Gå til innhold

Kognitiv læring - Læring ved innsikt

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Jeg leser arbeidspsykologi og jeg sliter litt med forståelsen av læring ved innsikt. Er det det samme som aha oppevelse?

Skrevet

En aha opplevelse er et resultat av kognitiv læring.

Fordi jeg ikke orket å ordlegge meg selv fant keg denne forklaringen, her står det riktignok om barns kognitive læring, men det foregår likedan for oss voksne, bare på et annet plan fordi vi allerede har fått innsikt i mange ting.

Sentralt i det kognitive perspektivet står Piagets teori. Piaget mente, i følge Ole Fredrik Lillemyr (Lillemyr 1999), at kognitiv utvikling skjer gjennom to prosesser, Adapsjon og organisering. Adopsjon er en prosess hvor en øker og forandrer kunnskapen og erfaringene sine, mens organisering er en prosess der en knytter sammen ny og gammel viten. Disse to prosessene viser seg i barnets kognitive struktur, også kalt ”skjemaer”. Disse ”skjemaene” forandrer seg etterhvert som barnet gjør nye erfaringer og kunnskap til egen. Piaget tenkte at dette foregikk i stadier, og at disse stadiene kom i fast rekkefølge. Feks. begynner barn å krabbe før de går osv. Videre delte Piaget adapsjons prosessen i to underprosesser, Assimilasjon og akkomodasjon. Assimilasjon vil si at barnet tolker situsjonen ut i fra sin gamle kunnskap, og den nye kunnskap tilpasses gamle skjemaer. Akkomodasjon vil si at barnet får ny kunnskap som krever at det må endre sin kognitive struktur, lage nye skjemaer. Piaget mente det var balanse mellom disse to prosessene. Etter at assimmilajon har skjedd, vil barn ha behov for å akkomodasjon og motsatt.

En aha opplevelse vil ofte være en plutselig forståelse av noe nytt, basert på kunnskap du har fra før.

Bare spør mer om du trenger litt mer inngående svar.

Skrevet

Hei! Takk for svar :)

En aha opplevelse vil ofte være en plutselig forståelse av noe nytt, basert på kunnskap du har fra før. Bare spør mer om du trenger litt mer inngående svar.

Den aha opplevelsen skjer altså på bagrunn av innsikt ved læring, dvs, kunnskapen en har fra før? Kan en si at det skjer en mental prøving/feiling?

Gjest Ingrid BN
Skrevet

Hei!

Har nettopp hatt eksamen i organisasjonspsykologi, og sitter med læreboken foran meg her nå. Hehe.

Begrepet kognitiv læring: personen er aktivt med på å styre det som skjer i omgivelsene.

Det dreier seg også om å tolke det som skjer, utvikle hypoteser om hvilke sammenhenger som finnes og hva som fører til hva.

I en senere situasjon (etter første gang man opplever noe), kan man trekke frem de tolkningene osv som ble gjort forrige gang, for å kunne se sammenhengen, og man får muligheten til å forberede seg på hva som kommer til å skje.

En modell som viser dette veldig godt kalles "Læring som en syklisk prosess".

Den består av 4 elementer der "det ene fører til det andre". Modellen er altså formet som en sirkel. (blir samme effekt som et hjul..)

De fire elementene er:

1. konkret erfaring

2. observasjon og refleksjon

3. dannelse av abstrakte begreper og generelle prinsipper (tolkning osv)

4. utprøving av generelle prinsipper i nye situasjoner (prinsippene fra nr.3).

Når det gjelder aha-opplevelsen, kan jo denne komme i løpet av denne prosessen. Ved at man har opplevd noe lignende tidligere, men først når man begynner å tolke situasjoner og ser sammenhenger og mønstre - så får man en aha-opplevelse.

Dette ble muligens et mindre konkret svar på akkurat det du lurte på, men det kan jo være til hjelp. :)

Skrevet (endret)

Jeg er fremdeles ikke sikker på om jeg skjønte hva kognitiv læring er for noe. Kan dere forklare meg hva ikke-kognitiv læring er for noe, så kanskje jeg skjønner bedre da? I mellomtiden skal jeg prøve å formulere hva jeg ikke forstod, eller se nøye på hva det var som ikke lagde mening av hva dere skrev.

PS. ikke jeg som er trådstarter.

Endret av Transmogrifier
Skrevet

Kognitiv læring kan også skje ved prøving og feiling. Kognitiv betyr omtrent: "det som skjer i hodet".

Dersom man forsøker en løsning som ikke funker for f.eks å åpne en dør, vil man oftest forsøke en annen metode frem til du finner den riktige. Dette er kognitiv læring fordi du skjønner at den forrige metoden var feil dersom du ikke får opp døra og at det dermed må en annen metode til for å få den opp.

Når du har fått opp døra, trekker du en slutning om at det var den siste metoden somvar den riktige og bruker denne neste gang du skal åpne døra, uten at du går gjennom hele det forrige repertoaret av eventuelle døråpningsmetoder. Dette betyr at det har foregått en kognitiv prosess i hodet ditt, hvor du har lært å åpne denne døra.

Gjest Ingrid BN
Skrevet

Den forklaringen med døra var en genial måte å forklare det på! :)

Er nok litt for teoretisk av meg..hehe..

Men som en motpol, da altså "ikke-kognitiv" går man på følelser, emosjoner mv.(affekt)

Som absinthia sier, så kan man tenke at:

kognitiv = hodet: fornuft, tanker, vurderinger osv

affektiv = hjertet: følelser, assosiasjoner osv

Det vil si at affektiv er det samme som "ikke-kognitiv".

Et eksempel kan være en hund som skal lære når det er tid for mat.

Hundeeieren ringer med en bjelle hver gang det er tid for mat, samtidig som han forteller dette til hunden. Dette repeteres ofte, og etter en tid vil hunden assosiere bjelle med mat.

Bjellen ringer = tid for mat. :)

Skrevet (endret)

Ah! Takk til begge to. Var veldig forståelig forklart. Bikkja til pavlov = læring uten å tenke. Åpne dør = læring ved å tenke.

Men hvordan kan en være sikker på at dette er en riktig inndeling? Det er jo ingen som kan se hvilke tanker jeg gjør meg i hodet når jeg åpner en dør, og bikkjene som produserer spytt bare en bjelle ringer, selv om de ikke ser mat, har sikkert tanker som flyr rundt i hodene sine, de også?

Endret av Transmogrifier
Skrevet (endret)
Ah! Takk til begge to. Var veldig forståelig forklart. Bikkja til pavlov = læring uten å tenke. Åpne dør = læring ved å tenke.

Men hvordan kan en være sikker på at dette er en riktig inndeling? Det er jo ingen som kan se hvilke tanker jeg gjør meg i hodet når jeg åpner en dør, og bikkjene som produserer spytt bare en bjelle ringer, selv om de ikke ser mat, har sikkert tanker som flyr rundt i hodene sine, de også?

Dette er jo bare to teoretikere som ha lagt vekt på ulike typer læring Ditt og også mitt kognitive utviklingsnivå sier at det kan være en forbindelse mellom disse og at det ene ikke nødvendigvis utelukker det andre helt, men de kognitive prosessene som må til for å utrede denne teorien har ennå ikke funnet sted slik at vi kan forklare det på en annen måte enn at vi ikke kan utelukke det. ;)

For nå er det vel sånn at de fleste av oss ikke trenger å tenke på hvordan vi f.eksempel skal åpne en dør, men at det rett og slett skjer instinktivt.. fordi vi er ferdige med de kognitive prosessene som skulle til for å lære dette.

Endret av absinthia
Skrevet

Hei!

Tusen takk til alle for supre måter å forklare det på. :blomst:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...