Wildy Skrevet 28. mai 2008 #41 Skrevet 28. mai 2008 Personlig syns jeg de burde bytte ut enten hemkunskap eller nynorsk med kosthold og erneringslære, sån at alle i det minste får en sjangs til å kunne velge riktig mat. jeg syns ikke det er vits å lage mat fra scratch om man putter sammen ingredienser som nøytraliserer bæringen til hverandre. Noe man gjør om man aldri har lært noe om sånne ting. Mat er bensin for kroppen, å det er viktigere å vite hva som er bra, enn å vite hvordan man setter sammen en hau mat som binner proteinene, ødleger vitaminer og dreper antioksydantene. Ja, derfor kan de bytte ut heimkunskap med kosthold og erneringsfag. ............ Bare måtte samle det allikevel.....
Yme Skrevet 28. mai 2008 Forfatter #42 Skrevet 28. mai 2008 ............ Bare måtte samle det allikevel..... Å hærregud! Nå merker jeg at jeg snart spiser føttene mine, bare på trass... Når jeg skriver "la meg forklare det på en litt enklere måte" så betyr plutslig ikke det jeg skriver noe, fordi du har hengt deg opp i missforståelsene dine fra mine eldre innlegg? Strålende! Kjempe fint! Ja, jeg skreiv først "bytt ut heimkunskap eller nynorsk" så tok du fra ingensteder at det betydde bare teori og ikkeno matlaging. Hvorfor det? Jeg skreiv "jeg syns ikke det er noe vits i å lage mat fra scratch" å gjett hva det betyr? Det betyr at JEG ikke syns det, å dermed at JEG leser mye om hvordan det funker.... Det betyr ikke at å kunne lage mat fra bunnen av ikke er nyttig. Det betyr enkelt og greit (akkurat som jeg skreiv det) at jeg syns det er viktig å vite sånne ting, å derfor lærer jeg meg det(men jeg skjønner at det fort kan blir utroooolig vansklig å forstå). Det er så heidundrandes vakkert at du trøkker ord langt ned i halsen på meg, vrir på dem, missforstår dem og så henger deg opp i det der når jeg da prøver å forklare hva jeg mente på en litt enklere måte. Bravo! Gratulerer med dagen og godt nyttår, ditt malingsspann. Okei... Jeg fåreslo at man kunne bytte ut heimkunskap med et fag hvor man lærte mer om ernering. Jeg skreiv aldri at man ikke skulle lage mat i det faget, så jeg hinta litt om at det fortsatt var matlaging og skreiv "hvorfor syns du det bare er heimkunskap man kan lage mat?". Det skjønte ikke du, så da skreiv jeg "okei, se for deg at det ER heimkunskap, bare med nytt navn og litt mer fokus på ernæring" og bare for sikkerthetsskyld så slang jeg på "men man trenger jo ikke bytte navn en gang! Det kan jo hete heimkunskap!" men du skjønte faktisk ikke det heller! Oh gud hvor stolt jeg merker at jeg blir!! En siste gang her nå, på en enkel måte... heimkunskap med litt mer fokus på ernering. Det var en enkel og grei setning, sant? Jeg kan prøve å forklare det enda en gang... Kosthold og erneringsfag = heimkunnskap med litt mer fokus på den delen som handler om hva mat gjør med kroppen, og hvordan proteiner, karbohydrater, mineraler, vitaminer osv fungerer i forhold til hverandre. Er det noe vits å lære det om man ikke samtidig lærer å lage mat? Nei... Er det lett å lære om det hvis man ikke lager mat? Nei... har jeg skrevet det noe sted? Nei... Det var det du som helt fint greide å plukke ut fra ingensteder fordi du er så flink til å trylle! Oh, Wildy, kan ikke du trylle fram en tomat så jeg kan gni den mot testiklene mine? Friksjonen kommer til å gjøre tomaten varm og dærmed får man i seg masse av de fine antioksydantene i tomater, akkurat som i eventyrland! Så kan vi ri på pånnier mens vi ser på bæsjeporno og spiser lakris. Natta
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2008 #43 Skrevet 29. mai 2008 Noen ganger gir jeg dem brus men ikke cola og andre ganger gir jeg dem cola men ikke brus.
Wildy Skrevet 29. mai 2008 #44 Skrevet 29. mai 2008 Bare spis i vei, Yme. det hender det er greit å tygge i seg sitt eget knot. Takker for meg for denne gang.
Yme Skrevet 29. mai 2008 Forfatter #45 Skrevet 29. mai 2008 (endret) Bare spis i vei, Yme. det hender det er greit å tygge i seg sitt eget knot. Takker for meg for denne gang. Du er ganske fææn av disse herskerteknikkene dine, Wildy. De er alltid gode å ha når man ikke har flere argumenter. Edit: Uansett er det veldig rart å være så imot å få litt mer matvitenskap inn i skolegården. Endret 29. mai 2008 av Yme
mysan Skrevet 29. mai 2008 #46 Skrevet 29. mai 2008 Jeg gir ikke mitt barn cola, eller noen av de andre "svarte" drikkene. Dette fordi det ikke er så lett å vite når man er 0-5 år hva som er cola og hva som er pepsi. Voksne sier så mye rart til ungene for å få dem til å spise, dermed inførte vi nei til svart brus. Jeg drikker heller aldri cola så ungene ser det, men pappaen gjør det. Det er litt dumt men, er vant til det. Vi prøver å drikke mer vann og juice(sikker noe galt i å gi ungene det også i følge enkelte), og om vi skal ha brus er det stortsett i helgene og da går det i alt annet enn svart brus. Pepsi Max, Solo, Fanta, lightvarianter også videre er ikke bra uansett. Sukkeret er én ting, men ørten sukkerbiter er det i dem alle, uavhengig av farge. De som er sukkerfrie er tilsatt kunstig søtning i stedet. Ser noen reagerer veldig på aspartam, og det har vært mye skriving om det de siste årene, men aspartam i ørsmå mengder er ikke spesielt skadelig. Og nepper mer skadelig enn all den andre driten vi får i oss fra alt mulig hele tiden. Ellers når det gjelder brus i alle varianter, sukkerfrie eller sukkerholdige. SYRE - og det gjelder saft og juice også. Sukkerfritt betyr ikke: fritt frem. Jeg svarer på det følgende: Jeg vil fremdeles hevde at det fra et helsemessig synspunkt generelt er mye bedre å lage maten fra scratch enn å bruke halvfabrikata. Jeg vet godt at kalsium hemmer jernopptaket, mens feks C-vitaminer fremmer det. Når det gjelder tomater, er det slik at en del næringsstoffer forsvinner ved oppvarming (det er for øvrig tilfelle med de fleste grønnsaker), men det er også slik at at det blir mer av andre gunstige stoffer (feks lykopener). Hvis man spiser variert mat laget fra bunnen av, noe man gjerne gjør dersom man har grunnleggende kunnskaper om matlaging og kosthold, er ikke noe av dette et problem. Da vil man uansett kunne være rimelig sikker på at man får i seg de stoffene man trenger, selv om man noen ganger kan komme i skade for å drepe vitaminer eller hemme opptaket av enkelte gunstige stoffer. Rå egg er det vel for øvrig stort sett bare tenåringer som nettopp har begynt å bli opptatt av trening og muskelbygging som spiser. Det er neppe skadelig, så det er ikke noe problem heller. Du er kanskje så opplyst på dette fordi du har vært nødt til å sette deg inn i det pga det du skriver om gluten- og melkeintoleranse. Folk flest er ikke på det nivået, og det er vel det Yme prøver å få frem. Folk flest er faktisk ikke oppe og går på kosthold i det hele tatt, men henger ved det gamle, gode norske kostholdet som visstnok gir deg det du trenger. For det har jo statens råd for ernæring og fysisk aktivitet sagt. Disse mener jo også at kumelk er menneskeføde, og det sier mer enn nok for meg. Det Yme nok mener (han og jeg snakker mye kosthold) er vel at folk flest lever i lykkelig uvitenhet om at varme knekker c-vitaminer, at frysing dreper e-vitaminer, at vitaminer og mineraler virker som katalysatorer for hverandre, at kobber-mangel gir samme symptomer som jernmangel og at ekstra inntak av jern faktisk forverrer problemet istedet for å avhjelpe, også videre. Han ønsker at de som styrer ernæringsopplæringen her i landet også setter seg inn i nyere forskning på temaet slik at ungene våre, og vi, lærer det som faktisk er riktig, og ikke bare den gamle lærdommen som gjaldt for tretti- førti år siden... Fremdeles forledes vi til å tro at dersom du får i deg fem om dagen så er livet reddet. At frukten og grønnsakene ikke lenger inneholder det de opprinnelige gjorde pga kunstgjødsel, mangel på vekselbruk også videre er det ingen som snakker om. Osv osv... Nei, heimkunnskapen er ikke det eneste faget som kan brukes til å lære om mat. Men kanskje det mest naturlige? Nå er det rimelig sprengte budsjett også i skolesektoren, og jeg ser ikke helt hvorfor det skal introduseres et helt nytt og teoretisk fag om noe som til en viss grad allerede er til stede i skolen i form av et praktisk fag. Hvordan mener du fagplanen skal se ut for f.eks 6.trinn? Og hva skal det gå på bekostning av? Fjerne heimkunnskapen?Så ungene skal lære om mat, men ikke lære å tilbrede den? Dæven, det hørtes spennende ut. Blir som teoretisk sløyd............ Nå skrev han vel egentlig ikke at den praktiske delen skulle vekk, han ville bare at ungene skulle lære mer om kroppens behov og hvordan sette sammen riktige ingredienser for å optimalisere næringsopptaket. Med masse kunstige tilsettningsstoffer. Nam Nam! Så da er det bedre at man bruker halvfabrikata som er stappet med e-stoffer, salt og sukker fordi man ikke kan lage mat? Om en person ikke kan det grunnleggende innenfor matlaging og næring vil jeg si det er bedre at den personen prøver seg fram med friske ingredienser istedetfor å putte en pose og litt vatn i en kjele, det lærer man også en hel del på! Jeg forstod det ikke sånn at han mente at poser var bedre enn friske ingredienser. Han mente at dersom man ikke vet hva som fremmer hverandres næringstoffer og heller ikke hva som hemmer næringsopptak i forhold til hverandre, så kan man lage mye "bortkastet" mat. Poser har aldri vært et sunt alternativ til noe som helst. Det burde faktisk nesten vært forbudt, slik som de lages i dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå