Gjest Gjest_murie_* Skrevet 18. mai 2008 #1 Skrevet 18. mai 2008 Hei! I forbindelse med min kjæres 30 års dag skal det feires stort Skal først ha et familieselskap (vi blir ca 25 stk), er det noen som har tips til hvilke kaker jeg burde ha, og hvor mange? (det skal serveres koldtbord + gryterett/m ris først). Så feiring nr 2.. den er med venner, skal ha det hjemme hos oss selv, å blir vel bortimot 30 stk. Blir derfor ikke å kunne servere noe mat/snacks som krever at man må sitte til bords. Er det noen som har tips til noe helt ENKELT som jeg kan servere da? men som samtidig er noe liksom.. Å hvilke kaker burde jeg satse på? Ble litt rotete dette.. men håper noen kan gi meg noen gode råd
Gjest Gjest_murie_* Skrevet 19. mai 2008 #2 Skrevet 19. mai 2008 Hei! I forbindelse med min kjæres 30 års dag skal det feires stort Skal først ha et familieselskap (vi blir ca 25 stk), er det noen som har tips til hvilke kaker jeg burde ha, og hvor mange? (det skal serveres koldtbord + gryterett/m ris først). Så feiring nr 2.. den er med venner, skal ha det hjemme hos oss selv, å blir vel bortimot 30 stk. Blir derfor ikke å kunne servere noe mat/snacks som krever at man må sitte til bords. Er det noen som har tips til noe helt ENKELT som jeg kan servere da? men som samtidig er noe liksom.. Å hvilke kaker burde jeg satse på? Ble litt rotete dette.. men håper noen kan gi meg noen gode råd Anyone?
Imax Skrevet 21. mai 2008 #3 Skrevet 21. mai 2008 For meg er alltid bløtekake et must i bursdager, for det er liksom litt staselig. Og så er sjokoladekake alltid en suksess. Jeg pleier å satse på klassikerene når det er stort og staselig selskap. Når du har mange gjester kan du f.eks. lage bløtekake i langpanne og brette i to, eller du kan lage to stk og få en kjempestor en. Da er det plass til lys, skrift og pynt! Når det gjelder mat er det mye fingermat som kan spises. Ost og chorizopølser på tannpirkere, grønnsaker med dip (gulrot, agurk, stangseleri, blomkål osv). Oliven og cherrytomater er fint å ha ved siden av, folk knasker det stående (husk små tallerkner som er lette å holde). Hjemmebakte rundstykker/foccacia f.eks. er en slager, og med et utvalg av ting å ha på (ostefat, spekemat osv) blir folk mette. Hva med å lage litt spicy kjøttboller som du kan ha på pinne? Kyllingspyd som er stekt, men kalde? Surf litt på tapas, så får du nok mange ideer. Lykke til!
Sol79 Skrevet 23. mai 2008 #4 Skrevet 23. mai 2008 (endret) Spekemat og ost? Antar at det skal drikkes alkohol og de fleste jeg kjenner de syns ikke noe om kombinasjonen bløtkake og alkohol, så da hadde jeg heller gått for ostekake og brownies. I 30-årsdagen til samboeren min var vi 40 stk, og vi droppet alt som het kaker, men hadde masse snacks i stedenfor. Da hadde vi spekemat, salat, eggerøre og potetsalat til mat. Store kaker med lys og skrift er vel kanskje ikke helt riktig i en 30-årsdag? Endret 23. mai 2008 av Sol79
Imax Skrevet 23. mai 2008 #5 Skrevet 23. mai 2008 I familieselskap er kake et must. På vennefest er min erfaring at kakene faktisk blir spist opp, mange er klare for litt kaffe, avec og en kakebit når det lir litt utpå. Jeg synes det er fint å gjøre noe ekstra ut av en fest når det er jubileum, så det ikke bare blir en vanlig fest. Ostekake og brownies er jo veldig godt, men herregud, det er jo nærmest det eneste folk baker for tiden! Pussig hvordan mat og kaker er trendy (som cabaret på 80-tallet).
Sol79 Skrevet 23. mai 2008 #6 Skrevet 23. mai 2008 Jeg foreslo ostekake og brownies fordi det smaker veldig godt til vin, noe bløtkake ikke gjør.
Imax Skrevet 23. mai 2008 #7 Skrevet 23. mai 2008 Smak og behag dette her! Det viktigste er jo å lage noe som man selv vil ha!
Gjest lakris Skrevet 13. august 2009 #8 Skrevet 13. august 2009 I familieselskap er kake et must. På vennefest er min erfaring at kakene faktisk blir spist opp, mange er klare for litt kaffe, avec og en kakebit når det lir litt utpå. Jeg synes det er fint å gjøre noe ekstra ut av en fest når det er jubileum, så det ikke bare blir en vanlig fest. Ostekake og brownies er jo veldig godt, men herregud, det er jo nærmest det eneste folk baker for tiden! Pussig hvordan mat og kaker er trendy (som cabaret på 80-tallet).
Gjest lakris Skrevet 13. august 2009 #9 Skrevet 13. august 2009 har jeg googlet 80års-fest, eller? nei, hadde visst ikke det... jeg runder tretti i september og må innrømme at tanken på spekemat og kaffe og avec ikke har slått meg. Usikker på om jeg er voksen nok... Noen andre umodne mennesker som har noen tips som ikke er så "staselige" kanskje. Skal ha festen hjemme, ca 20-30stk. Utenom det er jeg helt blank, og mannen min er det lite hjelp i... Har sendt ut invitasjoner...begynner å stresse litt nå..
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 13. august 2009 #10 Skrevet 13. august 2009 Vi hadde pølsefest sist bursdag (28 år). Kjøpte inn gode pølser med ekstra smak f.eks. lammepølse, baconpølse, chilipølse osv. Serverte som buffet med pølsebrød og annet tilbehør. Passer godt til øl:)
LilleBille Skrevet 13. august 2009 #11 Skrevet 13. august 2009 Hva med en enkel tapasbuffet med feks. spicy kjøttboller, kyllingspidd, scampispidd, patatatas bravas etc. med foccaciabrød. Dette er greit å lage på forhånd - og greit å stå/sitte og spise der det passer. Alternativt kan du jo lage masse gode salater.
~umulia~ Skrevet 13. august 2009 #12 Skrevet 13. august 2009 Jeg skal snart feir min 30 års dag, og vi blir ca 30 stk. Jeg har tenkt til å grille grillspyd og ha salat og godt brød til. Håper på fint vær. Av kaker tror jeg jeg skal ha pavlova, bunnen kan lages mange dager i forveien og så er det bare å piske krem rett før gjestene kommer.
Gjest Gjest_Guri_* Skrevet 16. august 2009 #13 Skrevet 16. august 2009 For vennefest hva med: Thaimat: Satayspyd med peanøttsaus og scampi med sweet chilisaus som starter (kan spises stående) To typer gryter f.eks. kylling i grønn karri og scampi i rød karri evt. en av dem som vegetarvariant, serveres med ris (kan spises med tallerken på fanget hvis ikke spisebord tilgjengelig) Eller det samme konseptet men indisk mat f.eks. Når det gjelder kaker eller dessert til vennefest med alkoholdrikke er jeg også fan av brownies pga at det er godt og enkelt å spise. Men det fungerer jo også med andre typer kaker man kan servere mer som en munnfull hvis man ikke skal sitte ned. Ellers kan jo både panna cotta, fromasj, mousse og min favoritt vaniljekrem med bær og gele serveres i porsjonsglass.
cypress Skrevet 13. januar 2010 #14 Skrevet 13. januar 2010 Mange gode tips til vennefest her, så må få denne på mine innlegg... Hvis noen har flere tips, så kom gjerne med dem!! Jeg fyller selv 30 om ikke så lenge, og skal ha fest med 30-40 pers. Ikke mulig for alle å sitte.
tineline Skrevet 14. januar 2010 #15 Skrevet 14. januar 2010 Jeg er dødslei tapas, fylte 30 år i fjor, og hadde rømmegrøt og spekemat, og sjokoladefat med konfekt osv til dessert - alle var jo kvalme av rømmegrøt. De øvrige 30-årslagene jeg har vært i, har vært dominert av tapas. Hva er det med de kjøttbollene? Kan man ikke heller bare lage småretter uten at alt må smake tomat og oliven?
Brunhilde Skrevet 14. januar 2010 #16 Skrevet 14. januar 2010 Til vennebursdagen kan du lage en haug med små vårruller og servere med sweet chilisaus og soyasaus ved siden av. Detter passer godt sammen med satayspyd og scampi som noen andre foreslo her. Til vennebursdagen tror jeg videre at jeg ville satset på forskjellige varianter av petits fours. Små munnfuller som er lekre å se på, lette å spise og som i tillegg smaker godt.
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2010 #17 Skrevet 14. januar 2010 Til vennebursdagen kan du lage en haug med små vårruller og servere med sweet chilisaus og soyasaus ved siden av. Detter passer godt sammen med satayspyd og scampi som noen andre foreslo her. Til vennebursdagen tror jeg videre at jeg ville satset på forskjellige varianter av petits fours. Små munnfuller som er lekre å se på, lette å spise og som i tillegg smaker godt. Hvordan holder du vårrullene varme imens? Steker du de i stekeovnen eller i panne? Når jeg steker i panne kan jeg bare ha få i om gangen..
Gjest luremegpå Skrevet 14. januar 2010 #18 Skrevet 14. januar 2010 Hei! I forbindelse med min kjæres 30 års dag skal det feires stort Skal først ha et familieselskap (vi blir ca 25 stk), er det noen som har tips til hvilke kaker jeg burde ha, og hvor mange? (det skal serveres koldtbord + gryterett/m ris først). Så feiring nr 2.. den er med venner, skal ha det hjemme hos oss selv, å blir vel bortimot 30 stk. Blir derfor ikke å kunne servere noe mat/snacks som krever at man må sitte til bords. Er det noen som har tips til noe helt ENKELT som jeg kan servere da? men som samtidig er noe liksom.. Å hvilke kaker burde jeg satse på? Ble litt rotete dette.. men håper noen kan gi meg noen gode råd Hallaisen! Jeg har en enkel glimrende rett:) Kjøp inn løk, paprika, nachos, bokser me hermetiske tomater m hvitløk, rømme, kyllingfilet. Dette mikses sammen og kokes i ca en time. ( Husk å stek kyllingen først). så serverer de seg selv.. De begynner me nachos( Knus dem litt) i bunn, så suppe, deretter rømme og ost. Jeg lover deg der er som regel noe alle liker, og det koster maks 400 kr, for min del holdt det til nesten to runder ( 40) stk! Så kan du hvis du vil, bare kjøpe ferdigpose med foccatia brød og ha ved siden av. Enkelt og greit.. Hva synes du?
Brunhilde Skrevet 15. januar 2010 #19 Skrevet 15. januar 2010 Hvordan holder du vårrullene varme imens? Steker du de i stekeovnen eller i panne? Når jeg steker i panne kan jeg bare ha få i om gangen.. Det letteste er å lage en haug i forveien og så varme dem i langpanne i stekeovnen.
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2010 #20 Skrevet 15. januar 2010 Det letteste er å lage en haug i forveien og så varme dem i langpanne i stekeovnen. Takk! Har vært usikker på om de holdt seg gode og crispy i stekeovn, men da skal dette prøves:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå