Gå til innhold

Lage egen youghurt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er det noen som har en oppskrift på hvordan man lager sin egen youghurt? Min svigermor (som ønsker oppskriften) bor i Spania, så jeg regner med at hun har masse deilig frisk/fersk frukt og blande inn etterpå. Men altså, youghurt naturell må til først.....

Videoannonse
Annonse
Gjest *anonyma*
Skrevet

Varm opp melk til ca 37 grader, tilsett litt yoghurt, sett det et lunt sted til det er tykt nok.

Yoghurten inneholder alle de gode bakteriene som lager yoghurten og det du må gjøre er å lage et miljø som de trives i. Ulempen er seff at andre bakterer trives også, så det er om å gjøre å bruke ferskest mulig melk og gullende rent utstyr. Holdbarheten på hjemmelaget yoghurt er kortere ann kjøpeyoghurt.

Skrevet

Hei!

Du skriver "tilsett litt yoghurt"....... så jeg må ha yoghurt for å lage yoghurt?

Skrevet

Men hun får vel tak i yoghurt i Spania?

De har jo et enormt utvalg der nede og jeg synes at den er myyye bedre enn den vi har her hjemme. Men jeg har aldri prøvd naturell der nede.. kun på solbrent hud.

Skrevet

Jada, hun får tak i det der også. Den er fantastisk god (smakte den selv da vi var der i mars). Men hun vil sikkert forsøke og lage selv, tenker jeg?

Gjest Anonymous
Skrevet
Hei!

Du skriver "tilsett litt yoghurt"....... så jeg må ha yoghurt for å lage yoghurt?

Jepp, du må ha tak i de snille bassiluskene som lager yoghurten. Det enkleste er å bruke et syrnet melkeprodukt, da er du sikker på at du får de gode og ikke de onde.

Ved å lage den selv får du et ferskere produkt, uten div tilsetninger, og du kan lage dine egne smaker og blandinger.

Skrevet

Og du kan få en mye tjukkere enn det sølet fra Tine.

Når jeg var i Hellas en gang for ørten år siden fikk jeg en kjempegod dessert, kjempetjukk naturell yoghurt med frisk frukt og tynn flytende honning over...*smatt smatt*

Gjest Starya
Skrevet

Sånn lagde Jamie Oliver en gang, med sirup og det hele. Så namment ut

Gjest Anonymous
Skrevet
Og du kan få en mye tjukkere enn det sølet fra Tine.

Når jeg var i Hellas en gang for ørten år siden fikk jeg en kjempegod dessert, kjempetjukk naturell yoghurt med frisk frukt og tynn flytende honning over...*smatt smatt*

Hvis du heller sølet fra Tine i et kaffefilter og lar det stå noen timer får du tykk deilig yoghurt. Det pleier jeg gjøre når jeg skal lage tsatsiki el l. Den greske yoghurten er laget på den måten.

Skrevet

Hvis du heller sølet fra Tine i et kaffefilter og lar det stå noen timer får du tykk deilig yoghurt. Det pleier jeg gjøre når jeg skal lage tsatsiki el l. Den greske yoghurten er laget på den måten.

Kaffefiltermetoden gir en god erstatning, men det er ikke slik den greske/tyrkiske/bulgarske yoghurten er laget. Hemmeligheten er enkel - jo fetere melk, jo tykkere yoghurt. Jeg har kjøpt tyrkisk yoghurt i innvandrerbutikker og den inneholder 10% fett mens vanlig naturell yoghurt er 4 % (tror jeg)

For å lage yoghurten selv kan du varme opp melk som beskrevet i et tidligere innlegg. Jeg bruker 1 liter H-melk (evt. H-melk blandet med kremfløte) og 1 ss naturell yoghurt. Det må stå godt og varmt (f.eks. pakket i en dyne, eller i en mattermos) over natten. Det finnes også egne yoghurtmaskinger. Den ene spiseskjeen med yoghurt må være med pga bakteriekulturen, men når du har laget det en gang, kan du bruke 1 ss av den du selv har laget når du skal lage neste gang. Det blir kjempegodt, og så kan du selv variere med smakstilsetninger og til og med lage frozen yoghurt.

Gjest gjest1
Skrevet

Og husk du bør ikke bruke den hjemmelagete yoghurten til å lage ny yoghurt mer enn fem ganger.

Altså: hver femte gang begynn med ny yoghurtkultur fra butikken.

Dette fordi det kan utvikle seg uheldige bakterier.

Skrevet

uhm, nå har jeg ikke prøvd å lage youghurt selv,

men burde det ikke gå an å bruke skummet kulturmelk?

Har nesten samme konsistens som youghurt, smaker nøytralt, bare å tilsette smak etter ønske? ..og gjerne litt sukker i, for smakens skyld, hehe :)

Hmm, fikk faktisk litt lyst på skummet kulturmelk med en dæsj sukker i!

Skrevet

miew; hvis du tilsetter kulturmelk.....da får du kulurmelk da skjønner du! Forskjellige bakterier til forskjellige produkter! -Yoghurtbakteriene liker det litt varmt, mellom 30-40 grader.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...