Malama Skrevet 19. mai 2008 #1 Skrevet 19. mai 2008 Ja, nå er mine foreldre ventet på besøk om et par uker, og for få dager siden fikk mamma diagnosen diabetes 2, som hun i forste omgang skal forsøke å kontrollere via kostholdet, før de om en måneds tid skal vurdere om hun må igang med medisineri tillegg (de tror nesten det, pga at dette er noe hun har fått av arvelige årsaker, ikke et spesielt ugunsstig kosthold i utgangspunktet) Jeg skjønner jo av meg selv at jeg ikke skal lage vafler til frokost, og is og kake til dessert. Utfra det mamma har fortalt meg skal hun visst spise 750 gram grønnsaker pr dag, så mye tomat og agurk til kjøttpålegg på brødet er en god ide. Og masse salat til middagen, rå grønnsaker er vel bra. Men dette er ganske nytt for oss alle, i april var blodsukkeret hennes helt normalt, og i mai var det det ikke, og etter en sjekk fikk hun diagnosen diabetes, høyst uventet. Så derfor setter jeg stor pris på det om noen har gode forslag til sunn mat som jeg kan servere min mor. Annet enn isvann og rå gulrøtter... (Nå er der en del ekstra-begrensninger på min mors kosthold fra før da, så bl.a alt av krydder er bannlyst, men det er en begrensning jeg er vant til å ta hensyn til. Dette er noe nytt og ukjent for meg)
Zzyzx Skrevet 19. mai 2008 #2 Skrevet 19. mai 2008 Du kan egentlig servere det meste. Hun må unngå matvarer med høy GI, for å si det på Fedonsk. Brød bør være så grovt som mulig, sjekk om det er brukt sirup i det. Poteter er ikke helt bra, heller ikke pasta og hvit ris. Naturris er bedre, men må likevel ikke spises i store mengder. Grønnsaker som metter godt og som kan erstatte annet tilbehør er f.eks. blomkål og brokkoli. Kake kan du lage, f.eks. ostekake med gele av fun light istedenfor vanlig. Dropp melisen som av og til skal oppi og erstatt med Natreen-pulver. Bunnen kan også droppes dersom det er nødvendig.
Malama Skrevet 19. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 19. mai 2008 Jeg kan ikke "fedonsk", så dette med GI sier meg ganske lite egenltig. Jeg tenker jeg dropper kake i sin helhet, man MÅ jo ikke ha kaker for å kose seg. Heller sette frem frukt og sånn. (og ostekake er rett og slett ingen i min familie glad i uansett) Men jegm å finne på noe lurt i kakeverden etterhvert, for vi skal jo ha barnedåp til høsten, men innen den tid har vi vel fått satt oss litt inn i dette både den ene og den andre. Det er bare helt nytt for meg (og mamma, sånnsett) dette her, siden det er under en uke siden hun fikk diagnosen.
*Enigma* Skrevet 19. mai 2008 #4 Skrevet 19. mai 2008 Fant en side til deg med oppskrifter som kan brukes av folk med diabetes. Sjekk her. Kanskje du kan få noen ideer derfra.
Gjest nextlife Skrevet 19. mai 2008 #5 Skrevet 19. mai 2008 Fant en side med Diabetesoppskrifter, men har ikke sett gjennom dem, så jeg vet ikke hvor relevante de er. Litt om Glykemisk index.
Gjest Joker'n Skrevet 19. mai 2008 #6 Skrevet 19. mai 2008 Jeg ser du skriver at du vil legge hele kaka på hylla, men et lite tips til deg kan være vafler hvor du bytter ut en del av det hvite melet med grovt mel. Med sukkerfritt syltetøy på trenger ikke det å bli det verste man kan kose seg med, i allefall har personer i min familie med diabetes type 1 spist det med god samvittighet. Måtehold gjelder jo uansett, men tenkte jeg kunne tipse deg så vet du det hvertfall.
Gjest Gjest_B._* Skrevet 19. mai 2008 #7 Skrevet 19. mai 2008 Vi havnet i liknende situasjon i fjor da et familiemedlem fikk diabetes 2, helt ut av det blå. Gjeldende for oss er nå mest mulig rene råvarer av fisk og kjøtt osv, ingen limit på "vanlige grønnsaker", men frukt og grønnsaker som er søte, dvs inneholder mye fruktsukker er ikke bra. F. eks er gulrøtter og sukkererter o.l. og de fleste frukt og bær utelukket. Pasta, ris, potet og brød minimeres, hold deg til grove sorter. Pass også på ferdigmat, sauser etc som inneholder hvetemel. Sukker er selvfølgelig ut, men også noen av de kunstige søtningsmidlene er ikke anbefalt, husker ikke i farta, men det står på diabetikersidene. Mener å huske at det er sukkeralkoholene, dvs xylitol, maltitol osv som ikke enbefales. Av alkohol så må man holde seg borte fra øl, men litt hvitvin f eks går fint. Et alminnelig, sunt norsk kosthold burde i utgangspunktet fungere dersom man luker ut noen av de verste sukkerfellene.
Arkana Skrevet 19. mai 2008 #8 Skrevet 19. mai 2008 Med sukkerfritt syltetøy på trenger ikke det å bli det verste man kan kose seg med, i allefall har personer i min familie med diabetes type 1 spist det med god samvittighet. Det er forskjell på type 1 og type 2. Alle med type 1 tar insulin, og står dermed fritt til å spise det de vil forutsatt at de regulerer insulininntaket. De fleste med type 2 er derimot kostholdsregulert, og må dermed tenke på karbohydrater i betydelig større grad. Sukkerfritt syltetøy er ikke fyfy for type 2-diabetikere, men det er en god del karbohydrater i ren frukt også og skal derfor ikke spises hemningsløst (men et par skjeer på noen vafler er ikke galt altså, bare så jeg ikke framstår som hysterisk ). Ellers til Malama tenker jeg at du kommer veldig langt med sunn fornuft. Vær forsiktig med karbohydrater, men f.eks. grov pasta, ris og brød er bedre enn fint. Mye grønnsaker, normalt med fisk og kjøtt, forsiktig med sukker. Lag vanlig middag, så spiser heller moren din f.eks. mer grønnsaker, og mindre poteter enn dere. Så fremt du ikke lever veldig usunt selv tror jeg det er minimalt med forandringer du trenger å gjøre pga besøk.
Gjest Bellatrix Skrevet 19. mai 2008 #9 Skrevet 19. mai 2008 Det er forskjell på type 1 og type 2. Alle med type 1 tar insulin, og står dermed fritt til å spise det de vil forutsatt at de regulerer insulininntaket. De fleste med type 2 er derimot kostholdsregulert, og må dermed tenke på karbohydrater i betydelig større grad. Sukkerfritt syltetøy er ikke fyfy for type 2-diabetikere, men det er en god del karbohydrater i ren frukt også og skal derfor ikke spises hemningsløst (men et par skjeer på noen vafler er ikke galt altså, bare så jeg ikke framstår som hysterisk ). Ellers til Malama tenker jeg at du kommer veldig langt med sunn fornuft. Vær forsiktig med karbohydrater, men f.eks. grov pasta, ris og brød er bedre enn fint. Mye grønnsaker, normalt med fisk og kjøtt, forsiktig med sukker. Lag vanlig middag, så spiser heller moren din f.eks. mer grønnsaker, og mindre poteter enn dere. Så fremt du ikke lever veldig usunt selv tror jeg det er minimalt med forandringer du trenger å gjøre pga besøk. Jepp. Så lenge kosten er nromal sunn og diabetikeren passer på mengde så er ikke diabetes mat noen stor hokus pokus.
Malama Skrevet 19. mai 2008 Forfatter #10 Skrevet 19. mai 2008 Rart at noen har sagt til mamma at hun gjene skulle spise en rå gulrot etter et brødmåltid da (me hjemmebakt, grovt brød), om gulrot er ut... At jeg skrinlegger kakebaking kommer også mye av at mamma har sagt at jeg ikke trenger ordne noe slikt da, for hun poengterer at man trenger ikke kaker eller sjokolade eller potetgull for å kose seg. Så denne omstillingen av akkurat det kommer altså litt av respekt for hennes innstilling der. Kose seg av og til skal man (med bare LITT, og med sunn fornuft om HVA), men de skal i bryllup helgen etter at de er her, så hun trenger ikke kakerier her da. Takk for gode råd og linker, jeg få se hva jeg finner på, det ordner seg vel. Det er bare ytterligere noen ting å ta hensyn til, som om ikke hennes spesialdiatt var nok fra før. Men det går seg nok til.
Gjest Bellatrix Skrevet 19. mai 2008 #11 Skrevet 19. mai 2008 Gulrot er helt greit å spise så lenge hun ikke spiser mye av det. Det samme er det med frukt og bær.
Pasha Skrevet 19. mai 2008 #12 Skrevet 19. mai 2008 man skal ikke ha for mye frukt heller trur jeg. pga av fruktsukker, det samme med melk. da venninen min fikk svangerskapsdiapetes var det kun 1-2frukter om dagen, og 1-2glass melk. antar at det er noe av det samme med type 2 diabettes
Malama Skrevet 19. mai 2008 Forfatter #13 Skrevet 19. mai 2008 (endret) Det er vel "alt med måte"-teorien som står i høysetet her ja. Vi får se, om været blir bra tenker jeg vi griller, da serverer vi alltid frisk salat, og gjerne div grillede grønnsaker, så får jeg bare plukke ut de kun kan spise da (f.eks paprika og løk er allerede ute pga magesekken, og sukkererter trenger jeg kanskje ikke gi henne, men minimais (er den også søt kanskje?) og brokkoli og kanskje LITT potet og gulrot og kanskje kålrot eller noe annet hun har lyst på? Tenker det ordner seg jeg. Det gjør jo somregel det. Var bare jeg som ble litt sånn tankefull, når jeg plutselig begynte å tenke på hva jeg kunne servere når de kommer. Burde sikkert ideelt sett bakt brød, men.. kanskje be mamma ta med seg et brød? Det brødet hun baker har hun ringt diatelefonen og lest opp oppskriften, og fått beskjed om at det er en kjempebra brød, så den er i alle fall grei. (En annen ting er jo at med arveligheten av dette her, og den økte risikoen for svangerskapsdiabetes som følger av å ha foreldre med diabetes, så skader det jo ikke om jeg legger om mitt eget kosthold litt også. Ikke sånn komplett, men sånn litt skader nok ikke...) Endret 19. mai 2008 av Malama
Gjest Joker'n Skrevet 19. mai 2008 #14 Skrevet 19. mai 2008 (endret) Det er forskjell på type 1 og type 2. Alle med type 1 tar insulin, og står dermed fritt til å spise det de vil forutsatt at de regulerer insulininntaket. De fleste med type 2 er derimot kostholdsregulert, og må dermed tenke på karbohydrater i betydelig større grad. Sukkerfritt syltetøy er ikke fyfy for type 2-diabetikere, men det er en god del karbohydrater i ren frukt også og skal derfor ikke spises hemningsløst (men et par skjeer på noen vafler er ikke galt altså, bare så jeg ikke framstår som hysterisk ). Jeg vet godt at det er forskjell på type 1 og type 2, men at de tar insulin betyr jo ikke at de kan spise hva de vil. Jeg skjønner poenget ditt, men tenkte det uansett var greit å legge til en bedre variant av vafler for å gi TS et tips Endret 19. mai 2008 av Joker'n
Malama Skrevet 19. mai 2008 Forfatter #15 Skrevet 19. mai 2008 Vi lager jo ofte grove vafler da, og er kjent med at det er en tilpassning som er mulig. Mamma er helt tidelig i fasen av dette enda, hun fikk diagnosen for en uke siden (og hadde det ikke for en god måned siden, blodsukkeret hennes har vært målt regelmessig, og var normalt i april) Legen antar hun må til med medisin, pga at hun allerede har et ganske gunstig kosthold, og et aktivt liv med mye mosjon, så legen tviler på at hun klarer regulere dette med kosten, men ga henne en ny time om en måned, i mellomtiden skal hun "leve sunt", også skal de måle lantidsblodsukkeret hennes når hun kommer tilbake, og vurdere medisiniering ut fra dette. Siden mine foreldre bare skal være her i 3 dager er det jo ikke det helt store hokkus pokkuset for meg selvsagt, jeg vil bare gjerne servere mat som er ok for henne, helst uten å spørre henne så mye, så hun ikke føler at hun er til bry. Jeg er vant til å tenke gjennom hva vi serverer når de kommer uansett, siden mamma altså slett ikke kunne spise hva som helst før heller. Personlig har jeg dog lagt meg til et kosthold som slett ikke er helt ideelt, og vaner som inkluderer svært lite fysisk aktivitet. Jeg om mannen prøver å være flinkere til å gå tur nå som jeg er gravid da, og jordmora var ikke helt fornøyd med min noe late livsstil... Også har jeg altså en del usunne vaner, og et sukkerinntak som er høyere enn det burde tror jeg. Ettersom jeg likevel rett og slett ikke legger på meg, har jeg på et vis ikke helt klart å finne motivasjonen til et sunnere kosthold (var flink i begynnelsen av svangerskapet da, men ettersom vekta likevel står stille, så sank motivasjonen noe...) Helt uavhengig av min mors diagnose burde nok jeg og mannen skjerpe oss litt, og dette bidrar jo som en liten motivator da...
Gjest Joker'n Skrevet 19. mai 2008 #16 Skrevet 19. mai 2008 (endret) Det er jo bra, og jeg skjønner godt at du ikke vil spørre moren din hele tiden om hva hun kan og ikke kan spise. Er det noen mulighet for at hun eventuelt kan trappe ned på medisiner dersom hun må begynne på det? Som du sier kan jo de fleste regulere det med en spesiell diett, så det er jo kjedelig dersom det viser seg at hun må gå på medisiner fordi hun har "for bra" kosthold. Jeg leste forresten at hun kan spise "uraffinert mat", som upolert ris etc., hvis dere pleier å ha ris til grillingen? Så kan dere eventuelt bytte ut det. Her står det litt generelt om type 2 og litt om mat. Og når det gjelder frukt så tror jeg hvertfall du skal holde deg unna druer, men det vet du sikkert allerede. Endret 19. mai 2008 av Joker'n
thumbalina Skrevet 21. mai 2008 #17 Skrevet 21. mai 2008 Pappaen min har sukkersyke (type 1), og har hatt dette så lenge jeg har vært til.. og vi har stort sett hatt vanlig mat opp i gjennom oppveksten... litt hensyn har jo vært tatt.. men stort sett kan du bytte ut sukkeret med splenda, det finnes gele uten sukker, syltetøy uten sukker, bruk grovt brød... Hvitt brød her helt fy-fy i alle fall.. og husk å sjekke om det er bakt med sirup! Vanlig vaniljeis er ganske greit å spise.... pappa kan spise en god del is før han må regulere med insulin.. ellers finnes det hermetisk frukt uten sukker.. Heimstad lager mye mat uten sukker i. smøreost, ostepålegg generelt er greit som pålegg.. alt utenom søtt syltetøy og sjokoladepålegg går i grunn på brødskivene. Frukt er fint, men ikke for mye..... diabetikere bruker frukt til å få opp blodsukkeret med, så må ta det litt med ro på det. Eple og banan for feks blodsukkeret opp ganske fort. ps. det er ikke bare- bare å regulere med insulin heller, det sliter fryktelig på kroppen å "behandle" sukkersyke på den måten.. så type 1 må også være bevisst på sukkerfritt kosthold...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå