Gjest Casey Skrevet 19. mai 2008 #1 Skrevet 19. mai 2008 Hvorfor har ikke Vinmonopolet åpent til kl. 20 og 22 på hverdager i kjøpesentre og ellers på gateplan? Hva er begrunnelsen for at man ikke kan få kjøpe en flaske rødvin på handleturen kl. 20 en vanlig hverdag? Matbutikkene er jo åpne, så hvorfor ikke Vinmonopolet også? Jeg er helt sikker på at KG har svaret!
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2008 #2 Skrevet 19. mai 2008 At alkisene ikke skal rekke å stå opp før de stenger
Amalie_85 Skrevet 19. mai 2008 #3 Skrevet 19. mai 2008 Nå stenger jo alkoholsalget i vanlige butikker og kl 20:00 eller 18:00 på lørdager uansett om selve butikken er åpen lengre. Så skal de ha åpent bare for at folk skal komme inn å se på alkoholen?
Carebear1 Skrevet 19. mai 2008 #4 Skrevet 19. mai 2008 Hvorfor har ikke Vinmonopolet åpent til kl. 20 og 22 på hverdager i kjøpesentre og ellers på gateplan? Hva er begrunnelsen for at man ikke kan få kjøpe en flaske rødvin på handleturen kl. 20 en vanlig hverdag? Matbutikkene er jo åpne, så hvorfor ikke Vinmonopolet også? Jeg er helt sikker på at KG har svaret! Nå er det vel ikke alle matbutikker som er åpne helt til 22. Og at alt er oppe stadig lengre er jo noe som har skjedd først de senere årene. At vinmonopolet ikke har valgt å følge denne utviklingen begrunnes vel på samme måte som ølsalg i butikk; man vil ikke at det skal være "lettvint" å få tak i mer alkohol på kvelden når man drikker og fester...
Gjest Casey Skrevet 19. mai 2008 #5 Skrevet 19. mai 2008 man vil ikke at det skal være "lettvint" å få tak i mer alkohol på kvelden når man drikker og fester... Hvem er "man"? Og sier ikke det mer om "man" enn det gjør om folk som ønsker vin?
Plym Skrevet 19. mai 2008 #7 Skrevet 19. mai 2008 Hele rasjonalet bak vinmonopolet er at økt tilgjengelighet gir økt forbruk. Lengre åpningstider=økt tilgjengelighet.
Gjest Gjest_Isabell_* Skrevet 19. mai 2008 #8 Skrevet 19. mai 2008 Hele rasjonalet bak vinmonopolet er at økt tilgjengelighet gir økt forbruk. Lengre åpningstider=økt tilgjengelighet. Nettopp! Og vi blir jo alle alkoholikere om vinmonopolet har lengre åpningstider Mvh Izzy
Carebear1 Skrevet 20. mai 2008 #9 Skrevet 20. mai 2008 Hvem er "man"? Og sier ikke det mer om "man" enn det gjør om folk som ønsker vin? "Man" er staten... Hele rasjonalet bak vinmonopolet er at økt tilgjengelighet gir økt forbruk. Lengre åpningstider=økt tilgjengelighet. Det er nok tanken bak ja...
Ecolia Skrevet 20. mai 2008 #10 Skrevet 20. mai 2008 Om du ikke "husker" at du skal ha vin før klokka åtte om kvelden, så syns jeg det i grunn kan være det samme. Syns åpningstidene er helt ok jeg, hadde ikke likt at drita folk kunne bare valse inn på polet og raske med seg enda mer drikke.
Plym Skrevet 20. mai 2008 #11 Skrevet 20. mai 2008 Nettopp! Og vi blir jo alle alkoholikere om vinmonopolet har lengre åpningstider Mvh Izzy Nei, ikke alle. Men antagelig noen fler.
Vixenia Skrevet 20. mai 2008 #12 Skrevet 20. mai 2008 (endret) jeg tror det er fordi på polet selger man sprit og vin ++, som jo inneholder mer alkohol enn øl og rusbrus. Derfor stenger de tidligere. Er jo sikkert tidsbegrenset alkoholsalg der også. Polet selger jo bare alkohol, så hvorfor ha åpent lenger når man ikke får solgt noe uansett liksom.. Det er der jeg tror da.. Ikke sikkert det er riktig. Endret 20. mai 2008 av Vixenia
Gjest Pet Skrevet 20. mai 2008 #13 Skrevet 20. mai 2008 Syns åpningstidene er helt ok jeg, hadde ikke likt at drita folk kunne bare valse inn på polet og raske med seg enda mer drikke. Drita folk hadde vel ikke fått handlet på polet selv om de hadde utvidet åpningstiden? Alkohol er en lovlig vare og jeg synes den skal være tilgjengelig innenfor normal åpningstid som gjelder for dagligvarehandelen. Jeg synes "han derre staten" burde konsentrere seg om viktigere ting enn om folk kjøper alkoholen sin kl to eller klokka sju. Det bør vi da virkelig få bestemme selv.
Gjest Casey Skrevet 20. mai 2008 #14 Skrevet 20. mai 2008 jeg tror det er fordi på polet selger man sprit og vin ++, som jo inneholder mer alkohol enn øl og rusbrus. Derfor stenger de tidligere. Er jo sikkert tidsbegrenset alkoholsalg der også. Polet selger jo bare alkohol, så hvorfor ha åpent lenger når man ikke får solgt noe uansett liksom.. Det er der jeg tror da.. Ikke sikkert det er riktig. Er det større sjanse for å bli full og drikke alkohol om kveldene? De som ynder å gjøre mye av det planlegger vel uansett og kjøper inn alt de kan om morgen? Så hva er da rasjonalet bak de tidligere stengetidene?
The Kitten Skrevet 20. mai 2008 #15 Skrevet 20. mai 2008 (endret) Drita folk hadde vel ikke fått handlet på polet selv om de hadde utvidet åpningstiden? Alkohol er en lovlig vare og jeg synes den skal være tilgjengelig innenfor normal åpningstid som gjelder for dagligvarehandelen. Jeg synes "han derre staten" burde konsentrere seg om viktigere ting enn om folk kjøper alkoholen sin kl to eller klokka sju. Det bør vi da virkelig få bestemme selv. Dessverre anser staten det som sin oppgave å passe på oss. Vi vil jo ikke klare det selv vet du Hilsen The Kitten :banantroll: Endret 20. mai 2008 av The Kitten
Gjest Bond Skrevet 20. mai 2008 #16 Skrevet 20. mai 2008 For min del personlig betyr de korte åpningstidene at jeg alltid kjøper litt ekstra 'i tilfelle'. I stedet for å kjøoe en flaske vin med maten for fredag, blir det 2 eller 3, for man vet jo ikke, kanskje det kommer noen planer i tillegg. Så jeg er ikke sikker på om det med tilgjengelighet har noe å si. Ville gjerne se studier der det blir bevisst også. De som er alkoholikere har jo ingen problem å kjøpe tidligere heller? Det blir jo ikke noe som ikke blir drukket - bare mennesker må løpe til butikken etter jobb.
iNord Skrevet 22. mai 2008 #17 Skrevet 22. mai 2008 norge er nisselandet gitt... lengter etter å bo i danmark eller tyskland eller nederland igjen,og kjøpe ei vin på sjappa på hjørnet på tur hjem i 21 tia,etter kino f.eks. er jo tull og tøys og staten a/s som har bestemt dette... jeg jobber i butikk,og kan sjelden handle på impuls på polet,da jeg som regel jobber hele deres åpningstid.. godt vi reiser en del,så vi får litt lager fra tax freen. :) kjøpte heldigvis 3 flasker vin på 16mai,og er bare halvveis ned i nr.2,så klarer oss nok denne helga også. hehehe goood helg alle vakre damer!!!
Gjest vimselot Skrevet 23. mai 2008 #18 Skrevet 23. mai 2008 Men er ikke polet ved sentralbanestasjonen i Oslo åpent til kl. 20? Synes jeg husker det eller har jeg sett feil på klokka... Jeg skulle handle vin et annet sted og vanligvis er jeg tidlig ute, men da var det stengt og jeg hadde ikke lyst å dra til sentralbanestasjonen. Man kan få uventet besøk og da er det praktisk at man kan kjøpe en flaske vin uten at man må ha et lager liggende hjemme. Tror ikke det blir mer drikking med lengre åpningstider. Helst skulle man kunne kjøpe vin på matvareforetninger. Synes man egentlig stresser nok, noen dager må man innom apoteket, kjøpe gave, i blomsterbutikken, handle inn mat og i tillegg også ta turen innom vinmonopolet.
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2008 #19 Skrevet 23. mai 2008 Folk som ønsker vin kan planlegge. Er du seriøs? Kan si akkurat det samme om deg, som handler mat; "butikkene kan stenge kl. 17, fordi du kan planlegge å handle mat".
Gjest Elfrida Skrevet 23. mai 2008 #20 Skrevet 23. mai 2008 Jeg er litt glad i vinmonopolet, hadde vi ikke hatt det hadde vi aldri i verden hatt tilgang til et så bredt utvalg av vin og sprit. I flere tilfeller har jeg opplevd at visse viner er billigere på polet enn de er i det landet det er produsert. Polet legger jo bare på avgifter på toppen av innprisen, i andre land står selgeren fritt til å sette pris, og da blir høykvalitetsvin prisa deretter. Hadde vi hatt vin på Rimi hadde vi bare fått rimi-vin, og måtte flydd byen rundt for noe godt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå