Gå til innhold

Tips til middag for date?

Anbefalte innlegg

Gjest Casey
Skrevet (endret)

Har noen tips til hva jeg kan servere av forrett og hovedrett til kresen og bereist mann med sans for gode råvarer? Han er spesielt glad i fisk.

Hva kjøper jeg inn og hvordan lager jeg det? Hva med krydder? En spesiell vin som passer ekstra godt?

Endret av Casey
Videoannonse
Annonse
Gjest Eurydike
Skrevet

Hva mener du med "kresen"? Jeg stusser litt, for bruken av denne karakteristikken på KG pleier å innebære det motsatte av "sans for gode råvarer" og "spesielt glad i fisk". ;)

Tolker jeg deg rett dersom jeg får inntrykk av at du er du ute etter retter som kan imponere? I såfall er det viktigste å velge noe som du kan, dvs helst noe du har laget før. Så det kommer litt an på hvor mye du kokkelerer til vanlig, og hva du er vant til å lage. Og så avhenger menyen av hvor mye penger du vil bruke.

Men et par forslag til retter ut i fra kriteriene du antyder, uten hensyn til budsjettbegrensninger, og med litt klassisk, fransk tilsnitt:

- Andreas Viestads ertepurésuppe med champagne til forrett (jeg laget denne selv i går). Veldig rask og enkel å lage, veldig god. En stilig effekt er dessuten at man skal helle en skvett brusende champagne rett i suppen ved servering.

- Ovnsbakt eller dampet piggvarfilet (hvis du vet om en god fiskebutikk med skikkelig utvalg). Dette er en råvare en fiskekjenner (samt eventuelle matsnobber) vil vite å sette pris på. Et godt tilbehør nå i mai vil være grønn asparges, beurre blanc (smørsaus med hvitvin, og gjerne feks hakket gressløk) og evt kokte nypoteter eller amandinepoteter.

Begge disse rettene er relativt enkle og raske å lage, men krever endel timing, og at det meste lages i siste øyeblikk (en ovnsrett med fisk, grønnsaker og saus i ett vil feks gi mer ro over måltidet). Tørr champagne til apéritif og forrett, hvit burgunder til hovedretten. Men jeg aner jo ikke om dette er i genren du ser for deg.

Gjest Casey
Skrevet (endret)
Hva mener du med "kresen"? Jeg stusser litt, for bruken av denne karakteristikken på KG pleier å innebære det motsatte av "sans for gode råvarer" og "spesielt glad i fisk". ;)

Jeg tenkte nå engang på at man er kresen i en positiv forstand dersom man er bevisst på å bruke gode råvarer og er opptatt av et forholdsvis sunt og balansert kosthold der fisk settes pris på fordi det er sunt...det var min tolkning av ordet, så jeg ser på det som noe positivt, som i at man er litt bevisst. Mulig den tolkningen ikke går helt hjem her på KG.

Jeg er ikke ute etter å imponere, har ikke behov for det. Men jeg er ute etter å lage noe som smaker bra og er velbalansert. Akkurat i dette tilfellet betyr ikke pris noe. Jeg visste ikke at piggvarfilét var noe spesielt bra, tror ikke jeg har smakt det, så det vil jeg sjekke ut mht. tilberedning osv. "Champagne" betyr "musserende hvitvin", den må ikke være fra området Champagne eller?

Smørsaus faller ikke helt i smak, og kanskje ikke poteter. Kanskje mer "moderne" og med mer kryddersmaker. Må tenke litt over det her.

Ok, takk for tipsene, jeg vil tenke over det! :)

Endret av Casey
Gjest Eurydike
Skrevet (endret)
Jeg tenkte nå engang på at man er kresen i en positiv forstand dersom man er bevisst på å bruke gode råvarer og er opptatt av et forholdsvis sunt og balansert kosthold der fisk settes pris på fordi det er sunt...det var min tolkning av ordet, så jeg ser på det som noe positivt, som i at man er litt bevisst. Mulig den tolkningen ikke går helt hjem her på KG.

Jeg er helt enig i din tolkning av "kresen", men i de fleste tråder i matforumet her pleier det å bety at det er en masse ting man ikke liker, dvs som oftest nettopp fisk og/eller skalldyr, og ulike typer grønnsaker.

Du kan fint bruke en tørr musserende til suppen, feks cava eller crémant de Bourgogne. Oppskriften finner du på nettsidene til Dagbladet, hvis det skulle bli aktuelt.

Ang. piggvar, så er den regnet som et av de beste og mest eksklusive fiskeslagene vi har. Derfor er den også ganske kostbar. Beurre blanc er klassisk følge til piggvar, asparges er i sesong og perfekt til både sausen og fisken - derfor disse forslagene.

Lykke til videre med planleggingen. :)

Endret av Eurydike
Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Hva med grillet breiflabbfilet med kremet risoni (kokt risoni iblandes litt flote, revet parmesan, frisk basilikum og timian] og grillede grønne asparges? Overrisles med litt god extra virgin olivenolje.

Grillede filetstykker av klippfisk er også godt med samme tilbehøret. Gjerne noen ovnsbakte småtomater også da.

Gjest Casey
Skrevet

Bege forslagene fra dere hørtes bra ut. Jeg tror jeg vil prøve begge, i tur og orden. Takk skal dere ha!

Skrevet

Jeg kom til å huske en tråd angående romantisk middag for et par år siden. Husker jeg la ut noen oppskrifter der. Dette er det mest romantiske jeg kan tenke meg i hele verden...

Lady og Landstrykeren

Men det var kanskje ikke romantisk du var ute etter? Kanskje mer bare sånn "for å imponere litt på en date"?

Italienske kjøttboller med spaghetti a la Lady og Landstrykeren er i allle fall en sikker vinner når man skal ha det skikkelig romantisk... :) :)

Gjest Casey
Skrevet
Men det var kanskje ikke romantisk du var ute etter? Kanskje mer bare sånn "for å imponere litt på en date"?

Jo da, romantisk er greit det.

Gjest Casey
Skrevet
Hva med grillet breiflabbfilet med kremet risoni (kokt risoni iblandes litt flote, revet parmesan, frisk basilikum og timian] og grillede grønne asparges? Overrisles med litt god extra virgin olivenolje.

Grillede filetstykker av klippfisk er også godt med samme tilbehøret. Gjerne noen ovnsbakte småtomater også da.

Går det bra å steke breiflabbfilet i stekepannen også? Olje eller smør? Svak eller sterk varme?

Jeg fant noen små "konfekt" poteter, bør de i stekeovn, og kan cherrytomater "grilles" i stekeovn? Hvor lenge?

Hva slags "saus" har man til dette? Butikken anbefalte en Hollandaise-saus til fisk, men det er vel ikke spesielt bra med ferdig posesaus til dette?! Hva er alternativet?

Gjest Lacuna
Skrevet

Jeg ville sagt at du ikke trenger noen saus hvis du har ovnsstekte tomater, fordi det blir nok smak og fuktighet fra tomatene og fisken. Smør er lurt til å steke fisken, for å få god smak; du kan steke den i panne; først på litt sterk varme så det blir en brun hinne, deretter bare lett. Fisk blir fort tørr hvis du steker den for lenge.

Tomatene kan du for eksempel dele i to eller fire, legge i en flat ildfast form sammen med olivenolje og litt krydder (salt, pepper, timian, oregano), og la det steke ganske lenge på lav varme. Jo lengre du holder ut, jo søtere blir smaken på tomatene. :)

Gjest Casey
Skrevet

Ja, det ble jo vellykket, men mest fordi han jeg lagde middagen med bidro...han er flinkere enn meg med ingredienser og steking.

Hva med tilberedelse av kyllingbryst da? Nå har jeg kjøpt to tykke fileter av kyllingbryst, der det står på pakken at de kan stekes i panne eller ovn sakte, og at man putter noen urter inn i de. Men hvor lenge skal de steke i ovnen da, og skal de snus i ovn eller bare ligge der?

Jeg fant ikke andre ferske urter i butikken enn dill og kruspersille...passer det sammen med salt og pepper? Hva med sitron, bør det være med?

Jeg har båndpasta, kyllingbrystfilet, cherrytomater, spinatblader, rødløk, hvitost, slangagurk, sitron, rød paprika og champignon: hva lager jeg og hvordan?

Hjelp?

Skrevet

Min favorittfisk er breiflabb! Utallige variasjonsmuligheter, både kokt og stekt. Enklest er stekt med litt stekt bacon og smør med kokt egg og nypoteter.... Dryss litt fintkuttet vårløk over ....

Til forrett er jo lettstekt asparges med cashewnøtter alltid en vinner. Kan brukes både til fisk og kjøtt.

Kyllingfilet fylt med Garli hvitløksost og innrullet i bacon er også en vinner. Stekes i ovnen. Lettstekt sopp etter eget ønske med fløte blir fantastisk saus.

Gjest Casey
Skrevet
Min favorittfisk er breiflabb! Utallige variasjonsmuligheter, både kokt og stekt. Enklest er stekt med litt stekt bacon og smør med kokt egg og nypoteter.... Dryss litt fintkuttet vårløk over ....

Til forrett er jo lettstekt asparges med cashewnøtter alltid en vinner. Kan brukes både til fisk og kjøtt.

Kyllingfilet fylt med Garli hvitløksost og innrullet i bacon er også en vinner. Stekes i ovnen. Lettstekt sopp etter eget ønske med fløte blir fantastisk saus.

Ok, takk for tipset (synd jeg ikke så det før).

Hvor lenge skal kyllingfiletbryst steke i ovnen? Hvor sterk varme/grader?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...