Gå til innhold

Utenlandske flagg i 17.maitog ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Følgende enquet er på TA`s (Telemarksavisa) bakside i dag :

Er det ok med andre lands flagg i barnetoget 17.mai ?

3 av 5 var positivt innstile, mens de to andre var skeptiske.

Jeg drister meg til å si at det er NORGES nasjonaldag. Og dermed det norske flagget som "hører mest hjemme". Mitt personlige syn i allefall.

Jeg vil ikke si at jeg er rasistisk eller redd for andre kulturer og "ukjente ting"

Synes absolutt det er spennende at vi har mange innvandrere og mennesker fra fjernere strøk her i landet og er interessert i deres kultur og filosofi.

Men på 17.mai, så synes jeg vi kan være nasjonale, og tenke mest på landet vårt og hvilken historie som ligger bak.

Jeg ser gjerne utlendinger i 17.maitog! Ikke tro noe annet. Og har intet imot at de bærer bunad. Synes bare det er hyggelig :)

Jeg mener at utlendinger som er norske statsborgere, ER norske. Selv om de er fra Nigeria eller USA. Så det er ikke DET det står på.

Men å bruke flagg fra andre land, er for meg en smule rart i allefall.

Tror dere folk rett over dammen i England eller de på Filippinene bruker det norske flagget i deres nasjonaldag, om det bor norske mennesker der ? Vet ikke jeg,- men tviler sterkt.

Setter dog veldig pris på at alle som bor her i landet, enten de er gule eller grønne eller røde, er med på å feire! Men det er igjen NORGES nasjonaldag, og ikke en hyllest av alle andre land.... Dermed litt "feil", for MIN del, med italienske og brasilske flagg....

Uff, der følte jeg meg VELDIG nasjonal :ler:

Jeg er ikke SÅÅÅ ille da. Bare denne saken her som fenger litt....:wink:

Setter stor pris på innspill :D

Videoannonse
Annonse
Gjest Tristessa
Skrevet

17. mai komiteen her i Stavanger tillater faktisk ikke utenlandske flagg i folketoget. Politikk hører ikke med der, mener de. Bare litt rart at alle typer merkelige religiøse retninger får plass i folktoget da, for å ikke glemme Amnesty International, da.

Gjest sexysadie
Skrevet

Bare norske flagg 17 mai og svenskene bør ikke ha adgang til riket heller den dagen.......

Skrevet

Jeg synes heller ikke at det passer seg med andre sine flagg i toget på 17. mai. Dette er Norges nasjonaldag, og det er Norge vi feirer. Har ikke noe imot folk med invandrerbakgrunn, men jeg føler at det blir veldig feil hvis de skal få ha sine flagg på Norge sin dag. Vi ville jo ikke brukt det norske flagget for å feire 4.juli f.eks. Folk med innvandrerbakgrunn kan gjerne pynte med sine flagg hjemme hos seg 17. mai, men offentlig vil jeg se norske flagg. Hvis de ikke makter å vifte med et annet flagg en sitt eget er det like greit at de ikke bruker flagg, mener jeg da.

Gjest Mzfire
Skrevet

Hallo, kjenner jeg blir nesten irritert. Annet enn det norske flagg kommer ikke på tale. Jeg hadde blitt veldig provosert om jeg hadde sett noen utenlandske flagg da . Det er vel for f... ikke en hvem som helst dag. Det er nasjonaldagen vår. Utlendinger kan gjerne bli med i tog, men hold deres eget flagg fra dems hjemland hjemme den dagen.

Skrevet

Folk med annen nasjonalitet er velkommen i 17.mai toget og gjerne med nasjonaldrakt fra det landet de kommer fra. De får gjerne bruke flagget sitt på juletreet eller på egen nasjonaldag.

Men i et 17.maitog skal det kun være norske flagg og faner. Mener jeg!

Gjest sexysadie
Skrevet

Og nekt svenskene adgang til riket lørdag!!!! :kul:

Skrevet
Og nekt svenskene adgang til riket lørdag!!!! :kul:

Vi hørte deg første gangen :ler:

Gjest sexysadie
Skrevet

En god ting kan ikke sies for mye....''

Skrevet

Jeg vet sannelig ikke hva jeg mener! Men heller vel mest i retningen av at .....ja,jo.....det blir jo litt feil, men......

Vrien sak, men heller vel mest mot at det blir litt feil......

Skrevet

Jeg mener det kun skal være norske flagg i 17. mai toget.

Vi feirer 4. juli vært år med det amerikanske flagget, kunne aldri funnet på å ta frem det norske flagget på den dagen. Men på andre merkedager som bursdager og bryllupsdagen flagger vi med det norske flagget selv her i USA.

Skrevet

Jeg reagerer ikke negativt om noen vaier med utenlandske flagg i barnetoget.

Skrevet

Det er mange som har besøk fra vennekommuner osv det er helt ok å ha andre flagg i syttende mai toget, det skal ikke være så najonnalistisk at en ikke kan åpne for andre falgg. Mangfold er fint.

Skrevet

Å nekte andre å vifte med flagget sitt (annet enn det norske) på 17. mai kunne aldri falt meg inn.

Skrevet

Ville man flagget med det norske flagget i New York 4. juli?

Det ville ikke falt meg inn - det er jo deres nasjonaldag!

Vi snakker ikke hvilken som helst festdag her - men nasjonaldag.

Og som sagt, ta på den utenlandske nasjonaldrakten, men la oss få se kun norske flagg den dagen.

Skrevet

Tja hadde man gjort noe tilsvarende i andre visse andre land hadde man vel blitt skutt...

Synes at det blir feil og at det grenser til en fornærmalse å ha med et annet flagg en det som feires jeg! For meg vil det virke som en protest...

Skrevet

Knakende enig med Tusenfryd :D

Jeg ville heller ikke viftet med det norske flagget i New York 4.juli.... eller noe annet sted på aktuelle lands nasjonaldag. Kunne ikke falle meg inn!

Det er da søren ikke snakk om å hindre våre nye landsmenn i å være seg selv og sette pris på sin kultur ?

Gjentar et sitat fra mitt første innlegg :

"Tror dere folk rett over dammen i England eller de på Filippinene bruker det norske flagget i deres nasjonaldag, om det bor norske mennesker der ? Vet ikke jeg,- men tviler sterkt.

Altså,- EN eneste dag, må vi få lov til å feire oss selv.

Alle de andre dagene kan vi bruke til å feire "resten" av mangfoldet :D

Og til sist,- jeg har da ikke til hensikt å NEKTE noen å veive med et annet flagg enn det norske på 17.mai, men jeg SYNES IKKE NOE OM DET!

Litt forskjell der...:wink:

Skrevet

Og en ting til :

Bluesky : du mener det er nasjonalistisk å tenke slik.

Jeg mener det er nasjonalt!

Når ble det nasjonalistisk å feire oss selv og kun bruke norske flagg en eneste dag i året ?

DEN var drøy :roll:

Skrevet

Jepp - enig med Diva - jeg skriker ikke i protest om jeg ser det - men jeg synes ikke om det.

Og nasjonalt er ikke det samme som nasjonalistisk.

Skrevet

Tror dere folk rett over dammen i England eller de på Filippinene bruker det norske flagget i deres nasjonaldag, om det bor norske mennesker der ? Vet ikke jeg,- men tviler sterkt.

Bare for å pirke litt... :oops:

England feirer ikke noen nasjonaldag.. Spør de en menigmann i England om nasjonaldagem deres, så vet de ikke om noen sånn da. England (evt Storbritannia) har (utenom da vikingene som invaderte de litt) alltid vært selvstendige, og de har derfor ikke noe spesielt å feire, føler de selv ihvertfall.

Men ellers synes jeg 17. mai er for norske flagg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...