Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2008 #1 Skrevet 19. mai 2008 Vet at verditakst er det selger ønsker å få for boligen mens lånetakst er et forsiktig verdianslag. Men hvordan stiller bankene seg? Vil de kun gi lån inntil låneverdien? Og hvordan er det med boliger som er til tvangssalg, vil de bli solgt for lånetakst dersom det ikke er noen høyere bud? Og hvilken betydning har egentlig likningsverdien som er langt lavere enn de to andre? Tusen takk for hjelpen grønn student som snart skal inn på markedet
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2008 #2 Skrevet 19. mai 2008 Hvis bankene tror du kan klare markedsverdi, så kan de låne deg 100%. Vi har 100% finansiering av vår bolig, og det var ikke noe problem. Men husk å ta høyde for at renten kan stige ennå noen prosenter! Ligningsverdi er bare hvor mye boligen din skattemessig er verdt. Tror den verdien ikke skal være mer enn max 30% av markedsverdi. Ligningsverdi brukes vel for å regne ut formueskatt for de som ikke har gjeld og eiendomsskatt i de kommunene det gjelder? Ikke sikker her, men tror det er noe sånt.
Carebear1 Skrevet 19. mai 2008 #3 Skrevet 19. mai 2008 Så vidt jeg har forstått er det vel prisantydning som representerer hva selger ønsker for eiendommen. Verditakst er vel hva takstmannen mener eiendommen er verdt.
Frey Skrevet 20. mai 2008 #5 Skrevet 20. mai 2008 Verdivurdering er hva megleren antar man kan få for boligen. Taksten er hva en takstmann mener den er verdt ut i fra slitasje, vedlikehold, kvm osv osv.
Gjest ts Skrevet 20. mai 2008 #6 Skrevet 20. mai 2008 Vil det si at verdivurderingen er et forsøk på å presse opp prisen fra melger/selgers side? Har merket meg at lånetakst konstant er 10% lavere enn verdivurderingen på de boligene jeg har kikket på.
Carebear1 Skrevet 20. mai 2008 #7 Skrevet 20. mai 2008 Vil det si at verdivurderingen er et forsøk på å presse opp prisen fra melger/selgers side? Har merket meg at lånetakst konstant er 10% lavere enn verdivurderingen på de boligene jeg har kikket på. Verdivurdering kan like gjerne være lavere enn takst. Det ser man faktisk en del eksempler på i disse dager siden boligmarkedet er litt tregt enkelte steder. Verdivurdering og lånetakst har ikke noe med hverandre å gjøre sånn sett. Verditakst og lånetakst er vel noe takstmannen setter. Verdivurdering er noe megler avgjør. Sånn sett så er ofte taksten et mer objektivt uttrykk for boligens reelle verdi. Men i et presset marked kan megleren sette en høy prisantydning fordi han mener markedet er villig til å gi mer enn taksten. Omvendt setter megler lavere prisantydning i et dårlig marked, fordi de mener taksten er høyere enn hva folk flest er villig til å gi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå