Gå til innhold

Har noen litt anelse om oppdragelse av katter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har nettopp fått en liten herlig katt i hus. eieren ville ta liv av han fordi han skulle flytte selv, så vi sa oss frivillig til å overta. Har aldri hatt katt før, og er i grunnen ikke så ekspert på dette området. Men tenkte at alle kan jo lære seg, istedenfor at denne lille søte skapningen må bøte med livet så får den heller bare være gjenstand for litt forsøk på oppdragelse fra en som ikke har helt peiling.

Den er to år gammel, og er utekatt men er bare inne. Den trives ikke ute. Men den har noen dårlige vaner! Den kvesser klørne sine på alt av møbler, spesielt sofaen vår. Vi har en rimelig dyr sofa som vi ikke kan la ødlegges. Men hn prøver seg til stadighet, og om natten er verst. Hva gjør vi? Han har fått et stort klatrestativ og han kvesser dem her også noen ganger. Kjøpte oss spray som gjør at katten holder seg unna, og spray som skl tiltrekke (etter anbefaling fra dyrebutikk) men dette synes ikke å virke. hvordan skal vi lære katten at sånn gjør man ikke?

Videoannonse
Annonse
Gjest Cascabel
Skrevet

Vår prøver seg hele tiden på sofaen den og. Jeg tar den vekk, setter den ved klorestativet og "tvinger" den på den måten til å måtte bruke det. Om natten er verre.

Vet folk som bruker vannflasker og sprayer på katten når den gjør noe galt. Kan jo prøves?

Skrevet

testet ut vannflasker, men han reagerer på den der og da, men gjør det gjerne igjen:)

hjelpes ikke så lett dette..

Gjest Gjest_mamma1_*
Skrevet

Går det i det hele tatt an å oppdra en katt? jeg har ikke fått det til med de to jeg har hatt.. De har som regel roet seg når de ble voksne..

Jeg hadde rett og slett hengt noe over sofaen, et pledd eller noe, slik at den ikke funker som kløkvesser mer.. Det ser kanskje ikke så pent ut, men du kan jo ta det av når du er til stede.

De spray greiene har jeg ikke noen tro på.. Du kan jo ha katten innenfor et visst område når du er borte/om natten slik at den ikke får tilgang på sofaen osb.

Skrevet

hehehehe ja jeg begynner også å lure om det lar seg gjøre å oppdra en katt...Men etter å ha generelt lest litt her inne, virker det jo som flere faktisk har fått det til. Det må jo være et lite håp;)

Gjest Katteeier
Skrevet
Går det i det hele tatt an å oppdra en katt? jeg har ikke fått det til med de to jeg har hatt.. De har som regel roet seg når de ble voksne..

Jeg hadde rett og slett hengt noe over sofaen, et pledd eller noe, slik at den ikke funker som kløkvesser mer.. Det ser kanskje ikke så pent ut, men du kan jo ta det av når du er til stede.

De spray greiene har jeg ikke noen tro på.. Du kan jo ha katten innenfor et visst område når du er borte/om natten slik at den ikke får tilgang på sofaen osb.

Jeg skulle akkurat til å skrive det samme!Har selv brukt disse rådene med pledd over sofa og at katten ikke får ha tilgang til sofaen om natten,og det har fungert godt.Men tålmodighet er viktig..Dersom katten har vært mye ute er nok dette en ny livssituasjon for ham.Det kan ta litt tid før ting går seg til,og han lærer seg hva som er lov og ikke lov.Ellers synes jeg det er flott å høre at du,TS har gitt katten et hjem :) Mange såkalte utekatter liker veldig godt å være inne,men de har kanskje aldri fått lov til det.

Skrevet

Ja huff kunne ikke se på at den ble avvlivet bare fordi mennesker ikke vil ha den..Det er rett og slett altfor mange katter der ute som lider en slik skjebne. Så jeg trosset min dårlige katteoppdragelse (og håpet på noen gode råd her inne) og tok den til meg, så får vi heller ta step by step..

Gjest Gjest_Lita_*
Skrevet

Det er ihvertfall en ting som IKKE nytter, og det er å bli forbanna. Da blir katta bare fokusert på din reaksjon og kobler det ikke til sin egen handling. Den blir bare redd deg.

Lurt med pladd på sofaen for å gjøre den uattraktiv. Når den klorer på sofaen når du ser på, tar du den bort derfra med en nei og setter den på klorestativet. Det kan ta lang tid før den lærer, kanskje aldri.

Men hvorfor er katten løs om natten? Har du ikke et bad/vaskerom den kan være på, med mat og do? Så kan du sove ifred og katten får ike gjort ugang.

Skrevet

Er det vanlig å sperre kattene inne på ett enkelt rom om natten?

Skrevet

Jeg brukte vannflaske på kattene mine... Det tok sin tid, men de lærte til slutt...

Men for all del ikke sperr inne den stakkars katten om natten :overrasket: Slipp den heller ut da..

Har du prøvd men sånn spray som kattene reagerer på? Den heter visst Cat-nip eller noe sånt.. De blir veldig fasinerte ihvertfall av den plassen man sprayer den, så jeg brukte den på klorebrettet i begynnelsen også slik at de skulle fatte interesse av det :)

Gjest Katteeier
Skrevet
Er det vanlig å sperre kattene inne på ett enkelt rom om natten?

Katten min har sitt "eget" rom hvor han sover om natten,og kan sitte i vinduet og se ut om han vil.Om kvelden går han ofte selv inn på rommet og legger seg der,og så lukker jeg døra etterpå.På rommet har han soveplass,skåler med tørrfor og vann,+ klorebrett,kasse med kattesand og leker.Er klar over at ikke alle kan eller vil gi kattene eget rom,men da kan badet eller et annet lunt sted være et alternativ,som tidligere nevnt her i tråden.Mange katter liker å slappe av på et varmt gulv.I begynnelsen kan det hende at katten protesterer litt mot å bli plassert på ett enkelt rom,eller bli utestengt fra stuen eller andre rom for natten.Men etterhvert vil de bli vant med at dette er det stedet de skal være om natten.Noen katter liker å være ute om natten,og andre ikke.Her hvor jeg bor er det så mange katteslagsmål om natten,og jeg velger derfor å heller la katten være ute på dagtid.Jeg er ikke så stor tilhenger av å sprute vann på kattene,men det er min mening da.

Gjest Gjest_Lita_*
Skrevet

Har ikke tall på hvor mange ganger "ikke stenge katten inne på et lite rom"- debatten har gått her.

Mine katter har fra dag 1 vært på vaskerommet om natten og de trives godt. De går sjøl dit inn og legger seg på varmegulvet når de føler for det og har ingen traumer knyttet til det rommet. Om kvelden kan jeg ofte finne dem utstrakt på gulvet snorksovende. De har gått dit selv når huset har blitt stille. Om morgenen når vi kommer inn, glipper de med øynene og er nylig våknet. De har en periode om natten de er våkne på vaskerommet, da herjer de rundt. Naboen har bare en katt og praktiserer det samme som meg. Ingen problemer der heller..

Så ikke kom å si at det er dyreplageri å ha de der inne. Det er tross alt bedre enn at de går rundt i huset og river ned ting eller er ute og fryser og sloss.

Gjest Gjest_Bygdedyret_*
Skrevet

Min katt klorer på den sofaen som er nærmest terrassedøren, hvis vi ikke er kjapp nok til å forstå at hun faktisk har tenkt seg ut. :) Når jeg ser hun nærmer seg der så sier jeg navnet hennes og spør om hun skal ut, hun svarer med et mjau og går til døren. Hun er utekatt og får klort fra seg på trærne utenfor så hun har ikke så voldsomt klorebehov inne.

Min katt er også inne om natten, og hun kommer inn til fast tid hver kveld og går rett opp og legger seg. Da hun var kattunge var hun på badet om natten, med mat og vann, doen sin og noe å leke med. Hun gikk dit frivillig, og om morgenen fant vi henne ofte sovende i vasken. Nå er hun roligere på natten og slipper å være på kun et rom, hun ligger stort sett i fotenden hos et av barna eller på baderomsgulvet og sover.

Skrevet (endret)

Det beste er om kattene kan være ute om natten. De er skumringsdyr, og deres tid er skumringstimene om kvelden/natten og tidlig om morgenen. (Min katt er inne om natten for tiden - frivillig - og mjauer ofte og vil ut i fire-fem tiden). Å stenge voksne katter inne på et rom har jeg svært lite til overs for. Det er dyr vi snakker om her, rovdyr. Ikke småbarn eller kosebamser.

Endret av Tabris
Skrevet
Vi har nettopp fått en liten herlig katt i hus. eieren ville ta liv av han fordi han skulle flytte selv, så vi sa oss frivillig til å overta. Har aldri hatt katt før, og er i grunnen ikke så ekspert på dette området. Men tenkte at alle kan jo lære seg, istedenfor at denne lille søte skapningen må bøte med livet så får den heller bare være gjenstand for litt forsøk på oppdragelse fra en som ikke har helt peiling.

Den er to år gammel, og er utekatt men er bare inne. Den trives ikke ute. Men den har noen dårlige vaner! Den kvesser klørne sine på alt av møbler, spesielt sofaen vår. Vi har en rimelig dyr sofa som vi ikke kan la ødlegges. Men hn prøver seg til stadighet, og om natten er verst. Hva gjør vi? Han har fått et stort klatrestativ og han kvesser dem her også noen ganger. Kjøpte oss spray som gjør at katten holder seg unna, og spray som skl tiltrekke (etter anbefaling fra dyrebutikk) men dette synes ikke å virke. hvordan skal vi lære katten at sånn gjør man ikke?

Prøv og ha katten i et annet rom, eller så kan dere, hver gang dere tar katten i og kvesse klør i sofaen, gi den en sprut med vann i ansiktet. Det funker etter en stund. Men er ikke et sjakktrekk med dyr sofa og katt, prøv og legg et tykt teppe i sofaen som han kan klore på i steden for sofaen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...