Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Don’t drink cola if you want to be healthy. Consuming soft drinks is bad for so many reasons that science cannot even state all the consequences. But one thing we know for sure is that drinking Coke, as a representative of soft drinks, wreaks havoc on the human organism. What happens? Writer Wade Meredith has shown the quick progression of Coke’s assault.

The main problem is sugar. It’s an evil that the processed food industry and sugar growers don’t want people to know about. Even dietitians, financially supported by sugar growers and sugary product manufacturers, are loathe to tell us the truth.

When somebody drinks a Coke watch what happens…

In The First 10 minutes: 10 teaspoons of sugar hit your system. (100% of your recommended daily intake.) You don’t immediately vomit from the overwhelming sweetness because phosphoric acid cuts the flavor allowing you to keep it down.

20 minutes: Your blood sugar spikes, causing an insulin burst. Your liver responds to this by turning any sugar it can get its hands on into fat. (There’s plenty of that at this particular moment)

40 minutes: Caffeine absorption is complete. Your pupils dilate, your blood pressure rises, as a response your livers dumps more sugar into your bloodstream. The adenosine receptors in your brain are now blocked preventing drowsiness.

45 minutes: Your body ups your dopamine production stimulating the pleasure centers of your brain. This is physically the same way heroin works, by the way.

60 minutes: The phosphoric acid binds calcium, magnesium and zinc in your lower intestine, providing a further boost in metabolism. This is compounded by high doses of sugar and artificial sweeteners also increasing the urinary excretion of calcium.

>60 Minutes: The caffeine’s diuretic properties come into play. (It makes you have to pee.) It is now assured that you’ll evacuate the bonded calcium, magnesium and zinc that was headed to your bones as well as sodium, electrolyte and water.

>60 minutes: As the rave inside of you dies down you’ll start to have a sugar crash. You may become irritable and/or sluggish. You’ve also now, literally, pissed away all the water that was in the Coke. But not before infusing it with valuable nutrients your body could have used for things like even having the ability to hydrate your system or build strong bones and teeth.

Kilde: http://nutritionresearchcenter.org/healthnews/?p=140

Skrevet

Kald glasscola.

mmmmm.....

Skrevet

Det er vel med cola som med alt annet, alt med måte.

Jeg er nøye med både hva jeg selv og ungene spiser, men har ingen problemer med å ta et glass cola på lørdagskvelden.

Skrevet

Jeg GRØSSER når jeg ser foreldre gi barn under 4 år cola.. At de ikke vet bedre!

Drikker jo cola selv, men da er det mitt valg hvertfall!

Skrevet

Jeg gir ikke mitt barn cola, eller noen av de andre "svarte" drikkene. Dette fordi det ikke er så lett å vite når man er 0-5 år hva som er cola og hva som er pepsi. Voksne sier så mye rart til ungene for å få dem til å spise, dermed inførte vi nei til svart brus. Jeg drikker heller aldri cola så ungene ser det, men pappaen gjør det. Det er litt dumt men, er vant til det. Vi prøver å drikke mer vann og juice(sikker noe galt i å gi ungene det også i følge enkelte), og om vi skal ha brus er det stortsett i helgene og da går det i alt annet enn svart brus.

Skrevet
Det er vel med cola som med alt annet, alt med måte.

Jeg er nøye med både hva jeg selv og ungene spiser, men har ingen problemer med å ta et glass cola på lørdagskvelden.

Jada, alt med måte. Tilogmed vitaminer kan være skadelig om man tar fo mye, men jeg syns jo at man burde være ekstra forsiktig med ting som tydeligvis er veldig skadelige da :P

Jeg mener, når alt i bunn og grunn er falig, så kan men vel i det minste prøve å holde seg til de tingene som kroppen faktisk er utstyrt til å beskytte seg mot.

Heldigvis for meg liker jeg ikke brus og sånt. Om jeg var glad i cola hadde jeg sikkert driti i den artikkelen der... Tror jeg.

Skrevet
Kald glasscola.

mmmmm.....

Du hadde vel drikki zalo om det smakte godt også du hehe

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg gir ikke mitt barn cola, eller noen av de andre "svarte" drikkene. Dette fordi det ikke er så lett å vite når man er 0-5 år hva som er cola og hva som er pepsi.

Denne skjønte jeg ikke.

Skrevet
Denne skjønte jeg ikke.

barnet hennes får ikke drikke noen brus med svart farge (karamellbrus som noen kaller det) fordi barnet ikke kan forskjell på pepsi og cola... Ikke at pepsi er noe sunnere enn cola, men :P

Alle sånne karamellbrustyper tar jo knekken på all kalk du har greid å få i deg, så det er jo absolutt ikke bra.

Gjest Gjest
Skrevet
barnet hennes får ikke drikke noen brus med svart farge (karamellbrus som noen kaller det) fordi barnet ikke kan forskjell på pepsi og cola... Ikke at pepsi er noe sunnere enn cola, men :P

Alle sånne karamellbrustyper tar jo knekken på all kalk du har greid å få i deg, så det er jo absolutt ikke bra.

Det var at det skulle være forskjell på Pepsi og Cola jeg ikke skjønte.

Skrevet
Jada, alt med måte. Tilogmed vitaminer kan være skadelig om man tar fo mye, men jeg syns jo at man burde være ekstra forsiktig med ting som tydeligvis er veldig skadelige da :P

Jeg mener, når alt i bunn og grunn er falig, så kan men vel i det minste prøve å holde seg til de tingene som kroppen faktisk er utstyrt til å beskytte seg mot.

Heldigvis for meg liker jeg ikke brus og sånt. Om jeg var glad i cola hadde jeg sikkert driti i den artikkelen der... Tror jeg.

Og jeg tror ikke et glass cola en og annen lørdagskveld er farlig, heller ikke for barn. At man lærer ungene til at brus generelt er noe man drikker av og til er noe jeg tar som en selvfølge, selv om jeg vet at mange har et brusforbruk som er ifølge meg merkelig. Det går selvfølgelig ann å heller velge en annen type brus om man absolutt må ha brus, det er ikke det at man på død og liv skal drikek cola.....

Jeg synes det er adskillig viktigerer at man lærer ungene et sunt og variert kosthold, sørger for at de får den aktiviteten de trenger og at de får den kunnskap de trenger for å kunne spise riktig. Tror det hadde hjulpet adskillig mer på overvektsproblematikken blant barn og unge enn om man bannlyste cola fullstendig.

Skrevet
Denne skjønte jeg ikke.

Ikke jeg heller. Tror kanskje h*n snakket om Coca-Cola vs Pepsi Cola? Begge deler er uansett cola. Men hvorfor den ene er bedre enn den andre vet jeg ikke. :perebrus:

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Skrevet
Og jeg tror ikke et glass cola en og annen lørdagskveld er farlig, heller ikke for barn. At man lærer ungene til at brus generelt er noe man drikker av og til er noe jeg tar som en selvfølge, selv om jeg vet at mange har et brusforbruk som er ifølge meg merkelig. Det går selvfølgelig ann å heller velge en annen type brus om man absolutt må ha brus, det er ikke det at man på død og liv skal drikek cola.....

Men det er jo ikke bare cola som er skadelig. Brus generelt har jo samme virkning, bortsett fra et eller to av punktene.

Jeg syns den her var litt artig, da:

45 minutes: Your body ups your dopamine production stimulating the pleasure centers of your brain. This is physically the same way heroin works, by the way.

Så det er uansett ikke bra selvom det skjer 1 gang hver andre uke... Det er så mye dritt i all maten vi får idag, pluss at den sunne maten ofte ikke inneholder den næringen den skal, så om man vil være snill med kroppen sin så burde man holde alt unødvendigheter til et absolutt minimum.

Det er også en rar greie å lære barn til at søtsaker er en fin ting som man kan kose og belønne seg med, for det gjør at hjernen forbinner det med noe positivt.. noe som kan føre til at man får et veldig usundt forhold til søtsaker og sånne ting. Sukker er også avhenngighetsdannende, å det hjelper ikke noe på saken.

Kroppen er ikke lagd til å få i seg så mye sukker på en gang (som det står i artikkelen) og den eneste grunnen til at kroppen i kaster det opp er pga en syre som nøytraliserer søtsmaken og dermed lurer kroppen til å tro at det er helt greit.

Jeg synes det er adskillig viktigerer at man lærer ungene et sunt og variert kosthold, sørger for at de får den aktiviteten de trenger og at de får den kunnskap de trenger for å kunne spise riktig. Tror det hadde hjulpet adskillig mer på overvektsproblematikken blant barn og unge enn om man bannlyste cola fullstendig.

Jeg syns egentlig at det temaet her gikk inn unner det du snakker om der da, selvom det bare var brus jeg tok opp i denne tråden.

Personlig syns jeg de burde bytte ut enten hemkunskap eller nynorsk med kosthold og erneringslære, sån at alle i det minste får en sjangs til å kunne velge riktig mat.

Skrevet

Her i huset er det ingen brus, saft eller annen søt drikke. Her er det melk, vann (og litt eplemos eller juice uten tilsatt sukker av og til) som gjelder :) Hvis barnet ved noen anledninger for servert annet enn det (når vi er på besøk eller annet) smaker hun litt og lar resten være. Siden hun ikke er vant til sukker drikker fra hun var liten liker hun ikke det noe særlig nå :) Kjempe fornøyd med det :)

Gode vaner begynner tidlig.

Skrevet
Her i huset er det ingen brus, saft eller annen søt drikke. Her er det melk, vann (og litt eplemos eller juice uten tilsatt sukker av og til) som gjelder :) Hvis barnet ved noen anledninger for servert annet enn det (når vi er på besøk eller annet) smaker hun litt og lar resten være. Siden hun ikke er vant til sukker drikker fra hun var liten liker hun ikke det noe særlig nå :) Kjempe fornøyd med det :)

Gode vaner begynner tidlig.

Det er akkurat det jeg også mener! Det sukkersuget de fleste har er noe som man har blitt lært til pga at man har blitt "belønna" med brus, is, sjokolade, kaker osv fra man er liten, så hjernen har rett og slett blitt programert til at søtsaker er noe fantastiske saker! Jeg syns det var godt å få vite at det faktisk fungerer som jeg trodde, i praksis, for jeg har hadde nemlig planlagt å teste ut det der den dagen jeg får mine egne barn, men nå kan jeg jo være litt sikrere på at det er sån det fungere! Takk :)

Skrevet

Var vist litt rask på tastene da jeg skrev innlegget mitt. Og det jeg mente med at barnet mitt ikke ser forskjell på pepsi og cola, eller noen av de andre "svarte" brusene, var at jeg mente pepsi MAX altså sukkerfri. Jeg mente å si at barnet som er så liten ikke vet forskjellen og den er ikke vesntlig. Jeg mener at det er like usunt og vil ikke at barne drikker så mye brus, og da helst ikke cola i ulike varrianter.

Skrevet
Pepsi Max, nam, nam.

Det kan jeg skrive under på :)

Skrevet

Godt jeg jeg hater alt med colasmak da! Kommer aldri til å ta med cola inn i dette huset, evt når ungen tjener sine egne penger, da kan de gjøre hva de vil (selvfølgelig ikke på ulovelig ting da) :)

Cola er ut! :eeeh:

Skrevet
Du hadde vel drikki zalo om det smakte godt også du hehe

:fnise:

Det kan du tro....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...