Kanutten Skrevet 22. mai 2008 #21 Skrevet 22. mai 2008 Er godt gift jeg, men hadde også bryllup på budsjett.. Vi inviterte 130 gjester, og budsjett på 35000,- Gikk helt perfekt faktisk, og synes ikke vi sparte på noe.. D eneste jeg angrer på er at vi ikke tok betalt for drikken. Eks 10,- for øl og vin, og 20 for brennevin.... grunnen for dette er at vi helte ut ca 30l drikke fra fulle ølbokser og glass med vin etter festen.... Hadde heller skulle tatt litt penger for dette, for da tenker folk etter hvor de har gjort av glasset sitt:) Vi var i ett bryllup hvor dette ble gjort, og de fikk inn penger så de kunne betale serveringspersonellet godt:) Bare ett tips:) Hei Minemor. Kan jeg ikke få høre hvordan dere greide å kun bruke 35 000? Bare maten vår kommer seg på den prisen... Du har sikkert Maaaange sparetips da.
Leanne Skrevet 24. mai 2008 #22 Skrevet 24. mai 2008 da jeg giftet meg var vi inne på tanken på å leie et samfunnshus og ordne maten selv... men dette viste seg å bli dyrt.. Først var det leie av lokale, leie av service, betale serveringspersonell, innkjøp av bordpynt, kjøp av alkohol.... det endte med en middag på et hotell hvor vi hadde innvitert familien, var ca 35 stk.. 2 retters middag med drikke til maten. Etter maten gikk vi i en annen sal i hotellet hvor vi serverte kake, her var også alle venner invitert.. så det ble 80 stk på kaffe og kake og festen videre. Alle fikk to drikke bonger hver, resten måtte de betale selv. Hotellet stod for pynting av bord osv... dette kostet oss 48.000... + at vi fikk gratis overnatting i den fineste suiten hotellet hadde :love: Det kan være lurt å innhente litt pris forslag rundt omkring.. for hotell middager trenger ikke å bli så dyrt hvis man ikke inviterer absolutt alle... Så kan resten heller komme på kaffe og kake og festen som følger.....
Gjest Godt gift Skrevet 25. mai 2008 #23 Skrevet 25. mai 2008 Vi hadde ikke busjett-bryllup, men hadde festen i et lokale der vi ordnet alt selv av andre årsaker enn penger. Når det gjelder drikke (musserende, vin, øl og brus) avtalte vi med Vinmonopolet og butikken at vi kunne levere tilbake det vi ikke brukte og få penger tilbake. Dermed kunne vi kjøpe nok drikke uten å være redd for å gå tom eller å "brenne inne" med noe. Etter bryllupet leverte vi tilbake overskuddsvarene og fikk igjen kr 6000. Vi hadde i utgangspunktet tenkt å handle i Sverige. Vårt regnestykke viste at vi ville spart ca kr 4000 på å handle i Sverige (uten bilkjøring) - som vi ikke kunne ha levert tilbake. Dermed ble det faktisk billigere for oss å handle drikkevarene i Norge, vi betalte ikke for mer enn det som ble drukket, og det var utrolig mye enklere en Sverigeturene! Bare husk å be serveringspersonalet om å ikke åpne alle flaskene med en gang, men å åpne dem løpende etter behov...
minemor Skrevet 25. mai 2008 #24 Skrevet 25. mai 2008 Hei igjen.... Brudekjole kr 180,- Ny skreddersydd til meg fra Kina. NYDELIG:) Lokalet kr 0,- Serveringspersonellet, gavekort fra min egen butikk....,(hudpleie) Kaker fra venner... Bryllupskaken fra mamma... Mat (stående buffet siden vi var så mange) sponset fra en gammel arbeidsgiver.... Invitasjoner fra mannen til svigermor(han er grafiker) Dress til han, kr 1500,- (prutet ned på Voice of Europe) brudepikekjoler, 3 stk fra Ebay kr 750 til sammen Fotograf inkl album og dvd, kr 6500,- Faktisk den største utgiftsposten.. Drikke fra Tyskland, importert via Sverige kr 7000,- Og da hadde vi en god del vin igjen etterpå.... Kokk, en fabelaktig god en, som også er en av våre beste venner....0,- Live Musikk kr 3500,- Siden min bror driver med slike ting:) osv osv.... Følte ikke vi sparte på noe, men selvfølgelig siden maten var gratis sparte vi mye penger der....... Blomster kr 2000,- kun bukett og til forlover og mannen.... Kunne sagt mer men... Lykke til:) ALT er mulig...
thumbalina Skrevet 27. mai 2008 #25 Skrevet 27. mai 2008 Hei Vi har også bryllup på budsjett. Vi blir ca 90 til middag. Vi har sagt til "alle" som reiser til utlandet, at vi "samler" på taxfreekvoter om de ikke bruker den selv. Har allerede fått kjøpt inn en del vodka på denne måten. Skal ha festen på folkets hus, så da kan vi ha åpen bar uten å bli ruinert. Skal lage bryllupskaken min selv. Tanter og venner tar med andre kaker. Har leid kokk, som lager mat billigere enn på catering. ( Og han er superflink ) Vil ha levende musikk, men prøver å finne noen som ikke er alt for dyre. Brudekjolen kjøpes billig på nett. ( tror jeg da. ) Ja dette er hva vi gjør foreløpig. Til Thumbalina. Du skriver at du kjøper sjakett på ebay, kan du si meg hva du søker på for å finne dette? Jeg har prøvd å lett, men finner ikke. Tar gjerne imot link Hei, vi skal leie på salong... til 2000 kr.. men det heter Morning suite på engelsk.. søkte bare i full fart nå og fant litt her: Sjakett på Ebay pr 27 mai Men pass på å regn sammen alt og legg til frakt og toll... mulig det er billigere å leie enn å kjøpe.. vi får som sagt hele dressen med alle tilpasninger til 2000.. og dette er en helt vanlig brudesalong..
thumbalina Skrevet 27. mai 2008 #26 Skrevet 27. mai 2008 Hvordan løser dere det med serveringspersonell? Bruker venninner av mamma, og døtrene hennes...... men vi skal ha koldtbord, så serveringsjobben blir ikke så avansert da.. Kjøper en gave til de som takk for hjelpen etterpå..
Gjest Gjest_Ine_* Skrevet 29. mai 2008 #27 Skrevet 29. mai 2008 Henger meg på her. Vi gifter oss sommer 2010. Siden jeg er student frem til neste sommer så sier det seg selv at vi ikke har det helt store budsjettet. Har booket lokale. Men har ikke bestemt oss for hvor mange gjester enda. Budsjettet er på 40-50 000 kr, så vi får se hva vi får til. Mange flotte tips i denne tråden. Når skal dere andre gifte dere?
Ronjadatterdatter Skrevet 29. mai 2008 #28 Skrevet 29. mai 2008 Bruker venninner av mamma, og døtrene hennes...... men vi skal ha koldtbord, så serveringsjobben blir ikke så avansert da.. Kjøper en gave til de som takk for hjelpen etterpå.. Vi bruker også venninner av mamma og noen kollegaer og venner av oss selv. Synes det er ok å ha noen som "betyr noe for oss" til denne jobben vi. Har invitert nesten 140 gjester og hadde ikke plass til flere... Ang koldbord, har vi ombestemmt oss, bl.a fordi kokken sier det er mye arbeid å holde bordet pent. Vi hadde likevel måttet ha servitører til å rydde av bordene etter at folk har forsynt seg. Husk å sjekke at det er nok tallerkener, folk vil gjerne bytte fat mellom varm og kald mat. Vi vurderte papptallerkener, men det ble dyrt og litt vel "uformellt". Som bord dekorasjon skal vi ha ildtopp, vanlig potteblomst, skal putte oppi stillgress som vi trekker utover bordet. Gifter meg i skiftet mellom sommer/høst og har valgt høst farger, ildtopprn skal være i rust/orange. pappirduker fra innkjøpslager, type dunilin, servietter fra det samme. Drikke fra finnland/sverige/tyskland. Øl fra nærbutikken, får levere tilbake det som ikke drikkes.
Fun Light Skrevet 4. juni 2008 #29 Skrevet 4. juni 2008 pappirduker fra innkjøpslager, type dunilin, servietter fra det samme. Hvor finnes det slike innkjøpslager? Genialt, men hvor..?
Fun Light Skrevet 10. juli 2008 #30 Skrevet 10. juli 2008 Vi har nå bestemt oss for å droppe bryllupskake fra bakeri, og har satt ei venninne av mamma på saken. Så får vi heller leve med det hvis den ser rar ut eller smaker så som så - går jo utifra at hun vet hva hun driver med siden hun tilbød seg å lage den! Prøver ellers å spare inn der vi kan, men mange ting koster og er umulig å kutte ned på.. (Så får det heller bli å droppe det) Var i bryllup sist helg, og fant ihvertfall ut at følgende verken ble lagt merke til eller var verdt prisen: Engangskameraer på bordene Dyre trykksaker (Sum 15 000..!!) Dyr bryllupskake i 7 etasjer - ble bare spist 2,5.. ...og sikkert mye mer!
Gjest Susa Skrevet 11. juli 2008 #31 Skrevet 11. juli 2008 Hei Vi gifter oss 23 august, og regner med å bruke ca 40.000kr... Kjolen kostet 8000 kr(kjøpt i danmark, i norge koster den 16.000) Mannen har dress, har kjøpt vest og kalvekryss på ebay, 300kr Bryllupskaken lager mamma, kjøpt tre etg hjertestativ til 700 kr på ebay.. Har bare kjøp skikkeli marsipan hos konditor(300kr) og jeg har laget 270 roser selv... Lokale..grendehus koster 1000kr, de har bord, tallerkener, glass osv Duker, koster ca 1000kr å leie ferdig pressede duker.. Maten..Vi skal ha spekemat, har lagt ned 8 kg elgkjøtt selv, henger til tørk nå, har kjøpt 7 kg spekeskinke og 4 kg spekepølse. Eggerøre av ca 300 egg /eggene koster ca 500kr) skal min søster lage Potetsalat og rømmegrøt har vi bestilt fra blaafarveverket (bor i nærheten, og da min søster jobber der får vi 40%rabatt) Salat, loff, dressing osv kjøper vi og ordner selv. Kaker..bare hjemmebakt, mange som spør om e skal bake noe... Øl..10 kasser ca 3600 kr, kan levere tilbake om ikke alt blir brukt... Velkomstdrink..musserende vin, 30 flasker, 3500kr Blomster..mamma setter opp oppsatser, hun har sådd hvite erteblomster, og så kjøper vi roser, eføy, hjerteranker osv, 1000 kr kanskje? Brudebukett, bestilt i bomsterbutikk, vet ikke hvor mye, kan vel ikke bli mye over 3000 kr? Skal ordne hår hos frisør, vet ikke hvor mye det blir Har mye vodka, likør, vin og cognac stående, + at pappa raida kjellern sin og fant akevitt, whisky, baylies og cognac der.... Puh...var det alt da? Fotograf kanskje? Bruker ei som er frilans 4000kr... Anbefaler de fleste å ha spekemat, da får du maten ned til 120 - 150 kr personen...
Markjordbær Skrevet 11. juli 2008 #33 Skrevet 11. juli 2008 Vi bruker forlovelsesringene (som kosta ca 4500 i fjor). Graveringen er gratis i samme butikk vi kjøpte de, og betaler kun 250 kr ringen for puss. Får hjelp til å bake kaker (men bryllupskaker kjøpes). Pappvin og billige karafler (19 kr) som settes på bordene på den litt mer uformelle vennefesten. Familiefesten holdes i et lokale tilhørende en restaurant, så der er all alkohol fra de. Heldigvis betaler foreldrene våre for den festen På vennefesten skal vi ha tapas - 275 kr pr hode (blir ca 45 hoder) Transport gratis. Mors BMW, hvis ikke far til forloveren min klarer å låne rolls roycen til en kamerat av ham, men det får vi ikke vite før de kommer hjem fra ferie.. Won't get my hopes up! Hehe. Skulle egentlig ikke få vite om dette før det evt var i boks, men vi kom inn på tema, og forlover fant ut at hun ville si det. Fotograf: min kommende svoger Lagde invitasjoner selv(litt over 100kr), lager bordkort nå (ca 150kr), og sanghefter trykkes til en "grei pris" på et trykkeri hvor en jeg kjenner jobber. skal si fra om jeg kommer på mer spare-greier vi har...
Fun Light Skrevet 11. juli 2008 #34 Skrevet 11. juli 2008 Wow, så billig dere får det til bli sammenliknet med meg..! Har dere reise i budsjettet? Og ting som underskjørt, sko, rens, skredder, serveringshjelp osv..? Har spart der jeg ser vi kan, og kommer søren ikke mye under 100 000.. Det er for 55 personer, mat fra catering og fri bar hele kvedlen, pluss grillfest for alle kvelden før.. Tror det er fri bar som tar det meste av pengene..!!
Chica Skrevet 11. juli 2008 #35 Skrevet 11. juli 2008 Hvordan løser dere det med serveringspersonell? Jeg kontaktet servitørlinja på en videregående skole. De hadde en elevbedrift og tok 85kr timen. Har vært i bryllupt der de har spart penger på å ha få servitører, men heller flere servitører og billigere invitasjoner. Folk legger mer merke til et lokale full av glass som ikke er ryddet bort, en rotete bar etc enn de gjør til invitasjonene tror jeg
Fun Light Skrevet 11. juli 2008 #36 Skrevet 11. juli 2008 Har også kontaktet servitørlinja på videregående skole, men det ble for tidlig på året (gifter oss 6. september) til at de kunne bistå. Men et genialt sparetips - ingen tvil om det!
Fun Light Skrevet 31. juli 2008 #37 Skrevet 31. juli 2008 Da har jeg kjøpt sko til den store dagen. Salg på Skoringen, fikk et par hvite lave sko, Vagabond, til 250 kroner! DET kaller jeg sparetips!!
Nettepett Skrevet 31. juli 2008 #38 Skrevet 31. juli 2008 Da har jeg kjøpt sko til den store dagen. Salg på Skoringen, fikk et par hvite lave sko, Vagabond, til 250 kroner! DET kaller jeg sparetips!! Litt av et røverkjøp, Lince! Jeg og min kusine var innom skoringen her om dagen... Der hadde de faktisk noen ganske så "brudete" sko, som ikke kostet så mye. Så det er absolutt et tips. Ellers så var også kusinen min ganske heldig. Hun kjøpte sko hos brudedama. De er årets modell, men siden de hadde stått til utstilling (inne i et glassmonter) fikk hun de til halvpris (450 i stedet for 900)
Gir Skrevet 31. juli 2008 #39 Skrevet 31. juli 2008 Jeg har ikke kommet så langt i å gjøre noe som helst, men har kommet over et veldig fint lokale nå som er under utbygging og skal stå klar til neste sommer, på en gård i bygda jeg kommer fra. Der kan du velge mat, ingen tvungen 3 retters. Derfor kan de f.eks servere kun forrett og en hovedrett, skippe desserten og gå rett til kakene. På denne måten får vi middag ned i ca 600 pr hode inkl drikke til maten og velkomstdrink. Tror vi skal servere en liten forrett og så helstekt okse til hovedrett, nam! Vi kan ha medbragte kaker, snacks og avec til kaffen + medbragt nattmat, så her sparer vi også en del. De har også en bar med fine priser der gjestene kan betale for alkohol utover den de får av oss. Lokalet, serveringspersonalet etc er inkl. i prisen. Også duker og dekketøy og litt blomster. Vi fant ut at dette faktisk blir billigere for oss enn å leie lokale og fikse alt selv Vi har ikke booket det enda, men skal love at vi blir første par ut til å skrive oss på lista når det står klart
Gjest Mrs Smith Skrevet 31. juli 2008 #40 Skrevet 31. juli 2008 Sjekk denne artiklen om å redusere bryllupsbudsjettet. Den gir gode råd som å kjøpe brudekjolen i Danmark og at man ikke bør si at det er bryllup når man bestiller festlokaler. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå