er utrolig grei aldersavstand... nr 2 greier seg for det meste selv og trenger jeg hjelp så stiller hun opp med å hente ting å tang... vil ha enda en .. men min mann sier nå stopp så nå "slitere" jeg... vil så gjerne BARE ha 1 til......
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2008 #4 Skrevet 20. mai 2008 Ja dette med lengere aldersforskjell er selfølgelig noe vi også tenker på, men da blir det kanskje at man må ha en 4.mann slik ikke nr 3 vokser opp alene... 3-4 år mellom? eller 4-5 år mellom?? en annen ting jeg lurer på er hvordan dere jobber når dere får flere barn?kan ikke tenke meg å jobbe i 100% stilling da............. flere synspunkter!
Chiquita Skrevet 20. mai 2008 #5 Skrevet 20. mai 2008 Hva som er den beste aldersforskjellen vil du aldri få noe godt svar på. Det forskes også på dette i det uenderlige, og "alle" kommer med forskjellig svar. Her må dere gjøre hva dere synes passer best. Jeg kan bare snakke for oss, og vi ville gjerne ha liten aldersforskjell mellom barna. - ferdig med baby-perioden raskt - lekekamerater på samme alder Hm - vi hadde da så mange argumenter, men de er borte nå. Jeg ville gått for 3 år mellom nr 2 og 3 om jeg hadde dine alternativer. (her har vi 16 mnd og 14 mnd mellom barna)
Leanne Skrevet 20. mai 2008 #6 Skrevet 20. mai 2008 jeg sitter med mange av de samme tankene.. har ei jente på 3 og en sønn på 16 mnd... Vi hadde vel i utgangspunktet tenkt å få omtrent lik aldersforskjell på alle barna, altså ca 2 år mellom barna... Men det forrige svangerskapet mitt var veldig tungt både fysisk og psykisk, da jeg nesten gikk i fødsel 3 mnd før termin og måtte være rolig frem til termin.. Skulle helst ligge/sitte ikke bære datteren min osv.. Dette var ikke lett å forklare ei jente på 2... Jeg er redd for at noe lignende kan skje i neste svangerskap, og tenker derfor å vente litt til barna blir litt større og forstår mer og kan klare seg selv.... Dessuten har jeg lyst til å jobbe litt nå, har vært student og hjemmeværende i 3 år nå.. begynte i jobb igjen i mars, jobber 50 %... Jeg tror vi har havnet på tanken om å få nr 3 når nr 2 er 4 og nr 1 er 6 og skal begynne på skolen... Men det er jo mulig vi ombestemmer oss før vi kommer så langt....
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2008 #7 Skrevet 20. mai 2008 Vi har 2 1/2 mellom de to første, så ventet v 4 1/2 år før vi fikk nestemann. Kan anbefales. De eldste er så store at de forstår mye, de hjelper til, de venter på tur, de er innarbeidet i sine daglige rutiner med skole/barnehage, venner, de er ute alene og leker. Ja alt som er positivt, vil anbefale det på det varmeste.
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2008 #8 Skrevet 20. mai 2008 Hvis samboeren din også er 28 eller eldre synes jeg dere bør starte prøvingen i løpet av 2008. Jeg synes det er en fordel å få de barna man skal ha før man er 30, og jeg synes det er en fordel at det er liten aldersforskjell mellom barna.
Gjest Gjest_zellica_* Skrevet 20. mai 2008 #9 Skrevet 20. mai 2008 Hvis samboeren din også er 28 eller eldre synes jeg dere bør starte prøvingen i løpet av 2008. Jeg synes det er en fordel å få de barna man skal ha før man er 30, og jeg synes det er en fordel at det er liten aldersforskjell mellom barna. Hvorfor et det en fordel å få barn før man er 30? Jeg har fire barn. Mellom de to eldste er det 2,5 år. Mellom de to yngste 2 år, og mellom andre og tredje 4 år. Etter min mening bør det nok ikke være veldig stor forskjell på andre og tredje mann, hvis dere er sikre på å ikke skulle ha flere. Egentlig hadde det vel vært best med 2 års forskjell hvis dere orker. Da blir det bedre samhold hos ungene.
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2008 #10 Skrevet 20. mai 2008 Hvorfor et det en fordel å få barn før man er 30? Jeg har fire barn. Mellom de to eldste er det 2,5 år. Mellom de to yngste 2 år, og mellom andre og tredje 4 år. Etter min mening bør det nok ikke være veldig stor forskjell på andre og tredje mann, hvis dere er sikre på å ikke skulle ha flere. Egentlig hadde det vel vært best med 2 års forskjell hvis dere orker. Da blir det bedre samhold hos ungene. Jeg har tenkt litt på det samme som deg Leanne, å kanskje få neste når eldste begynner på skolen, men da blir det ca 4,5 år mellom 2 og 3... er det andre som har fått bebi når en av ungene går på skolen? jeg tenker at da må man rekke skolen hver dag, hva hvis man får en kolikk unge som er våken hele natta.. sånn sett er det jo lettere når ungene går i barnehagen... men hvordan jobber dere da jenter for å få ting til å gå opp?
Gjest annemor30 Skrevet 21. mai 2008 #11 Skrevet 21. mai 2008 Jeg har tenkt litt på det samme som deg Leanne, å kanskje få neste når eldste begynner på skolen, men da blir det ca 4,5 år mellom 2 og 3... er det andre som har fått bebi når en av ungene går på skolen? jeg tenker at da må man rekke skolen hver dag, hva hvis man får en kolikk unge som er våken hele natta.. sånn sett er det jo lettere når ungene går i barnehagen... men hvordan jobber dere da jenter for å få ting til å gå opp? Å planlegge når en skal ha nr 3, er vel litt vanskelig?? En trenger nødvendigvis ikke bli gravid akkurat når dere finner ut at det passer heller*ler*er jo positivt og negativt uansett aldersforskjell også*flirer* Så dette ble nok litt lite oppklarende he he
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2008 #12 Skrevet 21. mai 2008 Å planlegge når en skal ha nr 3, er vel litt vanskelig?? En trenger nødvendigvis ikke bli gravid akkurat når dere finner ut at det passer heller*ler*er jo positivt og negativt uansett aldersforskjell også*flirer* Så dette ble nok litt lite oppklarende he he personlig synes jeg det er veldig greit å planlegge barna, har gjort det med mine første, men selfølgelig har man jo aldri garanti på at man skal bli gravid akkurat da og a... men så lenge man ikke har hatt store problemer med det tidligere så er det store sjanser for at det skal klaffe.
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2008 #13 Skrevet 21. mai 2008 Hvorfor et det en fordel å få barn før man er 30? Fordi det er vanskeligere å bli gravid etter 30. Fordi det er større fare for komplikasjoner i forbindelse med svangerskap/ fødsel og kromosomfeil/sykdommer hos barnet. Fordi det ikke er så greit for barnet å vokse opp med gamle foreldre.
Honey Bee Skrevet 21. mai 2008 #14 Skrevet 21. mai 2008 Fordi det er vanskeligere å bli gravid etter 30. Fordi det er større fare for komplikasjoner i forbindelse med svangerskap/ fødsel og kromosomfeil/sykdommer hos barnet. Fordi det ikke er så greit for barnet å vokse opp med gamle foreldre. Ok...så hvis man er la oss si 33,så er man gammel???Er 53 når barnet 20?? Eneste argumentet jeg har for å få før 30 er kun det fysiske.Er litt tyngre når man blir rundt 30,men helt overkommelig
asterix Skrevet 21. mai 2008 #15 Skrevet 21. mai 2008 Synes for min del at i underkant av 2 år er ypperlig aldersforskjell. Har det mellom de aller fleste av mine. Å få barn etter 30 er like greit som å få før 30. Fikk selv 4 av ungene før 30 og 4 etter, og var helt supert begge deler. Det er jo ikke slik at straks man blir 30 år så går man over i oldingenes rekker. Selvfølgelig planlegger man når man skal ha barn. For de aller fleste er det å bli gravid faktisk en enkel sak som tar bare få mnd. 3 barn er ikke slitsomt.
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2008 #16 Skrevet 21. mai 2008 Synes for min del at i underkant av 2 år er ypperlig aldersforskjell. Har det mellom de aller fleste av mine. Å få barn etter 30 er like greit som å få før 30. Fikk selv 4 av ungene før 30 og 4 etter, og var helt supert begge deler. Det er jo ikke slik at straks man blir 30 år så går man over i oldingenes rekker. Selvfølgelig planlegger man når man skal ha barn. For de aller fleste er det å bli gravid faktisk en enkel sak som tar bare få mnd. 3 barn er ikke slitsomt. takker for oppløftende tilbakemelding:)))) wow, 8 barn!!! jøss, dagene må jo gå i hundre, men så moro da, med mange barn. kunne igrunnen tenkt meg mange barn jeg også, men vet ikke hva vi skulle gjort med jobb og inntekt.... pju 2 års mellomrom...du er tøff!
asterix Skrevet 21. mai 2008 #17 Skrevet 21. mai 2008 takker for oppløftende tilbakemelding:)))) wow, 8 barn!!! jøss, dagene må jo gå i hundre, men så moro da, med mange barn. kunne igrunnen tenkt meg mange barn jeg også, men vet ikke hva vi skulle gjort med jobb og inntekt.... pju 2 års mellomrom...du er tøff! Man må jo gjøre noen valg i forhold til bosted bl.a så man ikke bor seg i hjel om man vil ha litt flere barn enn gj.snittet. Ellers har i begge jobber med helt vanlig lønn og har så vi greier oss og vel så det. De gangen vi fikk nr. 3 var vi faktisk begge enda studenter.
Alice Ayres Skrevet 21. mai 2008 #18 Skrevet 21. mai 2008 Vi er igang med produksjonen av nummer 3 nå, og hvis det ikke går så altfor lenge til det klaffer, vil det bli rundt fire år mellom nummer to og tre. I utgangspunktet ville vi vel gjerne hatt dem tettere, da det er stor aldersforskjell mellom en og to, og det er ikke særlig festelig for den største.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå