Catanova Skrevet 19. mai 2008 #1 Skrevet 19. mai 2008 Jeg lurer på om dere vet om det går ann å bli avhengig av godteri/søtsaker..? Hvis det går an, hvordan skal man da bli uavhengig? ;P Godteri er inne i mitt daglige kosthold for tiden.. Kan spise godteri hver dag.. Og vekta bare fyker oppover.. Det er kanskje ikke noe rart.. Nå har jeg prøvd så mange ganger å bare slutte, eller prøve å slutte gradvis.. Men jeg klarer ikke..
livbåten Skrevet 19. mai 2008 #2 Skrevet 19. mai 2008 Jeg og kan sikkert spise godteri hver dag. Prøver å la være så godt jeg kan, men ikke alltid lett! Men har ihvertfall klart og kutte ned brusinntaket betaktelig de siste månedene...det har jeg gjort ved å rett og slett gå fort forbi brushylla i butikken. Prøver det samme med godteriet.... Jeg kan kanskje forestille meg at jeg er avhengig av godteri, eller det er vel kanskje sukkeret man er avhengig av, på lik linje som andre er avhengig av røyk? Så det går vel på viljestyrke og psyke til å slutte? Vet ikke.... Men hvis man klarer å kutte ned, så får man ikke det suget lengre! Strikse rutiner med at man for eksempel kun skal spise en sjokolade etc lørdager tror jeg fungerer, men man må virkelig være innstillt på det!!!!
Supraspinatus Skrevet 19. mai 2008 #3 Skrevet 19. mai 2008 Det var en sånn dokumentar/livsstilserie på tv2 for en uke eller to siden som hadde spørsmålet ditt som tittel/problemstilling. Lurer på om det var 15mai kl 20? Er litt usikker.
Filur Skrevet 19. mai 2008 #4 Skrevet 19. mai 2008 Jeg klarte fint å slutte å røyke, men snopet er det faen meg umulig å kutte ut! Så ja, jeg vil si man kan bli svært avhengig. Er det ikke sånn at sukker utløser endorfiner da? Eller er det smaksopplevelsen i seg selv som gjør det? Ett eller annet må det iallefall være..
*Mocca* Skrevet 19. mai 2008 #6 Skrevet 19. mai 2008 Hadde en periode jeg kuttet ut sukker.... hovedsaklig snop og sukkerdrikke.... 2 UKER, første dagene er helt jævelig, ha noe sunt å knaske på, helst grønnsaker igrunn, gjør noe aktivt. etter 2-3 dager blir det bittelitt bedre, men det er fortsatt i tankene.... uke nr 2 tenkte jeg ikke på det engang, ikke engang den dagen jeg hadde bestemt at NÅ skulle jeg spise litt godis igjen.... Mannen min som minnet meg på det....
Gjest apekattenico Skrevet 19. mai 2008 #7 Skrevet 19. mai 2008 Svar på alt man måtte lure på om sukker! Imponerende god link Page! Programmet Supraspinatus snakker om heter Lyst og Last, og er en dokumentarserie på seks episoder(?). Går Mandager/Torsdager kl. 20(?)? Anbefalest.
Gjest Gjest_Opal_* Skrevet 20. mai 2008 #8 Skrevet 20. mai 2008 Jeg har erfart at sukkerfri brus og tyggegummi gjør suget etter godterier verre. Jeg klarte etter langt om lenge å kutte ut brus, og det gikk et par uker før suget etter godterier også gikk ned. Kjenner at det øker igjen nå, om jeg drikker brus eller spiser tyggegummi (sukkerfri),så jeg forsøker å holde meg unna begge deler.
Gjest Raptuza Skrevet 26. mai 2008 #9 Skrevet 26. mai 2008 Sukker vil ha meir sukker, lærte vi på Grete Roede kurset.
Bloodless Skrevet 26. mai 2008 #10 Skrevet 26. mai 2008 Sukker vil ha meir sukker, lærte vi på Grete Roede kurset. Stemmer. Spiser jeg litt sukker, vil jeg ha mer. Spiser jeg ikke sukker, har jeg ikke lyst på det. Kommer man seg over den første kneika, så er det lett. Synes også sukkersuget blir verre når jeg drikker sukkerfri brus. Så lenge jeg bare drikker vann, og spiser mye frukt, er det overraskende lett. Og jeg spiste sukker hver eneste dag!
amare Skrevet 26. mai 2008 #11 Skrevet 26. mai 2008 ja. og det samme med mat med masse fett.. jo mer fast food jeg spiser jo mer får jeg lyst på! hvis jeg har vært på mc`ern så plutselig på kvelden får jeg lyst til å fråtse i sjokolade feks
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2008 #12 Skrevet 27. mai 2008 Jo, jeg tror man blir avhengig av sukker. I dag kjøpte jeg sukkerfri sjokolade. Det sto på pakken at det hadde laxerende effekt ved stort inntak. Ikke visste jeg at en 75 gr sjokolade var stort inntak, men det var det altså. Og avførende effekt hadde den så ABSOLUTT. Fy f**n jeg har så vondt i magen nå at. Nei takke meg til vanlig sukker. Kunstig søtning er noe drit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå