Zzyzx Skrevet 19. mai 2008 #1 Skrevet 19. mai 2008 Det er 15 år siden sist jeg syklet, men siden jeg er dritt lei av stappfull buss om morgene så tenkte jeg at jeg skulle prøve meg på sykling til og fra jobb. Det er bortimot fire kilometer med både opp- og nedoverbakker og til dels drøye bakker. Det er fullt mulig å sykle både i veibanen og på fortau, fortauet er lite trafikkert så jeg satser på å bruke det inntil jeg blir litt mer sykkelvant. Fortauene har litt variabel kvalitet, men jeg tror ikke de skal bli noe problem sånn egentlig. Sykkelen vil ellers brukes til noen få turer og ellers når jeg måtte føle for det. Jeg har ingen planer om offroading. Jeg antar at det jeg bør ha er en hybrid-sykkel. Men hva må jeg huske av tilbehør? Og hvor er det anbefalt å kjøpe sykler? Vil en sykkel til 2000 være et ok kjøp, eller må jeg regne med å gå opp i pris for å få noe som går an å bruke?
Gjest Tigress Skrevet 19. mai 2008 #2 Skrevet 19. mai 2008 Pris først: du betalar for det du får. Det som kostar mest pengar på syklar er lette og stive komponentar: ramme, gir/bremsesystem, hjul etc. For oss som driv med sykling er det verdt å leggje nokre lappar i lett utstyr, for då kan vi kjempe oss opp bakkane raskare. I konkurranse er det sjølvsagt alfa og omega. Kjøper du ein billig sykkel, vil du få ein tung sykkel. Held du sykkelen vedlike bør den halde, men det er klart at dei billigaste syklane tol kan hende ikkje så mykje heller. Det kan tenkjast at hybriden er det beste valet for deg, men ein slik vil vere tyngre å sykle opp bakkane enn ein cyclocross-sykkel eller ein racer. MTB vil eg ikkje tilrå, dei har så kraftige dekk at dei gjer stor rullemotstand. Sjølv brukar eg ein avdanka MTB med slicks (glattare dekk enn offroad dekk) til transportsykling, men så syklar eg ikkje til jobb kvar dag heller. De fungerer fint, men den er jo tung, då. Tilbehør: hjelm, sykkelbukse med polstring i ræva, sykkelsko og pedalar, briller, hanskar. Ellers kan eg jo seie som ein kompis: ein sykkel som blir solgt med pedalar er ikkje verdt å eige. Men han var syklist, altså...
Zzyzx Skrevet 19. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 19. mai 2008 Det er såpass, ja. Problemet er bare at jeg ikke vet om jeg er villig til å legge ut mye penger for en sykkel jeg ikke vet om jeg kommer til å bruke spesielt mye. Jeg tar iallfall med meg tipsene.
yamyam Skrevet 20. mai 2008 #4 Skrevet 20. mai 2008 Hei. Jeg syns du skal gå til et sted der de selger kun sykler og høre hvilke sykler de anbefaler når du sier hva du skal bruke den til, men sikkert lurt å vite sånn ca hvor mye en skal bruke på sykkelen først ja. Jeg kjøpte meg ny hybrid (www.hardrocx.no) som jeg sykler mye på, både til butikken, trening, vennebesøk samt turer på grusveier i skog og mark osv. Den hadde litt hardt spist sete så da tok jeg og byttet det med setet fra den gamle sykkelen min som var litt mere slik "dame sete". Jeg måtte som ekstra utstyr kjøpe bagasjebrett - for jeg ville ha muligheten for å henge på kurv/veske samt skjermer for ellers så blir en jo helt brun-prikkete hvis en sykler når det er vått. Jeg kjøpte ikke med demping siden jeg sykler mest på asfalt, men det er jo selvfølgelig sikkert kjekt med demping for da får merker jo en ikke så godt hvis det er dumper i veien... Jeg bruker ikke sykkelsko og kun vanlige klær men selvfølgelig hjelm da! Håper du finner deg en god sykkel så du slipper flere turer på bussen!
Zzyzx Skrevet 20. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 20. mai 2008 Jeg gjorde det enkelt og kjøpte en billig terrengsykkel. Jeg mistenker at jeg ikke kommer til å bruke den så veldig mye, så da er det ikke noe vits i å bruke mangfoldige tusen. Dekkene kan uansett skiftes hvis de medfølgende blir for tunge. Og hjelm, selvfølgelig.
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2009 #6 Skrevet 20. april 2009 Jeg gjorde det enkelt og kjøpte en billig terrengsykkel. Jeg mistenker at jeg ikke kommer til å bruke den så veldig mye, så da er det ikke noe vits i å bruke mangfoldige tusen. Dekkene kan uansett skiftes hvis de medfølgende blir for tunge. Og hjelm, selvfølgelig. Hei! Ikke for å være etterpåklok, men grunnen til at du kanskje ikke kommer til å bruke den så mye er at du har kjøpt helt feil sykkel ut i fra det behovet du beskriver. En sykkel kan vare i mange år hvis du tar litt vare på den. Hvis du tar pris og sykkelglede og prøver å finne en pris, var det kanskje dyrere å kjøpe en sykkel du ikke vil ha til 2000 enn en sykkel du får mye glede av til 4000.
Aurela Skrevet 25. april 2009 #7 Skrevet 25. april 2009 Kanskje litt sent nå, men jeg ville kjøpt bagasjebrett og sykkelstøtte om det ikke følger med. Samt sykkellås, lys (om du kommer til å sykle noe på kvelden ser bilistene deg mye lettere om det blinker av deg) og kurv. Kurv ser kanskje teit ut, men det er deilig for ryggen å slippe tunge sekker og vesker. Dette kan jo også festes på bagasjebrettet da. Ellers er det kjekt å ha en sykkelpumpe og sykkelolje (til kjedet) i hus. Om du bor nærme en bensinstasjon kan du pumpe der, billigere enn å kjøpe egen pumpe og mye enklere (hater å pumpe manuelt!).
Gjest Grafica Skrevet 13. mai 2009 #8 Skrevet 13. mai 2009 Jeg har en sykkel til 1700 fra G Sport som jeg bruker til å sykle til å fra byen med, en Diamant terrengsykkel. Jeg var veldig bestemt på at jeg måtte ha en med demping, pga fortauskanter og sånt ;P Den er overraskende bra til å være så billig, og holder i lange baner til mitt behov. At "proffe" syklister kommer med råd til en som skal drive med litt "kosesykling" synes jeg blir litt feil, egentlig... Det blir som at racerbilsjåfører skal råde en førstegangsbilkjøper om hva slags bil h*n bør kjøpe. Alt Aurela sier er veldig smart. Sykkelstøtte er et must, bagasjebrett er uhorvelig kjekt, og kurv fryktelig greit. Men vær obs på det med kurv; er ikke alle sykler det kan monteres på. Noe annet som er kjekt å få satt på er en beholder til drikkeflaske PS: Zzyzx?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå