Gå til innhold

ikke-vaksinert katt bitt av villkatt

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Katten min, som er innekatt til daglig ble forleden dag bitt av en villkatt (tror iallefall det var en villkatt) da jeg gikk en liten tur med han i bånd ute i hagen vår. Jeg så etterpå at han hadde fått et kloremerke på nesen. I dag så jeg at han hadde fått et lite sår på siden som hadde blødd litt.

Kan dette være skummelt med tanke på sykdomsoverføring i og med at han ikke er vaksinert? Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg skal ikke si det for sikkert, men jeg tror ikke vaksine hjelper mot slike bitt- og klorerelaterte infeksjoner. Derimot kan det være sjanse for at såret blir infisert, særlig om det er dypt og med liten åpning, så følg med på om det gror.

Dessuten tror jeg jeg ville vaksinert katten selv om den er innekatt, så lenge du har den med ut :)

Skrevet

Katter får i seg smitte ved spytt bl.annet. De kan bli smittet av Katteaids dersom de blir bitt. Det anbefales å gi årlig vaksine også til katter som kun er inne.

Skrevet

Det første jeg ville gjort var såklart å ta den med til vetrinæren og vaksinere den. Den trenger ikke gå ut selv for å bli syk, bakterier følger med skoene dine inn.

Skrevet
Det første jeg ville gjort var såklart å ta den med til vetrinæren og vaksinere den. Den trenger ikke gå ut selv for å bli syk, bakterier følger med skoene dine inn.

:Nikke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...