lille katt Skrevet 18. mai 2008 #1 Skrevet 18. mai 2008 Vil bare tipse om et miljø- og strømsparetiltak som vi prøver å innføre hjemme hos oss. Jeg var litt motstander i begynnelsen, men har etterhvert begynt å se at det har noe for seg (jeg er også verstingen på området...). Hos oss tar det LANG tid før vannet i kjøkkenkrana blir varmt. Før det har blitt varmt, har jeg rukket å vaske hendene, skylle tallerknene, vri opp kluten - egentlig det meste. Og så slår jeg av krana. Hva har skjedd da - jo, varmtvannstanken har pumpet litervis med varmt vann ut i rørene, til ingen nytte. Vannet blir bare liggende i rørene, og blir kjølt ned igjen. Altså har vi brukt varmt vann/strøm til absolutt ingenting. Jeg prøver da å bruke kaldt vann i stedet, til mest mulig. Skylling av tallerkner før de går i oppvaskmaskinen, skylling av fingre (da mener jeg ikke håndvask), skylling av kluter (man trenger ikke varme kluter for å tørke opp noen smuler) etc. Jeg sparer heller det varme vannet til jeg må vaske gjenstridige ting, som størknet grøt, fettete matrester og lignende. Mulig dette er helt innlysende for alle andre - men det tok litt tid før jeg skjønte det .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå