Gå til innhold

Hundeutstilling

Anbefalte innlegg

Gjest Lacuna
Skrevet (endret)

Vi har vært overmodige, og skal straks stille ut hunden på to utstillinger på rad (sikkert på tide, ifølge oppdretter), uten å ha gjort det før. Vi får hjelp til å føre ham i ringen, men utover det er jeg temmelig blank. Selvsagt gjelder det å vaske og stelle pelsen, men dette er en fuglehund, og der er ikke dette visstnok like viktig som hos enkelte andre raser. Begge er rene eksteriørutstillinger.

Men hvordan kan jeg gjøre det til en lystbetont og ikke smertefull opplevelse for matmor? Jeg drømte i går at han ble disket og jaget ut fra området. :sjenert:

Endret av Lacuna
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Er visst i samme situasjon som deg. Jeg skal også stille hunden min snart men har ikke peiling på hvordan det er. Jeg har aldri vært på hundeutstilling så jeg vet ikke helt hva jeg begir meg ut på.

Jeg skal få hjelp til pelsstell, men ellers må jeg klare meg selv.

Jeg har vært på miljøtrening og der trener vi på å gå i ringen og på å vise frem hunden for dommeren. Vi trener også på at dommeren skal kikke i munnen og kjenne på hunden mens den står på et bord. Dette har gått ganske bra men det blir nok helt noe annet på en ordentlig utstilling.

Dette blir utrolig spennende :)

Endret av Helen
Gjest Lacuna
Skrevet

Det er fint å være flere i samme bås, Helen. Hva slags hund har du? :) For oss blir dette en test; vi har fuglehund etter championforeldre, og derfor er det en slags mild "tvang" å stille ut. Men for å få avle på ham (som oppdretter håper) må han både være utstillings- og jaktprøvepremiert, så dette blir en slags test. Gjør han det bra, vil vi kanskje forsøke jaktprøver, og deretter se hva som skjer.

Vi fikk tak i en gutt som konkurrerer i handling til å føre ham i ringen, og treningen har gått utmerket. Nå håper jeg bare at han ikke blir så stresset på stedet, men det er nok jeg som blir mest stresset.

Skrevet

Jeg har en Shih tzu, det er en liten hund med masse pels. Det er en del jobb med den, men det blir morro å se hvordan den gjør det på utstilling. Jeg skal bare stille for morroskyld, artig å prøve noe nytt. Han er bare valp enda så da er det ikke riktig så strengt så det er bra for meg :)

Har litt lyst til å kjøpe tispe etterhvert og da er det greit å vite hvordan hunden gjør det på utstilling med tanke på avl.

Skrevet

Slapp av og pust med magen damer, dette går da så fint så. Sørg for å ha med stol, skygge til hunden (parasoll, burtrekk, utstillingstelt) og en god porsjon med tålmodighet :)

Lacuna: hvis hunden er veldig avhengig av deg still deg bak noen så han ikk ser deg mens han går i ringen.

Helen: Alle har vært nybegynnere. Si fra til ringsekretær at det er første gangen så forklarer h*n mer nøye hva du skal gjøre.

Begge: sørg for at hundene har fått seg en tur først slik at de ikke gjør fra seg i ringen.

Lykke til!!

Ps: hvos skal dere stille?

Gjest Fisk73
Skrevet

Hei!

Jeg skal også stille ut vår hund for første gang, men jeg har vært med på et utstillingskurs i forkant. Det var både for den "lille" sorte og meg lærerrikt. Han er skikkelig dårlig på å gå pent når det er andre hunder tilstede, men ved å trene på det i kurset, så er han nå blitt bedre. I tillegg vet jeg nå hvordan han skal stå. Ulike raser skal visstnok stå forskjellig.

Hundesport har hatt reportasjer på hvordan man skal stille ut hunder, og informasjon om hvordan man oppfører seg i ringen. Det er visstnok mange ulike regler, og enkelte tar dette veldig, veldig seriøst....

De sier man må stille ut hunden minst 5 ganger for å få en "riktig" vurdering. Vår har også en far som visstnok var mestvinnende labrador ett år, noe vi fant ut i etterkant. Litt artig er det jo om man får noen som "kan" hund til å være enig at man har verdens fineste... :fnise:

Søk litt på Norsk Kennelklubb mulig de har linker til artiklene deres om utstilling.

Lykke til!!! Det går helt sikkert HELT fint! Og om ikke, vel så finnes det nye sjanser ;)

Skrevet

Vi skal stille valpen for første gang i juni. Han er håpløs på å gå pent, og å stå. Men vi gjør det for sosialiseringens skyld, og fordi det er morsomt. Litt av poenget syns jeg er å gå med hunden selv i ringen. Mange hunder føler seg mer vel med det, og bli mer avslappet. Og så deltar man selv på en annen måte da syns jeg. Men selvfølgelig står det mer på spill, når man ikke har så mye peiling (som meg). Men skitt au, alle er ferske en gang. :D

Vi skal på ringtrening i kveld, men en drøss andre små og store. Det skal bli spennende.

Gjest Wolfmoon
Skrevet (endret)

Hehe, bare å hoppe i det :) Nå ga vi opp utstilling med hunden etter bare to utstillinger, men nå er hunden vår litt spesiell også da. Trives best hjemme på gården!

Første utstillingen vi var på, så bet hunden oppdretteren sin før vi skulle i ringen. Hun skulle se på tennene hans, noe han tydligvis ikke likte. Han er også ekstremt god på å lure seg ut av halsbåndet, noe han selvfølgelig klarte den gangen også. Heldigvis var han så satt ut av alle hundene og menneskene at vi raskt fikk tak i han igjen ;) Men i ringen var han eksemplarisk, med meg på 17 som handler. Jeg hadde aldri før vært på hundeutstilling, men det gikk nå greit. Han ble best i rasen, og slo søstra si :)

Men det viktigste var egentlig at vi hadde det gøy, og at hunden var fornøyd. Mulig det hadde noe å gjør med vafflene han fikk etter å ha vært i ringen ;)

Endret av Wolfmoon
Gjest Lacuna
Skrevet

Å herregud, vafler. :roll: Da er han vel ikke å få inn i ringen, en gang. For ikke å snakke om sikling. :ler:

Nei, det går nok bra. Jeg må bare ta meg på tak og tenke positivt. Jeg har lest serien om utstillinger fra Hundesport (ligger på NKKs hjemmesider), og skal ikke føre ham selv, takk og pris.

Gjest Wolfmoon
Skrevet (endret)

Kom på et dikt som sto i lapphundstikka for flere år siden, sto desverre ikke hvem som har skrevet det men passer vel bra for nervøse hundeutstillere ;)

MIN HUND

" MIN HUND" har vært på utstilling,

klippet og nybadet gikk han i ring,

ble gransket av kyndige dommer-blikk,

fikk silkesløyfe, diplom og kritikk.

Sitatet er forkortet iht. Kvinneguidens regler. Trille (mod)

Endret av Trille
Skrevet

Ikke ta det så alvorlig, skal jo være lystbetont først og fremst. Og har du handler til hunden så er det ihvertfall ikke noe å være redd for.

Skal du trimme fanene etc. før utstillingen eller kan de være "naturell"?

Gjest Lacuna
Skrevet

Hunden skal føres av en juniorhandler, og moren hans (:fnise:) forlangte å få trimme ham før utstillingen. Han er allerede litt trimmet fra før, men jeg takker selvsagt ja til tilbudet. :)

Jeg er litt Ludvik-liker ikke helt situasjoner som er ukjente.

Skrevet
Jeg er litt Ludvik-liker ikke helt situasjoner som er ukjente.

Jeg også. Men prøver tappert å overbevise meg selv om at man kan forandre seg. :ler: Positiv fokus og gi-faen-holdning sammen med en god dose forberedelse gjør susen. :)

Gjest Lacuna
Skrevet

Gi-faen-holdning er noe andre har. :sjenert: Jeg kan late som, men egentlig har jeg en tendens til å gå inn for ting litt for intenst. Nå topper det seg jo siden det er første utstilling, og to på rad, mens mannen i tillegg er bortreist og krever full dokumentasjon. :)

Nei, det vil nok gå bra.

Skrevet

Hei! Dere skal også på utstillinger ja!:) Har ikke vært på utstilling på flere år, og føler meg ganske amatør igjen, nå som jeg skal på to på rad i Oslo i Juni:P

Det blir første gang med min cavalierrakker! Huff. Gruer meg til å sette han på bordet, og har ikke hatt noe miljøtrening eller noe annen sosialisering, men jeg tar selve utstillingene som trening jeg. Vet dere tilfeldigvis om det finnes noe ringtreningsgrupper i Oslo? Vet de har i Bergen:)

Skrevet

Så gøy, da! La oss få vite hvordan det går :)

Jeg er ikke noe keen på å stille ut hunden, men oppdretter er veldig opptatt av dette her også, og har spurt om vi kan tenke oss å stille han ut en gang. Så vi får se, det blir ikke nå, for pelsen hans er ikke godkjent for tida visstnok :fnise: Det blir litt rart for meg det her, men jeg regner med at konkurranseinstinktet kommer fram når den tid kommer!

Skrevet

Ja, det skal jeg gjøre:D

Å, bare vent, utstillinger er utrolig artig! Ikke bare å se på hundene, men å se på eierne deres også!:P hehe, husker jeg alltid var den eneste med joggedrakt i ringen:P Resten gikk med pene drakter og dresser som omtrent matchet hundenes pels:P

Og når du ser hunden din får sløyfe, ja, stoltere øyeblikk finnes knapt! Slår nesten første gang hunden viser den er blitt stueren!:P hehe Det går nok kjempefint skal du se:) Og ens egen hund er jo alltid den peneste uansett:P

Skrevet
Ja, det skal jeg gjøre:D

Å, bare vent, utstillinger er utrolig artig! Ikke bare å se på hundene, men å se på eierne deres også!:P hehe, husker jeg alltid var den eneste med joggedrakt i ringen:P Resten gikk med pene drakter og dresser som omtrent matchet hundenes pels:P

Det er fordi de vet at å kle seg pent gir et bedre helthetsinntrykk av ekvipasjen. I tillegg velger de farge på klærne for å fremheve hundens pels. Man stiller f eks ikke i sotre klær når man stiller sort hund siden hunden da forsvinner mot handlerens klær.

Skrevet

Hehehe, ja, jeg vet:) Men var så artig da, husker jeg. Var vel 12 år første gang i ringen, så begynner å bli en del år siden!

Skal holde meg unna joggedrakten denne gangen, men noe sier meg at meg og min rakkerunge av en hund midt i puberteten kommer til å drite oss fullstendig ut første gang, så kanskje finlandshette vil skjule flauheten:P haha

• 2 uker senere...
Gjest Lacuna
Skrevet

Jeg må bare få skryte litt. :) Utstillingene gikk supert, men det var fint å ha erfarne folk å støtte seg til. Han ble klippet av en profesjonell dagen før, og jeg var utrolig stolt da han var i ringen og oppførte seg eksemplarisk. Selv om det var liten konkurranse akkurat i den rasen, fikk han BIR begge dager, 2xCK og 1 cert, samt 2. BIG den andre dagen, og selv om cert-et er ugyldig (ikke jaktpremiert fordi vi ville teste først), var det utrolig morsomt, og jeg er gira på å fortsette. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...