Yme Skrevet 25. mai 2008 Forfatter #22 Skrevet 25. mai 2008 Heller cola enn ting med aspartam.. Det er aspartam i frukt.
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2008 #23 Skrevet 25. mai 2008 Personlig syns jeg de burde bytte ut enten hemkunskap eller nynorsk med kosthold og erneringslære, sån at alle i det minste får en sjangs til å kunne velge riktig mat. En liten fotmote: Faget Mat og Helse erstattet heimkunnskapen i 2006
Yme Skrevet 26. mai 2008 Forfatter #24 Skrevet 26. mai 2008 En liten fotmote: Faget Mat og Helse erstattet heimkunnskapen i 2006 Det er jo helt vakkert! Håper de er litt mer oppdaterte enn de var med heimkunskapen, da... Vi lærte jo feks at poteter inneholdt masse Cvitamin. Det er vel forsåvidt sant, men det var ingen som gadd å si at Cvitaminer dør om man varmer dem Rå potet er ikke godt hehe Er det sån som skjedde i hele norge, eller bare noen steder? Det er ofte at sånne forandringer bare skjer i noen komuner.
Wildy Skrevet 26. mai 2008 #25 Skrevet 26. mai 2008 Heimkunnskapen er kanskje det faget som bør styrkes, med tanke på at folk ikke kan å lage mat selv lengre ( grov generalisering, jeg vet, men har møtt så mnge som faktisk ikke kan lage mat fra scratch...)
Mixelite Skrevet 26. mai 2008 #26 Skrevet 26. mai 2008 Heimkunnskapen er kanskje det faget som bør styrkes, med tanke på at folk ikke kan å lage mat selv lengre ( grov generalisering, jeg vet, men har møtt så mnge som faktisk ikke kan lage mat fra scratch...) Styrkes ja! (Jeg leste først strykes. hahaha). Vi har alltid vært "flinke" til å bruke ferdigmat, selv om vi godt kunne lage mat fra scratch også. Nå som vi _må_ lage mye av maten fra bunnen av pga gluten- og melkeintoleranse, får iallfall jeg noen aha-opplevelser innimellom. Hvem sier at det alltid tar så mye lenger tid å lage maten fra bunnen? Det "verste" eksempelet jeg kan komme på i ferdigmatklassen er moussaka. Hvor mye lenger hadde det tatt å lage det fra bunnen? Det var vel omtrent den tiden det tar å skrelle og skive poteter, vil jeg tro. Og så mye bedre det blir! Synes jeg iallfall(men jeg har jo ikke noe valg heller da, så kanskje jeg bare lurer meg selv ;-) )
Gjest Zia Skrevet 26. mai 2008 #27 Skrevet 26. mai 2008 Vi har alltid vært "flinke" til å bruke ferdigmat, selv om vi godt kunne lage mat fra scratch også. Nå som vi _må_ lage mye av maten fra bunnen av pga gluten- og melkeintoleranse, får iallfall jeg noen aha-opplevelser innimellom. Hvem sier at det alltid tar så mye lenger tid å lage maten fra bunnen? Det "verste" eksempelet jeg kan komme på i ferdigmatklassen er moussaka. Hvor mye lenger hadde det tatt å lage det fra bunnen? Det var vel omtrent den tiden det tar å skrelle og skive poteter, vil jeg tro. Og så mye bedre det blir! Synes jeg iallfall(men jeg har jo ikke noe valg heller da, så kanskje jeg bare lurer meg selv ;-) ) Helt enig!
Yme Skrevet 26. mai 2008 Forfatter #28 Skrevet 26. mai 2008 Heimkunnskapen er kanskje det faget som bør styrkes, med tanke på at folk ikke kan å lage mat selv lengre ( grov generalisering, jeg vet, men har møtt så mnge som faktisk ikke kan lage mat fra scratch...) jeg syns ikke det er vits å lage mat fra scratch om man putter sammen ingredienser som nøytraliserer bæringen til hverandre. Noe man gjør om man aldri har lært noe om sånne ting. Mat er bensin for kroppen, å det er viktigere å vite hva som er bra, enn å vite hvordan man setter sammen en hau mat som binner proteinene, ødleger vitaminer og dreper antioksydantene.
Wildy Skrevet 26. mai 2008 #29 Skrevet 26. mai 2008 jeg syns ikke det er vits å lage mat fra scratch om man putter sammen ingredienser som nøytraliserer bæringen til hverandre. Noe man gjør om man aldri har lært noe om sånne ting. Mat er bensin for kroppen, å det er viktigere å vite hva som er bra, enn å vite hvordan man setter sammen en hau mat som binner proteinene, ødleger vitaminer og dreper antioksydantene. Men da må de kanskje lære noe om det da?
Yme Skrevet 26. mai 2008 Forfatter #30 Skrevet 26. mai 2008 Men da må de kanskje lære noe om det da? Ja, derfor kan de bytte ut heimkunskap med kosthold og erneringsfag.
Wildy Skrevet 27. mai 2008 #31 Skrevet 27. mai 2008 Ja, derfor kan de bytte ut heimkunskap med kosthold og erneringsfag. Og hvordan skal de lære seg å lage maten? Lese om det? Det er barn vi snakker om her, de har neppe samme glødende intresse for kosthold i seg selv og ser ikke alltid nytten av det. For å gjøre det til et fag de faktisk har nytte av er det kanskje en ide å gjøre det praktisk? Hvorfor skal ikke kosthold og ernæring kunne inngå i heimkunnskapen? Gym har jo ( iallefall litt på vidregående, muligens også på ungdomskolen?) en teordel.
Gjest Zia Skrevet 27. mai 2008 #32 Skrevet 27. mai 2008 jeg syns ikke det er vits å lage mat fra scratch om man putter sammen ingredienser som nøytraliserer bæringen til hverandre. Noe man gjør om man aldri har lært noe om sånne ting. Mat er bensin for kroppen, å det er viktigere å vite hva som er bra, enn å vite hvordan man setter sammen en hau mat som binner proteinene, ødleger vitaminer og dreper antioksydantene. Jeg skjønner ikke helt hva du mener her? For det første er feks tomatsuppe eller moussaka laget fra scratch sunnere enn posevariantene, da de sistnevnte inneholder palmeolje, for mye salt, og en del tilsetningsstoffer. For det andre har man full kontroll med hvor mye mettet fett, hvitt mel, salt og sukker man tilsetter dersom man lager mat fra bunnen av, og man kan velge å bruke mindre av usunne ingredienser dersom man ønsker det. Hvis man har litt grunnleggende kunnskap om mat og matlaging, er det slett ikke noe hokuspokus å tilberede et sunt måltid. Du får jo det med mat og kosthold til å høres fryktelig komplisert ut, og at man nærmest må ha doktorgrad i kjemi for å kunne lage mat som er bra for kroppen. Kan du forresten gi meg eksempler på kombinasjoner som binder proteinene, ødelegger vitaminer og dreper antioksydanter?
Yme Skrevet 27. mai 2008 Forfatter #33 Skrevet 27. mai 2008 (endret) Og hvordan skal de lære seg å lage maten? Lese om det? Det er barn vi snakker om her, de har neppe samme glødende intresse for kosthold i seg selv og ser ikke alltid nytten av det. For å gjøre det til et fag de faktisk har nytte av er det kanskje en ide å gjøre det praktisk? Hvorfor skal ikke kosthold og ernæring kunne inngå i heimkunnskapen? Gym har jo ( iallefall litt på vidregående, muligens også på ungdomskolen?) en teordel. Hvorfor syns du at heimkunskap er det eneste faget hvor man kan lage mat? Jeg skjønner ikke helt hva du mener her? For det første er feks tomatsuppe eller moussaka laget fra scratch sunnere enn posevariantene, da de sistnevnte inneholder palmeolje, for mye salt, og en del tilsetningsstoffer. For det andre har man full kontroll med hvor mye mettet fett, hvitt mel, salt og sukker man tilsetter dersom man lager mat fra bunnen av, og man kan velge å bruke mindre av usunne ingredienser dersom man ønsker det. Nei, du skjønte ikke helt hva jeg mente, virker det som. Jeg skjønner ikke en gang hva du svarer på her Hvis man har litt grunnleggende kunnskap om mat og matlaging, er det slett ikke noe hokuspokus å tilberede et sunt måltid. Du får jo det med mat og kosthold til å høres fryktelig komplisert ut, og at man nærmest må ha doktorgrad i kjemi for å kunne lage mat som er bra for kroppen. Ja, ting må kompliseres! Det eneste jeg skriver er at folk flest burde ha grunnlegende kunnskap om hva som er bra for kroppen og hvilke matvarer man burde sette sammen for å gjøre næringsopptaket lettest. Kan du forresten gi meg eksempler på kombinasjoner som binder proteinene, ødelegger vitaminer og dreper antioksydanter? Kan ikke du sjekke ut det her selv, da? Man skal feks ikke drikke melk sammen med mat som inneholder hjern (om man vil ha i seg hjernet) fordi kroppen ikke tar det opp da. Som nevnt tidligere så dør Cvitaminer om man varmer dem. En del av næringen i både tomater og løk tas ikke opp av kroppen om man ikke har varma dem. Mange folk som trener spiser råe egg uten å vite at proteinene i egget ikke kan nyttegjøres av kroppen om egget ikke er kokt, stekt etc. Det er så uendlig mye mer (å det er masse som funker motsatt, sån at kroppen lettere får brukt det) at jeg kan ikke lage en liste om det. Endret 27. mai 2008 av Yme
Gjest Zia Skrevet 27. mai 2008 #34 Skrevet 27. mai 2008 (endret) Nei, du skjønte ikke helt hva jeg mente, virker det som. Jeg skjønner ikke en gang hva du svarer på her Jeg svarer på det følgende: jeg syns ikke det er vits å lage mat fra scratch om man putter sammen ingredienser som nøytraliserer bæringen til hverandre. Noe man gjør om man aldri har lært noe om sånne ting. Mat er bensin for kroppen, å det er viktigere å vite hva som er bra, enn å vite hvordan man setter sammen en hau mat som binner proteinene, ødleger vitaminer og dreper antioksydantene. Jeg vil fremdeles hevde at det fra et helsemessig synspunkt generelt er mye bedre å lage maten fra scratch enn å bruke halvfabrikata. Jeg vet godt at kalsium hemmer jernopptaket, mens feks C-vitaminer fremmer det. Når det gjelder tomater, er det slik at en del næringsstoffer forsvinner ved oppvarming (det er for øvrig tilfelle med de fleste grønnsaker), men det er også slik at at det blir mer av andre gunstige stoffer (feks lykopener). Hvis man spiser variert mat laget fra bunnen av, noe man gjerne gjør dersom man har grunnleggende kunnskaper om matlaging og kosthold, er ikke noe av dette et problem. Da vil man uansett kunne være rimelig sikker på at man får i seg de stoffene man trenger, selv om man noen ganger kan komme i skade for å drepe vitaminer eller hemme opptaket av enkelte gunstige stoffer. Rå egg er det vel for øvrig stort sett bare tenåringer som nettopp har begynt å bli opptatt av trening og muskelbygging som spiser. Det er neppe skadelig, så det er ikke noe problem heller. Endret 27. mai 2008 av Zia
Wildy Skrevet 27. mai 2008 #35 Skrevet 27. mai 2008 Nei, heimkunnskapen er ikke det eneste faget som kan brukes til å lære om mat. Men kanskje det mest naturlige? Nå er det rimelig sprengte budsjett også i skolesektoren, og jeg ser ikke helt hvorfor det skal introduseres et helt nytt og teoretisk fag om noe som til en viss grad allerede er til stede i skolen i form av et praktisk fag. Hvordan mener du fagplanen skal se ut for f.eks 6.trinn? Og hva skal det gå på bekostning av? Fjerne heimkunnskapen?Så ungene skal lære om mat, men ikke lære å tilbrede den? Dæven, det hørtes spennende ut. Blir som teoretisk sløyd............
Gjest Tigerjente Skrevet 28. mai 2008 #36 Skrevet 28. mai 2008 Pepsi Max, nam, nam. Med masse kunstige tilsettningsstoffer. Nam Nam! jeg syns ikke det er vits å lage mat fra scratch om man putter sammen ingredienser som nøytraliserer bæringen til hverandre. Noe man gjør om man aldri har lært noe om sånne ting. Så da er det bedre at man bruker halvfabrikata som er stappet med e-stoffer, salt og sukker fordi man ikke kan lage mat? Om en person ikke kan det grunnleggende innenfor matlaging og næring vil jeg si det er bedre at den personen prøver seg fram med friske ingredienser istedetfor å putte en pose og litt vatn i en kjele, det lærer man også en hel del på! For øvrig hadde vi mye teori i faget heimkunnskap på både barne og ungdomsskolen.
Yme Skrevet 28. mai 2008 Forfatter #37 Skrevet 28. mai 2008 Jeg svarer på det følgende: Jeg vil fremdeles hevde at det fra et helsemessig synspunkt generelt er mye bedre å lage maten fra scratch enn å bruke halvfabrikata. Jeg vet godt at kalsium hemmer jernopptaket, mens feks C-vitaminer fremmer det. Når det gjelder tomater, er det slik at en del næringsstoffer forsvinner ved oppvarming (det er for øvrig tilfelle med de fleste grønnsaker), men det er også slik at at det blir mer av andre gunstige stoffer (feks lykopener). Igjen... Hva er det du svarer på?? Ja, det er klart det er bedre med fersk mat enn sån som er fra pose og boks. Det er masse næring som dør av å bli fryst, og det er masse osm dør av å bli varma. Derfor kan man jo blande det litt, såklart, men jeg skjønner fortsatt ikke hva du svarer på. Jeg har aldri skrevet at fersk mat er dårligere enn posemat. Rå egg er det vel for øvrig stort sett bare tenåringer som nettopp har begynt å bli opptatt av trening og muskelbygging som spiser. Det er neppe skadelig, så det er ikke noe problem heller. Feil og feil. Mye egg er ikke bra (noe jeg regner med at du egentlig veit) og det er ganske vanlig at folk som trener (dvs folk som skal bygge muskler) spiser råe egg fordi det er sjappere enn å koke dem. Det andre du skreiv er jeg enig i, å som sagt så skjønner jeg ikke helt hvorfor du tar det opp. Så da er det bedre at man bruker halvfabrikata som er stappet med e-stoffer, salt og sukker fordi man ikke kan lage mat? Om en person ikke kan det grunnleggende innenfor matlaging og næring vil jeg si det er bedre at den personen prøver seg fram med friske ingredienser istedetfor å putte en pose og litt vatn i en kjele, det lærer man også en hel del på! For øvrig hadde vi mye teori i faget heimkunnskap på både barne og ungdomsskolen. Hvor har jeg skrevet at halvfabrikata er bedre? Det jeg skreiv var at de burde lære mer om mat enn de gjør på heimkunskapen... Det her blit uansett en helt teit diskusjon fordi det tidligere i tråden er opplyst om at hemkunskap blei bytta ut med et fag som heter "mat og helse" i 2006, så da fikk jeg vilja mi tilogmed før jeg hadde tenkt tanken.
Yme Skrevet 28. mai 2008 Forfatter #38 Skrevet 28. mai 2008 (endret) Nei, heimkunnskapen er ikke det eneste faget som kan brukes til å lære om mat. Men kanskje det mest naturlige? La oss nå si at man tar heimkunnsapen, bytter navn til "kosthold og erneringslære". Man lar fortsatt barna få lage mat, men forteller dem mer om ernering (og hvor viktig det er) enn det de har gjort tidligere. Var det lettere å forstå da? Nå er det rimelig sprengte budsjett også i skolesektoren, og jeg ser ikke helt hvorfor det skal introduseres et helt nytt og teoretisk fag om noe som til en viss grad allerede er til stede i skolen i form av et praktisk fag. La oss nå si at man tar heimkunnsapen, bytter navn til "kosthold og erneringslære". Man lar fortsatt barna få lage mat, men forteller dem mer om ernering (og hvor viktig det er) enn det de har gjort tidligere. Var det lettere å forstå da? Hvordan mener du fagplanen skal se ut for f.eks 6.trinn? Og hva skal det gå på bekostning av? Fjerne heimkunnskapen? La oss nå si at man tar heimkunnsapen, bytter navn til "kosthold og erneringslære". Man lar fortsatt barna få lage mat, men forteller dem mer om ernering (og hvor viktig det er) enn det de har gjort tidligere. Var det lettere å forstå da? Så ungene skal lære om mat, men ikke lære å tilbrede den? Dæven, det hørtes spennende ut. Blir som teoretisk sløyd............ La oss nå si at man tar heimkunnsapen, bytter navn til "kosthold og erneringslære". Man lar fortsatt barna få lage mat, men forteller dem mer om ernering (og hvor viktig det er) enn det de har gjort tidligere. Var det lettere å forstå da? Var det lettere å forstå da? Uansett viser det seg at dette allerede har skjedd i 2006, som nevnt tidligere i tråden, så jeg fikk vilja mi før jeg i det heletatt hadde tenkt tanken. Edit: La meg gjøre det enda enklere for deg! Du trenger ikke en gang bytte navn på faget... Bare fortell barna mer om hvordan næring fungerer, så er alt helt flott og vakkert med en gang. Endret 28. mai 2008 av Yme
Gjest Asantja Skrevet 28. mai 2008 #39 Skrevet 28. mai 2008 Er ikke brus og cola det samme? Du er så teit, Yme. Men veldig skjarmerende og du ser veldig stram ut på bildet
Wildy Skrevet 28. mai 2008 #40 Skrevet 28. mai 2008 La oss nå si at man tar heimkunnsapen, bytter navn til "kosthold og erneringslære". Man lar fortsatt barna få lage mat, men forteller dem mer om ernering (og hvor viktig det er) enn det de har gjort tidligere. Var det lettere å forstå da? La oss nå si at man tar heimkunnsapen, bytter navn til "kosthold og erneringslære". Man lar fortsatt barna få lage mat, men forteller dem mer om ernering (og hvor viktig det er) enn det de har gjort tidligere. Var det lettere å forstå da? La oss nå si at man tar heimkunnsapen, bytter navn til "kosthold og erneringslære". Man lar fortsatt barna få lage mat, men forteller dem mer om ernering (og hvor viktig det er) enn det de har gjort tidligere. Var det lettere å forstå da? La oss nå si at man tar heimkunnsapen, bytter navn til "kosthold og erneringslære". Man lar fortsatt barna få lage mat, men forteller dem mer om ernering (og hvor viktig det er) enn det de har gjort tidligere. Var det lettere å forstå da? Var det lettere å forstå da? Uansett viser det seg at dette allerede har skjedd i 2006, som nevnt tidligere i tråden, så jeg fikk vilja mi før jeg i det heletatt hadde tenkt tanken. Edit: La meg gjøre det enda enklere for deg! Du trenger ikke en gang bytte navn på faget... Bare fortell barna mer om hvordan næring fungerer, så er alt helt flott og vakkert med en gang. Men lille venn..... det var du som maset om å fjerne heimkunnskapen for et nytt fag, nemlig ernæring. Og som jeg forstod deg var det viktigere at ungene lærte om maten enn å lage den.For det å lage mat fra bunnen av var ikke spsielt nyttig, ift binding av proteiner og jernopptak ( gidder ikke å gå tilbake for å sitere).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå