salt og pepper Skrevet 19. mai 2008 #1 Skrevet 19. mai 2008 (endret) Hei jenter! Er som regel gjest her inne, men tenkte det kunne være koselig og nyttig å lage en tråd for oss som skal feire bryllp på budsjett. Jeg kunne i allefall trenge både tips og inspirasjon. Noen som henger seg på? En liten presentasjonsrunde først kanksje? Jeg er fortsatt student og vi planlegger bryllup sommeren etter at jeg er ferdig. Foreløpig gjesteliste blir på ca 80. Leker med flere ideer når det gjelder festen så vil gjerne høre hva dere gjør. Heng dere på, dette blir kjekt Endret 20. mai 2008 av salt og pepper
Gjest brur Skrevet 19. mai 2008 #2 Skrevet 19. mai 2008 Flott at noen startet en slik tråd. Vi gifter oss til neste sommer i Gudbrandsdalen, skal ha nesten 90 gjester. Er på utkikk etter hus og skal kjøpe oss hund så vi vil ikke bruke mye på bryllupet. Er nå på utkikk etter en låve som vi kan ha festen i hvor vi kan ta med alkoholen selv og dermed spare på dette. Har også tenkt å kun ha en eller to retters middag. Har lyst på et bryllup som skiller seg ut fra mengden uten å koste skjorten så vil gjerne ha tips
salt og pepper Skrevet 19. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 19. mai 2008 Hei brur! Fint at du henger deg på. Lokale som tillater medbrakt er absolutt en genial måte å spare på. Har kikket litt rundt etter dette, men der vi skal gifte oss så er det et begrenset utvalg av slike. Om vi ikke går for grendahus da
Rivella Skrevet 19. mai 2008 #4 Skrevet 19. mai 2008 Hei Her er det også bryllup på studentbudsjett . Vi har invitert ca. 60 gjester til bryllupsfesten, selve vielsen foregår i all stillhet en måned tidligere. Mamma skal sy kjolen min, der sparer vi mye penger. Festen skal være på et klubbhus. Ikke det vakreste stedet på jord, men helt ok, og mye penger spart. Vi er så heldige at vi har dyktige fotografer i familien og vennekretsen, så det er også en budsjettpost vi sparer mye på. Jeg er ikke så veldig opptatt av blomster, og det er ikke noe viktig for meg å ha masse blomster i bryllupet, men vi har ikke helt bestemt hva vi gjør med blomster ennå. Det var det jeg kom på i aller første omgang. Gleder meg til å følge med på denne tråden videre.
Gjest Gjest_sille_* Skrevet 19. mai 2008 #5 Skrevet 19. mai 2008 Fotograf: Bruke venner/familie eller en frilanser, det blir mye billigere enn typisk kjede-fotograf (Studio G, Fame osv ...) Musikk: Bruke venner/familie eller digitalt Mat: Hvis man kan stå for maten selv er det selvfølgelig store muligheter for å spare. Hår, sminke, negler: Mye kan gjøres selv, jeg gjorde alt selv og ble fornøyd. Sko og annet tilbehør: Kjøp i vanlig butikk, ikke i brudebutikk. Jeg kjøpte sko på Bianco til 350 kr og de var perfekte. Lykke te!
Gjest brur Skrevet 19. mai 2008 #6 Skrevet 19. mai 2008 Hei igjen. Hadde tenkt å bruke ei vennine som fotograf vi også. Men jeg er en veldig aktiv hobbyfotograf selv så er ikke helt overbevist om at jeg kommer til å bli fornøyd med bildene. Bildene er jo det eneste man sitter igjen. Er kanskje lov til å bruke litt penger der?? Kanksje vi skal ønske oss fotograf av foreldre? Hva gjør dere med hjemmeside?
Rivella Skrevet 19. mai 2008 #7 Skrevet 19. mai 2008 Hei igjen. Hadde tenkt å bruke ei vennine som fotograf vi også. Men jeg er en veldig aktiv hobbyfotograf selv så er ikke helt overbevist om at jeg kommer til å bli fornøyd med bildene. Bildene er jo det eneste man sitter igjen. Er kanskje lov til å bruke litt penger der?? Kanksje vi skal ønske oss fotograf av foreldre? Hva gjør dere med hjemmeside? Vi har alle våre ting som gjør at utgiftene øker. Hvis bildene betyr mye for deg, og du føler deg i tryggere hender hos en ordentlig fotograf, synes jeg du burde prioritere det . Det er budsjettposter hos oss også som enkelt kunne vært redusert kraftig, men som det betyr mye for oss å bruke penger på. Tenker at det viktigste med et budsjettbryllup er at dere identifiserer de områdene som betyr mest for dere, og så heller er villige til å spare inn på det som ikke betyr fullt så mye for dere. Når det gjelder hjemmeside, har flinke kjæresten laget den selv .
mimi82 Skrevet 19. mai 2008 #8 Skrevet 19. mai 2008 Vi blir ca 45 i vårt bryllup, her er litt om hvordan vi skal gjøre det: -brudekjolen fikk jeg til halv pris, det var drømmekjolen, men fjorårets modell, så da fikk jeg en helt ny kjole til 4500:-) -fotografen er min bror, så vi er veldig heldig der, vi får alt det grafiske materialet og alt av bilder i bryllupsgave fra han. -vi leier et selskapslokale der vi kan ta med egen drikke, lokalet koster ca 5000, da får vi det fra fredag formiddag til søndag formiddag. -alkoholen har vi kjøpt i danmark da vi bor på sørlandet og har familie i danmark, så vi er nede ganske ofte, så den har vel bare kostet oss noen få tusen. -vi har bestilt mat fra en slakter, de sender en kokk med grill som skal grille ytrefilet av hjort, lammelår, svinenakke og entrecote, i tillegg så får vi masse forskjellig tilbehør, alt på et stort flott buffetbord. De har et veldig godt rykte på seg, og er forholdsvis billige, vi betaler 3500 for selve kokken + 230 pr pers. -bil, vi er så heldige at brudgommens søster har akkurat kjøpt seg helt ny mercedes kabriolet, så da har vi fin bil, har bare kjøpt silkebånd for 100 kr så da er pynten til bilen også klar. -kaker får vi fra venner og familie, det eneste vi bestiller er bryllupskaken. -blomster fikk jeg også en god pris på, vi skal ha roser i noen tynne vaser fra ikes, rosene får jeg til halv pris siden jeg bestiller brudebukett og to oppsatser der også. Oppsatsene skal stå på alteret i kirken og så tar vi de med til selskapslokalet etterpå, så blir det pynt på buffetbordet og gavebordet. Kommer ikke på så mye mer akkurat nå, men håper det kan hjelpe noen ihvertfall:-) Det beste er vel egentlig å begynne i god til, da kan man finne mye forskjellig til en grei pris.
Fun Light Skrevet 19. mai 2008 #9 Skrevet 19. mai 2008 Vi har også som mål å bruke sparekniven på bryllupet, og gjør det slik at vi bruker penger på de tingene som virkelig betyr noe for oss (fotograf) og sparer inn på følgende: Kjole - kjøpt brukt for under halv pris på nettet, etter å ha prøvd i butikk Ringer - leverer inn gammelt gull som ellers ville støvet ned i en skuff og får 7000 kr i avslag på ringene Drikke - vi har handlet inn spritvarer på tax free over et års tid i forbindelse med ferier osv, og valfarter over til Sverige med full bil (=4 kvoter!) for å handle øl og vin Trykksaker - bestiller invitasjoner, kirkeprogram og menyer på optimalprint.no (billig!!) og bestiller bordkort og festprogram på et kopisenter på jobben (betaler en symbolsk sum!) Pynt på bordet - handlet inn masse kubbelys på Ikea på salg Frisør - vurderer å spørre min kjæres søskenbarn som er frisør om å ordne håret, og heller betale for selve jobben, i stedet for frisørsalong Blomster - har fått en bekjent til å ordne blomster for meg, enkel brudebukett og litt pynt i lokalet. Har høstbryllup så tror det skal gå bra! Mye fint ute i naturen..
msplum Skrevet 20. mai 2008 #10 Skrevet 20. mai 2008 Hei Jeg kan også være med her. Foreløpig er vårt budsjett til bryllup kr 0,-. Foreløpig antall gjester er 45. Vi skal heldigvis ikke gifte oss før neste sommer, så vi har god tid. Invitasjoner, bordkort, evt. sanghefter og sånt lager jeg selv. Har det meste av det jeg måtte trenge til det også, bør ikke koste mange kronene. Vi har enda ikke funnet lokale, så der vet jeg ikke hva som skjer. Har funnet et sted vi ønsker oss, men da blir det dyrt igjen. Jeg vet at man kan få leie billige lokaler på det stedet vi skal gifte oss. Pappa har bil til å kjøre oss i. En 57-modell Buick, så det trenger vi ikke å tenke på. Jeg har funnet kjolen jeg ønsker meg (må bare slanke meg masse først) den kommer på 2-3000. Ringene kommer på ca 2000,- Vi bor på sørlandet så vi har muligheten til å reisetil danmark og handle både mat og drikke der hvis det blir til at vi skal ordne alt slikt selv. Jeg har et søskenbarn som er frisør, så jeg kan spørre henne, men jeg har så kort hår at jeg vet ikke om jeg trenger frisør engang. En vanlig klipp uka før så bør den være grei. Kan ikke gjøre noe spesielt med håret mitt likevel. Jeg vurderer å spandere flybilletten på forloveren min siden hun må reise langt, men det får vi se på. Blomster og slikt har jeg ikke tenkt så mye på enda. Både min far og min tante er fuchsia-frelste, så kanskje vi bare låner noen av de blomstene. Det eneste jeg har lyst til å bruke penger på er fotograf. Den lokale fotografen har startpris på 2400,- Det er jo ikke så galt. Vi får bare bruke tiden godt, og kjøpe inn underveis, så merkes ikke kostnaden så mye.
salt og pepper Skrevet 20. mai 2008 Forfatter #11 Skrevet 20. mai 2008 Velkommen i gjengen Rivella, Sille, Mimi82, Lince og Msplum! Fint at dere hengere dere på slik at vi kan dele litt ideerer Foto kan være en stor utgiftspost, har tenkt på venner som er relativt gode hobby fotografer. Men er ikke helt overbevist om at jeg blir helt fornøyd da foto er en av mine store lidenskaper. På den andre side så er ikke de "proffe" fotografene i området vi skal gifte oss hverken særlig proffe eller dyre så vet ikke helt hva vi gjør der enda. Har tenkt en del på musikk. Går jo greit å lage musikk samling selv. Var i et bryllup i sommer hvor brudeparet hadde brukt masse tid på å sette sammen spilleliste og brent cd'er. Det var veldig bra, så er noe vi tenker på. Koster ikke mer en 2000-3000 å låne skikkelig annlegg her. Men sambo vil gjerne ha live musikk, vet ikke helt jeg synes det fort kan bli ensformig musikk.. Blomster - her er jeg kry over løsningen vår. Vi valgte å ikke gifte oss før etter at jeg har begynt å jobbe. Dermed har vi ganske god tid, så vi plantet kjøkkenhagen til svigers full av peoner. Får bare håpe at vi får god avling. Bra vi fortsatt har god tid Sille - hvilken farge var det på skoene du kjøpte på Bianco? Grei måte å spare på, har kikket på sko på brudesalonger og de er dyre og utvalget lite. Skal si du fikk kupp på kjole Mimi82. Tusen takk for trykkeri tipset Lince. Har lyst på helt ensfarget omslagt evnt med monogramet vårt på med hvit innstikk med skrift på inni. Noen som har sett noe slik noe sted? Tenkte at vi kanksje bare kunne få laget innstikket på trykkeri eller noe. Vet ikke helt, så ta gjerne i mot tips, særlig bilder Vi får bare bruke tiden godt, og kjøpe inn underveis, så merkes ikke kostnaden så mye. Dette prøver jeg å lure meg selv med også Vi har et budsjett på 50 000, håper vi får det til
thumbalina Skrevet 20. mai 2008 #12 Skrevet 20. mai 2008 (endret) Hei, vi kommer til å bruke rundt 50 000 på hele bryllupet. 78 gjester. Da har vi leid et samfunnshus til lokale (her er det med anlegg i prisen), catering til mat og dessert, bryllupskake (Gomann catering - billig!) og ordnet vin til maten , baileys, konjakk til kaffe, og kaker. Samt bil til å kjøre oss fra kirke til lokalet, privat fotograf, hår og sminke på salong, brudesuite, bordpynt, blomster til kirke og lokaler, bukett og knappenålsblomst, og kjole med alt tilbehør til meg, sjakett til han og brudepikekjole og brudesvenn sjakett. vi bruker samme ringer som vi allerede har som forlovelsesringer. Tips for å få ned prisen: - Kjole på salg. Disse er like fine som alle de andre i butikken. Jeg kjøpte på fabrikkutsalg i danmark www.lilly.dk og fikk kjole, underskjørt, sko og veske til under halv pris i Norge. - Privat lokale i stedet for hotell (da kan du ordne bevertning og alkohol selv . dette sparer mye penger!!) Vi har fått tak i samfunnshus som vi kan pynte nøyaktig sånn vi vil ha det selv. Leie: 2500 kr - Kjøp alkohol på taxfree når du er på utenlandsturer... mye å spare her dersom det er åpen bar feks. - Kjøpte brudepike kjole da jeg var på ferie i england.. fant en NYDELIG en i "ordentlig" brudekjole stoff til 300 kr! Butikker å prøve: Bhs og Marks and Spencers har egne brudekjolleksjoner. Kan også finne brudekjoler her og sko og tilbehør. - Låne bil fra bilbutikker. Noen steder gjør de dette mot et depositum.. en sort Audi A6 ser ganske stillig ut med silkebånd og bryllupspynt.. - fotograf. Hør med fotografsvenner eller fotojournalister i aviser feks. De tar ofte lavere timeprise enn fotografer med studio, og du får negativene til fritt bruk etterpå. - catering mat : Mange kommer med kokker og servitører, eller du kan velge å få levert varmretter eller koldtbord. sjekk for eks Coop Catering, koldtbord fra 185 kr.. - Hjemmelagete invitasjoner, program og bordkort. Det enkle er ofte det beste. Husk at trykkerier tar oppstartsgebyrer - det øker prisen betraktelig. og frakt kommer ogsåofte i tillegg.. pluss at de lager "rare" str sånn at du MÅ kjøpe konvolutten også fra de, i stedet for vanlige hvite på binders... - få elever på blomsterdekoratør skoler til å lage oppsatser og buketter til deg. Ta kontakt med læreren så kan de bruke dette som en praktisk oppgave/eksamen... Du får en billig oppsats, de får øvelse i det virkelige liv.. - morgengaven trenger ikke være noe vannvittig dyrt.. sats på personlig og det gjør mer inntrykk enn noe dyrt og overfladisk. Endret 20. mai 2008 av thumbalina
Gir Skrevet 20. mai 2008 #13 Skrevet 20. mai 2008 Dette har jeg tenkt på foreløpig som gode sparetips til vår store dag: - Den lokale kirken = 0kr. Vi skal ikke ha orgel men piano, men organisten kan sikkert spille piano også. - Lokale der man kan ha med egen alkohol + bestille catering til middag. 6000kr for 3 hele dager, hele lokalet. Serveringspersonalet er venninner av mødrene. Kokk leies inn for 3 timer = 1000kr. - Pynt: Kubbelys og t-lys fra Ikea, duker fra Eurospar (eller hva det heter) og blondegardiner fra IKEA til å ha over de hvite dukene. Tynne, hvite gardiner fra IKEA til å henge som "brudeslør" rundt om i lokalet. Blanke fat kan fylles med t-lys og strø roseblader rundt = mer enn fin nok pynt. Blomster kjøpes på Plantasjen og puttes i høye vaser fra Ikea. - Brudebuketten sparer vi ikke på, den skal brudgommen kjøpe, tradisjonen tro. - Invitasjon, meny og kirkeprogram lages av meg selv. Printes på jobben med eget papir som er kjøpt på nettet. - Noen av gjestene tar med kaker utover bryllupskake. - Alkohol hamstres fra Taxfree (jeg reiser mye i jobben). Har allerede plan for hva som skal kjøpes inn. - Musikk: Spilles rett fra spilleliste på PC som brudgommen lager. Anlegg står i lokalet. Noen nummer på piano fra forlover og sang av brudgommens kusiner etter middagen. - Brudekjole og underskjørt kjøpes på eBay. Slør lånes av godt gift venninne (tradisjon i venninnegjengen). Med dagens dollarkurs er eBay smart. Samme gjelder smoking / sjakett til han. Det sys etter mål. - Sko skal være røde pumps som jeg allerede har kjøpt på Bianco til ca 500kr. - Bil låner vi av onkel til brudgom, som jobber hos en bilforhandler. Han får låne med seg ned nyeste, peneste, svarte bilen de har inne helt gratis. - Brus og snacks kjøpes på harrytur til Sverige. - Pølser til nattmat hamstres når det er tilbud. - Fotograf: Vi håper på å få hyret inn en pressefotograf / freelancer som kan følge oss hele dagen til en mindre pris enn en bryllupsfotograf. - Det er veldig mye å spare på å bestille blomster til et "40 års lag" i stedet for til et bryllup for de som skal bestille blomster. Utrolig hvor mye prisene legges på pga at det er et bryllup, selv om man får nøyaktig samme produktet. - Kjøp litt av gangen så blir ikke utgiftene sjokkerende store på samme tid. Jeg har f.eks allerede kjøpt duker på tilbud fordi jeg fant stoff på ikea til 5 kr meteren på en rull som var 250 meter lang. Da slo jeg til. Ja, det var det jeg har tenkt ut til nå
salt og pepper Skrevet 20. mai 2008 Forfatter #14 Skrevet 20. mai 2008 (endret) Glemte det med kakene. Vi kommer til å ha kaker på ønskelisten vår, synes hjemmebakt smaker bedre også jeg. Vi skal ha jordbær og is til dessert, kjøper inn kasser med jordbær og store bokser med iskrem. Ca 30 kr pr person. Billig og veldig godt Velkommen Gir og Thumbalina, og tusen takk for gode tips. Endret 20. mai 2008 av salt og pepper
Kanutten Skrevet 20. mai 2008 #15 Skrevet 20. mai 2008 Hei Vi har også bryllup på budsjett. Vi blir ca 90 til middag. Vi har sagt til "alle" som reiser til utlandet, at vi "samler" på taxfreekvoter om de ikke bruker den selv. Har allerede fått kjøpt inn en del vodka på denne måten. Skal ha festen på folkets hus, så da kan vi ha åpen bar uten å bli ruinert. Skal lage bryllupskaken min selv. Tanter og venner tar med andre kaker. Har leid kokk, som lager mat billigere enn på catering. ( Og han er superflink ) Vil ha levende musikk, men prøver å finne noen som ikke er alt for dyre. Brudekjolen kjøpes billig på nett. ( tror jeg da. ) Ja dette er hva vi gjør foreløpig. Til Thumbalina. Du skriver at du kjøper sjakett på ebay, kan du si meg hva du søker på for å finne dette? Jeg har prøvd å lett, men finner ikke. Tar gjerne imot link
salt og pepper Skrevet 22. mai 2008 Forfatter #16 Skrevet 22. mai 2008 Hvordan løser dere det med serveringspersonell?
msplum Skrevet 22. mai 2008 #17 Skrevet 22. mai 2008 Hvordan løser dere det med serveringspersonell? Tenker jeg får mammas venninner til å stille opp der. Det får være en gjentjeneste for alt jeg har gjort for dem opp gjennom årene.
DDuck Skrevet 22. mai 2008 #18 Skrevet 22. mai 2008 Hvordan løser dere det med serveringspersonell? Jeg skal prøve å bruke noen av min lillesøsters venninner så har hun noen å henge litt sammen med i bryllupet... siden hun er for ung til å drikke alkohol, så kan det jo fort bli kjedelig for henne når festen setter i gang
Gjest Gjest_dyveke_* Skrevet 22. mai 2008 #19 Skrevet 22. mai 2008 Et lite tips ang. blomster: Det er mange gartneri som har f.eks. 2.sortering roser til en svært så sympatisk pris. Hvis dere har noen som kan lage borddekorasjoner etc. så kan man få mye for pengene. I vårt bryllup hadde vi koldtbord og ønsket oss mat fra noen av gjestene i stedet for de vanlige gavene. De som ble forespurt var kun de vi kjente godt og som vi visste var dyktige på kjøkkenet. Det ble en kulinarisk opplevelse
minemor Skrevet 22. mai 2008 #20 Skrevet 22. mai 2008 Er godt gift jeg, men hadde også bryllup på budsjett.. Vi inviterte 130 gjester, og budsjett på 35000,- Gikk helt perfekt faktisk, og synes ikke vi sparte på noe.. D eneste jeg angrer på er at vi ikke tok betalt for drikken. Eks 10,- for øl og vin, og 20 for brennevin.... grunnen for dette er at vi helte ut ca 30l drikke fra fulle ølbokser og glass med vin etter festen.... Hadde heller skulle tatt litt penger for dette, for da tenker folk etter hvor de har gjort av glasset sitt:) Vi var i ett bryllup hvor dette ble gjort, og de fikk inn penger så de kunne betale serveringspersonellet godt:) Bare ett tips:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå