Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2008 #1 Skrevet 18. mai 2008 Jeg og min samboer har helgesamvær med hennes barn. Nå skal barnas mor flytte, dette fikk vi beskjed om for ca. et halvt år siden. De skal flytte i løpet av dette året, men vi har ikke fått vite hvor de skal flytte, og får bare beskjed om at dette blir vi fortalt når de faktisk flytter. Vi er ikke redde for at de skal flytte så langt at det skal gå utover samvær, men vi står også i en livssituasjon som gjør at vi vil kjøpe oss hus. Vi skulle derfor gjerne visst hvor de har tenkt å bo permanent, slik at vi kan velge å bo et sted som gjør henting av barn ved samvær blir greiest mulig. Vi har tidligere pendlet langt for å hente barn. Det er ikke noe grunn til at vi ikke skal få vite om bostedet, vi har samværsavtale fra retten som fungerer greit, men moren til barna har vært veldig vanskelig å samarbeide med av personlige grunner. Finnes det noe mulighet for oss å få vite hvor de kommer til å bo? Hun vil ikke fortelle oss det tyseligvis. Dette gjør at vi må avvente når de flytter før vi kan bosette oss, siden vi ikke har lyst å etablere oss to ganger på svært kort tid.. Det er frustrerende å ikke få vite slike opplysninger som vi mener barnas far har krav på.. men vi ønsker ikke å gå rettens vei for å få vite slike opplysninger, det vil gjøre mer vondt enn det gagner. Vi skulle ønsker vi kunne få en mulighet til å gjøre det mest mulig praktisk og lettvindt for barna. Vi øsnker ikke å bo alt for nært og være naboen ved siden av, men heller ikke et par timer unna.. Jeg vet ikke hvorfor moren holder tilbake dette, men det har vært typisk for henne å gjøre det tungvint for oss, men hun har alltid vært enig i samvær med far, men på hennes premisser. Jeg tror dette er en måte for henne å beholde "kontrollen" på, vet å vente med å informere oss. Jeg tror heller ikke hun skjønner at dette også påvirker vårt liv, selv om vi har forsøkt å forklare dette. For oss kan det blant annet innebære at vi ikke får til samvær i ukedager, og at vi må i større grad enn nå tilpasse jobbene våres for å få til henting av barn. Det gjør vi selvsagt om vi må, men vi er heller villig til å bosette oss slik at vi kan ha en enklere hverdag, men samværsbarn. Noen som har tips til hvordan vi kan finne ut av dette?
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2008 #2 Skrevet 18. mai 2008 Ring famillievernkontoret og be dem kalle inn til et fellesmøte for å få fakta på "bordet". De kan hjelpe til med å få henne til å forstå hvorfor det er greit for dere å vite.
Far til 2 Skrevet 18. mai 2008 #3 Skrevet 18. mai 2008 Ring famillievernkontoret og be dem kalle inn til et fellesmøte for å få fakta på "bordet". De kan hjelpe til med å få henne til å forstå hvorfor det er greit for dere å vite. Støtter denne. Om moren virkelig mener at hun har ønsker om å ivareta barnas beste bør hun legge til rette for at de kan behold begge foreldrene i "nærmiljøet". Om hun ønsker å trenere dette tenker hun ikke på barnas beste.
Lykkelig eks-frue Skrevet 19. mai 2008 #4 Skrevet 19. mai 2008 Jeg lurer på om mor i det hele tatt vet hvor hun skal flytte jeg. Som mor informerer jeg den andre forelderen om hvor vi bor selvfølgelig, men det var visst ikke klart fra den andre forelder her. Her har samværsforelder flyttet og 1 år etter fortsatt ikke gitt meg adressen sin. Selv etter melding fra fvk om at han er pliktig til å gjøre dette.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 19. mai 2008 #5 Skrevet 19. mai 2008 Familieverkontoret kunne kansje hjulpet, men i den kontakten vi har hatt med dem har ikke det hjulpet enda, da de ikke er en lovgivende instans.. de har ikke vært særlig flink å ta hensyn fars rettigheter, eller riktigere sagt, barnas krav på tilstedeværelse av far. Uansett, vi har ikke lyst å ta dette offisielt, fordi vi jobber med å få til et bedre samarbeid, dette er nå skjørt, og vi er redde for å forverre situasjonen. De vet hvor de skal flytte, de holder på å bygge hus, og barna forteller oss om dette også, så det er vi ikke i tvil om. Vi har mer tenkt på om det finnes register e.l. der det står slike opplysninger som er lov å få tak i. Hadde dette vært kjøp av brukt eiendom ville det være registrert der, men siden dette er nybygg er ikke dette registrert. Adressen i telefonkatalogen endres heller ikke før de faktisk flytter.. Vi må sikkert bare leve i uvisshet til de har flyttet, eller ta det de offisielle veiene via advokat/retten, men det er det ikke verdt for øyeblikket.. det var derfor vi håpet det kunne vært en annen, enklere utvei.
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2008 #6 Skrevet 19. mai 2008 Ring famillievernkontoret og be dem kalle inn til et fellesmøte for å få fakta på "bordet". De kan hjelpe til med å få henne til å forstå hvorfor det er greit for dere å vite. Familievernkontoret har ikke lov til å kalle inn til fellesmøte. De har kun lov til å kalle inn til obligatorisk mekling etter samlivsbrudd. Senere har de ikke lov. Men dersom begge partene ønsker det kan de selv ta kontakt for å få time på familievernkontoret.
Far til 2 Skrevet 19. mai 2008 #7 Skrevet 19. mai 2008 Familieverkontoret kunne kansje hjulpet, men i den kontakten vi har hatt med dem har ikke det hjulpet enda, da de ikke er en lovgivende instans.. de har ikke vært særlig flink å ta hensyn fars rettigheter, eller riktigere sagt, barnas krav på tilstedeværelse av far. Been there, done that. Har undersøkt litt rundt dette, og det er vistnok litt avhengig av mekler til mekler. Men på generelt grunnlag er det ingen tvil om at det er et flertall meklere som lever etter de gamle reglene om at mors mening ALTID er best å rette seg etter. Da jeg var til min første mekling fikk jeg beskjed om at mor ALTID vinner omsorgen, - uavhengig av hva hun har gjort/ikke gjort, så det var ingen grunn til å ta saken vidre. Idag sitter jeg likevel med omsorgen, men det var fordi andre fagfolk tok tak i problemet som barna var utsatt for. En må bare innse at meklerens mål er å få foreldrene "enig", uansett om barnet går til grunne eller ikke. Og tradisjonelt sett har det vært letter å overbevise far om at han ikke har noen rett til å ivareta barnets behov, fremfor å overbevise mor om at barnet som oftest vil ha glede av utstrakt samvær med far. Jeg vet dessverre ikke om eiendomsregistrene er søkbare mht navn på eier så dette bør du kanske kontakte kommunen om.
Frk Johansen Skrevet 20. mai 2008 #8 Skrevet 20. mai 2008 (endret) Hvis du vet kommunen de skal flytte til kan du ringe kommunen og få opplyst om vedkommende eier noe der. De kan søke på sine gnr/bnr. Jeg gjorde det da jeg skulle sjekke om ei hytte fortsatt stod på noen i min egen familie eller om den var solgt. Jeg hadde ikke gnr/bnr bare navnet på vannet den lå ved men kommunen søkte på navnet jeg oppgav og jeg fikk oppgitt gnr/bnr og når den var overskjøtet sist. Jeg antar dere har noe formening om hvilken kommune det er? Hva med barna? Er de så små at de ikke kan "frittes ut litt" Skal de bytte skole, bhg eller liknende? Endret 20. mai 2008 av Frk Johansen
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 20. mai 2008 #9 Skrevet 20. mai 2008 Mekling er allerede testet ut, men fungerte ikke i det hele tatt, så det er ikke aktuelt. Vi tror vi vet kommune, men er ikke sikre. Tror man må ha fullt personnr. for å få opplysninger om gards og bruksnr. men det kan jo være en mulighet å forsøke dette. Takk for tipset! Vi fritter ikke ut barna om dette, de er ikke store nok til å fortelle noe, men vi ville uansett ikke sette de i "klemma" og spørre om ting som er vanskelige. Da er det bedre å leve litt lenger i uvitenhet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå