Gjest Anonymous Skrevet 23. februar 2002 #1 Skrevet 23. februar 2002 Har hørt så mye om den osten, og hva i huleste brukes den til?? Er den god? Kan man ha den på brødskiva? Håper noen vil svare, da jeg er MEEEGET nysgjerrig!12
Netti Skrevet 24. februar 2002 #2 Skrevet 24. februar 2002 Man kan da ikke beskrive en smak! Mild og god vil noen si, andre vil uttrykke seg på andre måter. Klart Brie kan brukes på brød, vi bruker det mest på ostefat og da gjerne sammen med kjeks. 12
Gjest Anonymous Skrevet 24. februar 2002 #3 Skrevet 24. februar 2002 Brie er en av mine favoritt-oster! Og stikk til butikken og kjøp en liten bit da, vel. Men styr unna Tines eller husets Brie, prøv deg på en fransk en (koster noe mere, men smaker desto bedre) Ostefat er vanlig hos oss på fredagskveldene, og da er Brie en selvsagt ost, og når matpakka skal smøres på mandag er det som regel litt Brie igjen til brødskiva. Smaker godt med paprika, druer eller clementiner.
Catzy Skrevet 26. februar 2002 #5 Skrevet 26. februar 2002 Brie er godt!!! Liker faktisk den som heter Eldorado, som man får bl.a. i Centrabutikker. Er ikke helt sikker på om det er samme Eldorado som det billigkjedene fører. Den er i hvertfall mild og god og myk. Brie funker både på brød og på kjeks. Det er deilig å riste brød litt, slik at det blir varmt, men ikke helt tørt. Og så har du på osten, og smører den litt ut, slik at den smelter litt. Den aller beste brie-retten jeg har spist var nystekt chiabatta med kald brie og varmt bacon. Digg!!! Catzy
ashera Skrevet 26. februar 2002 #6 Skrevet 26. februar 2002 Brie smaker mykt og nøtteaktig. Pass på at den er ordentlig moden, den skal være myk, nesten plastisk eller flytende i midten når den er på sitt beste. Styr som ovenfor sagt unna Tines o.l. varianter, best å kjøpe i ferskvaredisken. Nydelig ost som kan spises på og til det meste av brød, frukt og grønnsaker. Løp og kjøp! 1
coda Skrevet 27. februar 2002 #7 Skrevet 27. februar 2002 i en del ferskvaredisker som fører ost er det mulig å få en liten smakebit av osten. det beste er oftest sammen med kjeks, men du får i alle fall en ide. spør fint, så får du kanskje smake!
Gjest gjest1 Skrevet 3. mars 2002 #8 Skrevet 3. mars 2002 Brie er faktisk helt genial på pizzaen (altså på pizza m ostefyll, "4 formaggio") og i pastasaus. Eller bare spis osten på liten kjeks m kiwi eller appelsin til. Helt utrolig nydelig.12
Gjest Anonymous Skrevet 3. mars 2002 #9 Skrevet 3. mars 2002 Om du skal smake brie for første gang vil jeg anbefale å begynne med en mild brie av pasteurisert melk, de smaker som fløteost omtrent. Skulle du være av den dristige sorten kan du alltids hoppe på en godt modnet brie av råmelk, men den vil smake ganske mye (og lukte ganske sterkt også..). For å kjenne smaken godt ville jeg inntatt den med en bit fersk baguette, så kan du heller eksperimentere med tilbehøret etterhvert. Bon apetit
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #10 Skrevet 1. desember 2019 Brie med litt syltetøy eller med sånn mørrepølse er godt. Har du prøvd det nå? Anonymkode: 4a53b...8ca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå