Gå til innhold

kjøpe hus

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hei vi er et ungt par med et barn som vurderer å kjøpe hus. Vi er begge studenter, men sambo skal jobbe dette året mens jeg gjør meg ferdig på skolen, så bytter vi etterpå. huset vi vurderer å kjøpe koster ca 800000kr og må pusses opp litt etter hvert, men ikke noe særlig dyre ting som skal ordnes, så det tenker vi på sikt. Det jeg lurer på er om det er andre her inne som er studenter og har kjøpt/hus leilighet? Lurer da på om andre kan komme med råd og erfaringer de har hatt. Vi har en inntekt på ca 500000kr i året, dette er da inkludert mitt lån/stipend fra lånekassen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søk om startlån fra Husbanken i den kommunen dere tenker å kjøpe bolig i!

Gjest Gjest
Skrevet

noen fler som vil dele sine erfaringer med kjøp av hus?

Gjest Gjest
Skrevet

Henger meg på. Vi er et ungt par, vurdere å kjøpe i samme prisklasse så snart jeg er ferdig som student. Vi kommer til å ha en inntekt på drøyt 600 0000. Hører gjerne om erfaringer andre har, hvor mye lån dere klarer osv.

Skrevet

Sett opp budsjett da!

-bil

-forsikringer (gjeldsforsikring, bil, innbo osv)

-barn (om dere skal få det i nærmeste fremtid)

-avstand til jobb

-renter (dere bør klare minst 3 prosentpoeng mer)

-Kommunale avgifter

-Lisensen (evt andre ting til tv, som riks-tv, parabol osv)

-Mat

-Uforutsette ting (som tannlege osv)

-Kos (kino, ferier, klær, gaver)

Bare begynn å regne :)

(som sagt før, søk hos Husbanken, lureste dere kan gjøre!)

(dere får garantert lån forresten, hvis dere skal følge den offisielle lånebarmoterer er det jo inntekt*2,5, og dere tjener ca en halv million og skal låne mindre enn 1 million, er jo et enkelt valg da!)

Gjest Gjest
Skrevet

800.000*0,08 = 64.000 i året, vil si 5333,- kr i mnd. dette er kun i rentekostnader ved en effektiv rente på 8%. I tillegg så kan dere trekke fra endel av renteutgiftene på skatten. slik at den reelle kostnaden med lånet blir noe lavere. Dere bør også ha buffer for å tåle en renteønking på noen prosenter slik som nevnt av noen over. Dere har somregel mulighet til å få lån med f.eks 5 års avdragsfrihet. Kan jo være lurt til dere har to inntekter for eksempel.

Hva betaler dere for å bo i dag da? Det dere har råd til nå har dere i hvertfall råd til med en ekte inntekt. Det enkleste er å ta kontakt med et par banker for å få tilbud på lån. De setter opp regnestykkene for dere, og da vet dere konkret hva dere har å forholde dere til.

Ellers så er det viktig å sjekke boligen nøye, gjerne ta med noen med litt byggeteknisk erfaring, slik at dere ikke oppdager noe krøll i ettertid. Endel ting er det dyrt å gjøre noe med. Er badet på stell? Er det elektriske anlegget av nyere dato? finnes det spor av funkt? Er huset bygget av proffer, og etter dagens krav og standard?

Skrevet
Hei vi er et ungt par med et barn som vurderer å kjøpe hus. Vi er begge studenter, men sambo skal jobbe dette året mens jeg gjør meg ferdig på skolen, så bytter vi etterpå. huset vi vurderer å kjøpe koster ca 800000kr og må pusses opp litt etter hvert, men ikke noe særlig dyre ting som skal ordnes, så det tenker vi på sikt. Det jeg lurer på er om det er andre her inne som er studenter og har kjøpt/hus leilighet? Lurer da på om andre kan komme med råd og erfaringer de har hatt. Vi har en inntekt på ca 500000kr i året, dette er da inkludert mitt lån/stipend fra lånekassen.

vi sitter med fast inntekt på ca 630 000 i året, og har lån på 1.7 mill.. det går helt fint.. huset kosta 2.3.. så har dere mulighet til hus til 800 000 så ville jeg gått for det.. forutsett at alt er i orden med struktur og huset generelt.. (ingen råte etc) det er uansett biligere å eie enn å leie, på lang sikt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...