Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Minniemus
Skrevet

Jeg har nå bløtelagt og vasket bunadskjorten min 2 ganger, men får ikke bort all "møkka" som er på den. Den har blitt gulnet på ryggen/nakken (der bunaden ikke dekker over) og under armene (deodorantflekker), og jeg får det bare ikke bort! :x

Jeg har skjorte til Vest-Telemarkbunaden, og den har masse broderier på, derfor kan den heller ikke blekes.

Noen tips til hvordan jeg kan få det bort? Eller må den sendes på rens? Skjorten er av bomull.

Noen som kan hjelpe meg?

Videoannonse
Annonse
Gjest Étoile
Skrevet

Dette gjør jeg når jeg gidder: Jeg legger den i en stor gryte med vann og vaskemiddel, lar den koke opp og så stå og avkjøles til vannet er kaldt. IKKE rør i gryten. Vet ikke om dette går på fargede skjorter da... min er i hvit lin med hvite broderier. Ellers så vasker jeg den i maskin på handvaskprogram.

Gjest Minniemus
Skrevet

Tør ikke gjøre dette med min skjorte desverre, skjorten har masse broderier i rødfarger... Er redd hele skjorten blir rosa!! :o

Skrevet

Har du prøvd spesialsåpe for lin?

Det får du kjøpt på Husfliden her i by'n og sikkert der du bor også.

Suz :wink:

Skrevet

Au! Det problemet har jeg og!

Har skjort til Beltestakken, og den er også litt gulaktig på ryggen sånn over skulderpartiene / der skjorta synes....

Det er ikke pent. Men synes heldigvis ikke...

Skulle også gjerne fått den penere til neste gangs bruk....

Takker for såpetips, Suzy:)

Skrevet

Bare hyggelig :lol:

Kom også på at sånn biospray (du vet sånn flytende "rett på flekken og la det virke et minutt før vask") sikkert også fungerer - ivertfall på deodorantflekker.

Suz :wink:

Skrevet

Det viktigste er vel å vaske den rett etter bruk, og ikke la den ligge til neste 17. mai.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...