Ephemera Skrevet 18. mai 2008 #1 Skrevet 18. mai 2008 Vet at dette spørsmålet har vært oppe mange ganger før, men jeg husker ikke hvordan det var. Jeg prøver å regne ut eksakt hvor mye jeg får utbetalt i feriepenger i juni. Vi har 5 uker ferie og får derfor 12 % feriepenger. I tillegg får jeg jo lønn, men så blir det jo trukket 25 dager ferie, som jo er mere enn en måned. Er det 22 dager man får lønn for i en vanlig måned? Sånn at det blir trukket 3 dager ekstra? Jeg har fast månedslønn.
Lilleba Skrevet 18. mai 2008 #2 Skrevet 18. mai 2008 Hvis man regner ette Ferielovens regler, så betyr 5 ukers ferie at man har 30 virkedager ferie ("virkedager" er man-lør, dvs 6 virkedager pr uke) En arbeidsmåned regnes som 26 virkedager (6 virkedager x 52 uker delt på 12 måneder) Du får således lønn for 26 dager i måneden, men trekkes for ferie 30 virkedager, dvs fire dager mer enn du får lønn. Hvis din arbeidsgiver opererer med 5 virkedager i uken, er det riktig at du trekkes tre dager, for da er en arbeidsmåned ca 22 dager (21,67 dager) og fem ukers ferie er 25 dager.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå