Gjest *Lilly* Skrevet 19. mai 2008 #1 Skrevet 19. mai 2008 Vi sliter med 4- åringen for tiden. Han har en real posjon trass og dette fører til frustrasjoner. Vi har alltid vært enige om at irettesettelser skal skje i form av "time out", verbal irettesettelse og tap av goder....Dette var noe vi diskuterte før vi fikk barn. Grunnen til at jeg ville ha dette klart er at jeg er VELDIG i mot den type straff og jeg visste at samboeren og han hadde knipset sin datter på munnen hver gang hun ikke gjorde som de ville- etter mitt syn helt forkastelig måte å få et barn til å adlyde på. Mannen min sa seg enig og han sa han hadde innsett at dette var en toskete måte å irettesette barn på. Nå sier mannen min plutselig at han synes vi skal knipse gutten på munnen når han svarer oss på en stygg måte Jeg ble forbanna og helt sjokkert....for et vannvittig forslag! Vi har jo bestandig vært skjønt enige om at dette er en utrolig dårlig måte å behandle barn på. Så preiker han om at han og xen knipset sitt felles barn- og at det funket...og at han ALDRI har sagt til meg at han føler dette er feil.... Jeg føler at jeg ikke kan stole på ham. Jeg forklarte at fysisk avstraffelse ikke kommer på tale- og at han bare kan våge...noe han lovte at han ikke ville gjøre om jeg var uenig. Men i talen han hadde før det sa han at " barn ikke tok skade av det, at mange gjorde det, at det ikke var vondt"....masse argumenter for å begynne med denne H&%&&5#"#"S knipsingen. Han dro også sin 12-årige datter inn i diskusjonen og fikk henne til å påpeke at hun ikke hadde fått mèn av behandlingen.... Jeg blir oppgitt og MEGET skeptisk....føler jeg må ta dette opp med ham i kveld og en gang for alle markere at dette ikke på noen måte er noe jeg kan akseptere! Samtidig blir jeg lei meg- føler at jeg ikke kan stole på ham, at han er anderledes enn det jeg trodde. Vi har vært sammen lenge- men i går fikk jeg meg en meget ubehagelig overraskelse da han sa dette og var så bastant i sin overbevisning. Hva ville dere gjort? Vi venter nr. 2 om få uker....
Lissi Skrevet 19. mai 2008 #2 Skrevet 19. mai 2008 Jeg er også av den formening at det må gå ann å oppdra barn uten å slå eller knipse dem. De får ikke mer respekt for foreldrene ved å bli slått, og dessuten venner de seg til alt, så det kommer til et punkt hvor de driter i denne knipsingen også. Jeg skjønner deg godt, og hadde nok ikke likt at barna ble slått. Men at de kan bli tatt litt hardt i slik at de skjønner alvoret har de nok ikke vondt av. Med påfølgende timeout.
Transmogrifier Skrevet 19. mai 2008 #3 Skrevet 19. mai 2008 Kjære, jeg kjøper to bøker om barnepsykologi. Hvis du etter å ha lest dem, fremdeles syns det er en god ide å knipse gutten vår, så skal jeg revurdere holdningene mine.
Gjest Frk Åberg Skrevet 19. mai 2008 #4 Skrevet 19. mai 2008 Det høres vanskelig ut å ha barn med en som tenker så forskjellig om barneoppdragelse som en selv. Men jeg tenker samtidig at han kanskje kan endre mening om dette om han får faglig informasjon om hvordan det påvirker barn? Om dere sliter med oppdragelsen, kanskje dere kunne kontaktet PPT for å få foreldreveiledning? De vil kunne gi dere alternative måter å løse problemene på, og vil samtidig kunne fortelle mannen din at fysisk avstraffelse både er ulovlig, kan være skadelig for barn, i tillegg til at det er andre ting som faktisk virker bedre på sikt.
Gjest *Lilly* Skrevet 19. mai 2008 #5 Skrevet 19. mai 2008 Ja, ikke sant... Og hva lærer vi dem på lekeplassen? : at de ikke skal slå andre barn! For en selvmotsigelse! Ved å fysisk avstraffe dem lærer de at når ord ikke holder er det greit å slå.. Jeg spurte mannen min om han skulle knipse og daske til meg også , hvis jeg var ufin i munnen....nei, DET skulle han selvsagt ikke....hvorfor skal barn være mindre verdt enn meg som er voksen? GRRRRRRR....jeg blir SÅ sint og skuffa over idiotmannen min....
Gjest Gjest_Renate_* Skrevet 19. mai 2008 #6 Skrevet 19. mai 2008 Ja, ikke sant... Og hva lærer vi dem på lekeplassen? : at de ikke skal slå andre barn! For en selvmotsigelse! Ved å fysisk avstraffe dem lærer de at når ord ikke holder er det greit å slå.. Jeg spurte mannen min om han skulle knipse og daske til meg også , hvis jeg var ufin i munnen....nei, DET skulle han selvsagt ikke....hvorfor skal barn være mindre verdt enn meg som er voksen? GRRRRRRR....jeg blir SÅ sint og skuffa over idiotmannen min.... Jeg er enig i at det er forkastelig å slå/knipse, men jeg synes også at ord som idiot er forkastelig, det ser jeg på som verbal knipsing - sår på sjelen kan man få av det. Håper ikke dette er ord du bruker på barna dine eller andre..
gompen Skrevet 19. mai 2008 #7 Skrevet 19. mai 2008 kremt...hva hvis knipsing ikke lenger fungerer? Skal han da begynne å klapse? Hva hvis det ikke fungerer lenger? Skal han begynne med ris? Hva hvis det ikke fungerer lenger? Skal han banke ungen skikkelig?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå