Gjest Gjest_fisken_* Skrevet 19. mai 2008 #1 Skrevet 19. mai 2008 Noe jeg har lurt på lenge: legger man på seg av for mye omega3? spiser: - omega3 brød - omega3 majones - omega3 ost (alt dette er vita hjertegod) - to omega3 kapsler til dagen - ca to fiskemiddager (mest laks) i ukene - ca fem brødmåltider med makrell, ørret eller laks på skiven hmmm...jeg vet ikke helt om jeg har forstått omega3 helt, legger en på seg av fet fisk? for en kcal er jo en kcal uansett hvordan man vrir og vender på det....men alle snakker jo om at man forbrenner fett med omega3. Og alle produktene med omega3 + kapslene, legger man på seg av dem? Jeg spiser veldig mye fisk fordi jeg liker det og kjøper omega3 produkter fordi sambo ikke liker fisk så han vil ha det....... Har ca 30kg jeg vil få ned (trener 3-4 ganger i uken), vil dette inntaket gjøre det vanskligere å gå ned?
Malama Skrevet 19. mai 2008 #2 Skrevet 19. mai 2008 Når du spiser så mye omega 3 gjennom kosten dekker du nok behovet ditt uten de kapslene, kapslene er vel mest for dem av oss som ikke spiser fet fisk regelmessig...
Gjest apekattenico Skrevet 19. mai 2008 #3 Skrevet 19. mai 2008 (endret) .. Det der var litt overkill synes jeg. Men du vil nok ikke ta fysisk skade av det - se bare på eskimoene og nordlendingene som spiser fisk hele tiden. Som du sikkert vet er omega-3 fettsyrer essensielle fettsyrer, og de er det for a reason. Omega-3 øker vel termogenesen, og bidrar til regulering av energiforbrenning og den totale omsetningen av fett - og siest vel derfor å "forbrenne fett". Hadde du tatt slike kapsler som ikke bare innholdt omega-3, men alle mulige vitaminer skulle du vært forsiktig med å ikke ta en overdose vitaminer. En legemiddeldose omega-3 er 3g/døgn, og anbefalt mengde er 0,8-1,8gram/døgn. Norske "vanlige" Omega-3 kapsler innholder alt fra 300-700 mg/kapsel. Du tar mest sannsynlig langt over anbefalt mengde, men kan ikke se at overdoseringen din vil gjøre det vanskligere å gå ned i vekt. Du hadde heller ikke tatt skade av å roe ned på inntaket:-) Endret 19. mai 2008 av apekattenico
Kitsune Skrevet 19. mai 2008 #4 Skrevet 19. mai 2008 Omega 3 er ikke helt ufarlig heller. Det gjør blodet tynnere. Så for mye omega 3 gjør at det tar lengre tid for blødninger å stoppe. Faktisk - for eskimoer er det en reell fare for å forblø dersom de skader seg.. Når det gjelder fett er det 9 kalorier pr gra, uansett. Men sundt fett legger seg ikke i årene og lager innsnevringer som fører til infarkt. Igjen - alt med måte;)
Gjest apekattenico Skrevet 19. mai 2008 #5 Skrevet 19. mai 2008 Omega 3 er ikke helt ufarlig heller. Det gjør blodet tynnere. Så for mye omega 3 gjør at det tar lengre tid for blødninger å stoppe. Faktisk - for eskimoer er det en reell fare for å forblø dersom de skader seg.. Det hadde vært helt konge om du kom med en kilde på en slik påstand. Den virker for meg helt loco. Det er forsking som viser at omega-3 har en blodfortynnende effekt, hvor stor denne effekten er de uenige om. At eskimoer står i fare for å blå ihjel, fordi omega-3 påvirker koaguleringsegenskapene til blodet har jeg svært vanskelig for å tro. Dette må i så fall være i sammenheng med annen blodfortynnende medisin. At omega-3 virker blodfortynnende vil hos et normalt menneske virke posetivt, da med tanke på hjerte-karsykdommer. Den økte faren for blødninger kan vel neglisjerest mtp. den totale helsegevinsten. Igjen - alt med måte;) Helt sant.
Kitsune Skrevet 19. mai 2008 #6 Skrevet 19. mai 2008 (endret) Det var en dokumentar om dette på NRK1 i påska. Det var om forskere som testet sine påstander på seg selv. Og nei, det var ikke i sammenheng med annen blodfortynnende medisin. Hvorfor MÅ det være det? Det var i sammenheng med at på tross av at de spiser mye kjøtt, så har eskimoer rekordlav andel av hjerte-kar-sykdommer. Skal se om jeg finner kilden. Når det gjelder hva som "virker helt loco" på deg, så er vel ikke det akkurat kavlifisert som en vitenskapelig måleenhet?????? Av og til kan svært vanskelige ting å tro, være korrekte. Det finnes vel en grense for når blødningsfare er en fare, tror du ikke? Dessuten er eskimoer normale mennesker.. Endret 19. mai 2008 av Kitsune
Kitsune Skrevet 19. mai 2008 #7 Skrevet 19. mai 2008 Tja, la oss starte på wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Fish_oil
Gjest apekattenico Skrevet 19. mai 2008 #8 Skrevet 19. mai 2008 (endret) Sakset fra wikipedia.org Very large intakes of fish oil/omega-3 fatty acids ("Eskimo" amounts) may increase the risk of hemorrhagic (bleeding) stroke. Dette er helt sant. Dette underbygger dog ikke påstanden din om at eskimoer kan blø ihjel om de skader seg. Det gikk heller ikke, så vidt meg bekjent, ingen dokumentar om eskimoer sitt forhold til kjøtt og hjerte-karsykdommer i påska på NRK1. Når det gjelder hva som "virker helt loco" på deg, så er vel ikke det akkurat kavlifisert som en vitenskapelig måleenhet?????? Av og til kan svært vanskelige ting å tro, være korrekte. Er nok ikke "kavlifisert" (kvalifisert?) som noen "vitenskaplig måleenhet" (whatever that is), men det gir som regel ein rimlig god pekepinne på hvorvidt noe er sant eller ikke. Det finnes vel en grense for når blødningsfare er en fare, tror du ikke? Erm. Du er litt vanskelig å forstå, men går ut i fra at du mener når blodet er farlig "tynt"? Joh, du kan ta en blodprøve hos fastlegen din, eller på et laboratorium, og be de avlese INR. INR er et mål for fortynningen av blodet. Dessuten er eskimoer normale mennesker.. Les normale som "mennesker-som-har-ett-normalt-kosthold". Endret 19. mai 2008 av apekattenico
Gjest Gjest_Kitsune_* Skrevet 19. mai 2008 #9 Skrevet 19. mai 2008 Nå har det seg slik at jeg så det programmet, og det er det jeg refererer fra. Så hva som er deg bekjent er rimelig likegyldig i sakens sammenheng, og en smule utenfor poenget. I den dokumentaret ble nevnte påstander fremsatt. Dokumentaren omhandlet vitenskapelige fakta. Hva som ikke er vitenskapelige fakta er hva som virker loco på deg, og at din egen intuitive holdning til når du får en pekepinn på noe. Det jo helt umulig å diskutere noe når motargumentet er av typen "nei, det synes ikke jeg".. Å blø har noe med når blodet kommer utenfor kroppen. Blødningsfare sier derfor noe om risikoen forbundet med å blø. Vennligst falsifiser mine utsagn. (Og så heter det positiv, og ikke posetiv. Hvis det er slik at vi driver flisespikkeri..)
Gjest apekattenico Skrevet 19. mai 2008 #10 Skrevet 19. mai 2008 Nå har vel verken jeg eller de andre her på forumet noen stor nytta av at jeg falsifiserer utsagnene dine, så da gidder jeg ikke det:) Poenget er at det ikke gikk et slikt program på NRK1 i påska og at du mest sannsynlig bare fant på det for å virke troverdig. Da du heller ikke har klart å hoste opp noen andre kilder som kan støtte opp om påstanden din går jeg ut i fra at du lyver. Sier ikke at jeg ikke kan ta feil her, men det virker bare svært usannsynlig. Når noen kommer med en sann påstand synes jeg det minste man kan forlange er troverdige kilder, da ditt ord ikke veier særlig tungt. OT: Må bare beklage at jeg hadde en skriveleif.
onyx Skrevet 19. mai 2008 #11 Skrevet 19. mai 2008 http://www.nrk.no/programmer/tv/schrodinge...tt/5332373.html
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå