Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hallo:)

Noen som vil forklare meg synspunktene til Vygotsky, Piaget og Skinner? :)

Og kan noen forklare meg metakognitiv kunnskap??

tusen takk for all hjelp på forhånd:)

Skrevet

Dette vil bli et fryktelig langt foredrag.. jeg tror at jeg heller finner en link til deg, fordi jeg ikke orker å skrive så langt.

Men sånn kort, så legger Vygotsky vekt på at man utvikler seg i samhandling med sine omgivelser og ved hjelp av språket. Han snakker om forskjellige utviklingssoner, for eksempel den proksimale utviklingssonen og om viktigheten av at læreren hjelper til med å trekke barnets læring inn i neste sone.

Piaget har ikke lagt så mye vekt på det sosiale, kun på det kognitive og kritiseres noe for dette. Han snakker også om forskjellige utviklingsstadier. ... æsj.. nei, nå leter jeg heller opp noen linker.

Gjest Dallandra
Skrevet

Synspunkter i forhold til hva??

Eksamen snart eller?

Skrevet

Et viktig stikkord for Vygotsky er "nærmeste utviklingssone". Det vil si hva barnet kan klare med hjelp fra en mer kompetent/voksen og som er neste ting barnet etterhvert vil kunne klare på egenhånd.

Piaget: utviklingspsykolog som mente at vi utvikler oss kognitivit i stadier/trinn, i en gitt rekkefølge.

Stikkord jeg forbinder med Skinner: Skinnerboks, behaviourisme og positivisme.

Metakognisjon er vel å tenke over hvordan man tenker/løser problemer?

Gjest Gjest
Skrevet

Har lærebok jo, men jeg synes ofte man lærer mer av å andre prøver å forklare det litt. Ofte er bøkene ekstremt kompliserte og på engelsk! Også får jeg dobbelsjekket at jeg har forstått riktig:) Alt må være perfekt til eksamen :) Takk for hjelp forresten, skal se på de linkene.

Skrevet

Ped. på tirsdag? ;)

Sitter og leser om de forskjellige læringsteoriene selv. Begynte å lese altfor sent, men det er ikke noe nytt. Vil bare ha eksamen overstått!

Lykke til med eksamen!

Skrevet

Da foreslår jeg at du kjøper denne: Utviklingspsykologi av Vigdis Bunkholdt

eller Oppvekst og psykologisk utvikling Innføring i psykologiske perspektiver av Liv Mette Guldbrandsen

Dersom du ikke har dem fra før da.., jeg har begge og synes de er veldig hendige.

En annen som jeg gjerne skulle ha hatt men bruker når jeg sitter ppå biblioteket er en bok som heter: Utviklingspsykologiske teorier - en innføring.

....som det er flere som har samarbeidet om å skrive.. husker ikke hvem, sånn på stående fot, men den er også en hendig liten "murstein".

Gjest Gjest
Skrevet

Gleder meg sånn til å få denne eksamen overstått! Er klar for litt sommerferie! (Det som er min motivasjon;) )

Skal se på de bøkene. Trenger jo ped videre uansett, så alt som hjelper er supert!:)

Tusen takk for hjelp folkens:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...