Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Relatert til en tråd om utlendiger og bunad, satt jeg og tenkte på alle de som er adopterte hit til landet, som stiller i norsk bunad.

Personlig synes jeg det er flott og naturlig. Likevel tenker jeg at det også hadde vært flott at de stilte i narsjonaldrakt fra deres eget fødeted. På samme måte som vi i Norge ofte har bunad fra den plassen vi har røtter til, selv om vi bor på et annt sted.

Hva tenker andre om dette....

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes hver enkelt skal ha på seg det de føler seg best i. Uansett om det er bunad, burka eller slitte jeans.

Hvis jeg hadde adoptert et barn ville jeg nok heller kledd barnet i bunad enn i nasjonaldrakten fra barnets opprinnelige hjemland, inntil barnet ble stort nok til å velge selv.

Gjest Zhara
Skrevet

Vår datter stiller i bunad. Hun er ikke gammel nok til å ha ønske om noe forhold til hennes fødeland. Norge er hennes hjemland.

Om hun ønsker å identifisere seg med sitt fødeland når hun blir eldre så støtter vi henne i det.

Gjest Gjest_frida_*
Skrevet

Jeg er mor til tre flotte barn. De er født i et annet land, men er fra Norge. Jenta mi gikk i norsk bunad i går og det var helt naturlig. Kunne aldri kledd henne i noe annet. De har vært i dette landet siden de var 7 uker gamle, og er norske tvers igjennom.

Gjest Adoptert
Skrevet

Jeg er adoptert og bruker bunad. Jeg synes det er mye mer naturlig enn å ha på nasjonaldrakt fra Korea. Men folk er forskjellige. Noen føler større tilknytning til landet de er født til enn andre. Likevel tror jeg de fleste adopterte føler seg norske.

Gjest Gjest
Skrevet
Relatert til en tråd om utlendiger og bunad, satt jeg og tenkte på alle de som er adopterte hit til landet, som stiller i norsk bunad.

Personlig synes jeg det er flott og naturlig. Likevel tenker jeg at det også hadde vært flott at de stilte i narsjonaldrakt fra deres eget fødeted. På samme måte som vi i Norge ofte har bunad fra den plassen vi har røtter til, selv om vi bor på et annt sted.

Jeg tenker at det er helt unaturlig. Et barn som er adoptert har røttene sine i Norge. Jeg vil tro at de fleste barna ikke husker noe fra det landet de ble født.

Så tilknytning og tilknytning fru blom.

Da hadde det vært mer naturlig at de stillte i bunad fra hjemstedet til Oldemor her i Norge. Det er røtter, :)

Skrevet

Enig med siste gjest... Er man adoptert så har man sin tilknytning til Norge selv om man er født i et annet land. I allfall er det slik de (riktignok få) adopterte som jeg kjenner føler det.

Men til syvende og sist mener jeg det må være opp til den enkelte.

Gjest Gjest_Peach_*
Skrevet

Tenker at det er mer naturlig med bunad enn nasjonaldrakten til de biologiske foreldrenes hjemland.

Mange har at ingen eller liten kontakt med landet de biologiske foreldrene kommer fra. Ikke alle føler noen tilknytning til det opprinnelige hjemlandet.

Gjest Gjest
Skrevet

Vennen min som er adoptert fra Sør-Korea har ikke noe spesielt forhold til det landet, så det tror jeg ville føles helt unaturlig. Når man er oppvokst i Norge med norske foreldre er man norsk.

Gjest Gjest
Skrevet

Klart et adoptert barn skal kunne bruke bunad! Det vil nok være det mest naturlige for de fleste av dem. Ei jente adoptert fra kina er ikke kineser, hun er norsk. Om hun skulle ønske å lære mer om kinesisk kultur/språk/klestradisjoner så kan hun selvsagt det hvis HUN vil, men at andre skal mene noe som helst om det blir helt feil i mine øyne.

Jeg har ei venninne som er adoptert. Både hennes biologiske foreldre og adoptivforeldre er norske. Det er en selvfølge for henne å ha bunad fra det område hennes adoptivforeldre er fra, ikke fra de biologiske foreldrenes hjemsted på andre kanten av landet!

Gjest Serena
Skrevet
Klart et adoptert barn skal kunne bruke bunad! Det vil nok være det mest naturlige for de fleste av dem. Ei jente adoptert fra kina er ikke kineser, hun er norsk. Om hun skulle ønske å lære mer om kinesisk kultur/språk/klestradisjoner så kan hun selvsagt det hvis HUN vil, men at andre skal mene noe som helst om det blir helt feil i mine øyne.

Jeg har ei venninne som er adoptert. Både hennes biologiske foreldre og adoptivforeldre er norske. Det er en selvfølge for henne å ha bunad fra det område hennes adoptivforeldre er fra, ikke fra de biologiske foreldrenes hjemsted på andre kanten av landet!

Jeg er adoptert, og kom til Norge da jeg var tre måneder. Jeg føler meg norsk på alle måter, derfor kunne det ikke falle meg inn å gå i noe annet enn Sunnmørsbunaden min på 17.mai. Jeg er stolt av opphavet mitt, men jeg er også stolt av foreldrene mine sine, (ja, mamma og pappa er mine ENESTE foreldre, slik jeg ser det), røtter på Sunnmøre.

Skrevet

Jeg syns det er tull å si at en med skjeve øyne er norsk. De er nesten-norske. Det er nok av folk som mener de ikke er norske, men det fins ingen i Norge som vil si at jeg ikke er norsk, når begge foreldrene mine er norske og hvite, og fødestedet mitt er aker sykehus. Når du ikke har gener fra folk som har bodd lenge i Norge, og du ikke har hudfargen som passer inn i nasjonalromantikken, da er du ikke helt norsk. Vil jeg banne på, om du gjør en statistisk undersøkelse av holdningene i befolkningen.

Bunadene er kostymer og eventyrdrakter. Finner du folk med afrikansk og kinesisk utseende i disse sakene på nasjonalromantiske bilder? Ikke det nei? Nei, da passer det ikke helt inn. Det blir som å plassere en ferrari i en agatha christie film. Fine som faen (i likhet med mange asiater), men det er lissom ikke stilen. Unger med skjeve øyne bør holde seg hjemme på 17. Mai. De er festbremser for resten av det vakre norske som skal vise seg fram.

:ironi:

Skrevet

Jeg syns det er helt naturlig at adopterte barn har bunader fra hjemstedet sitt (altså hjemstedet etter at de ble adoptert) eller hjemstedet til (adoptiv)foreldrene. I mitt hode er man norsk og en av familien/slekta hvis man er adoptert, selv om blodsbåndet ikke er der. For meg blir det mer naturlig med en norsk bunad fra hjemstedet enn med en folkedrakt fra opprinnelseslandet for adopterte barn.

Gjest Serena
Skrevet
Jeg syns det er tull å si at en med skjeve øyne er norsk. De er nesten-norske. Det er nok av folk som mener de ikke er norske, men det fins ingen i Norge som vil si at jeg ikke er norsk, når begge foreldrene mine er norske og hvite, og fødestedet mitt er aker sykehus. Når du ikke har gener fra folk som har bodd lenge i Norge, og du ikke har hudfargen som passer inn i nasjonalromantikken, da er du ikke helt norsk. Vil jeg banne på, om du gjør en statistisk undersøkelse av holdningene i befolkningen.

Bunadene er kostymer og eventyrdrakter. Finner du folk med afrikansk og kinesisk utseende i disse sakene på nasjonalromantiske bilder? Ikke det nei? Nei, da passer det ikke helt inn. Det blir som å plassere en ferrari i en agatha christie film. Fine som faen (i likhet med mange asiater), men det er lissom ikke stilen. Unger med skjeve øyne bør holde seg hjemme på 17. Mai. De er festbremser for resten av det vakre norske som skal vise seg fram.

:ironi:

Forstod ikke helt om du er ironisk eller ikke, ettersom ironiflagget er ganske langt nede i innlegget ditt. Uansett, jeg ser indisk ut, og hvis noen mener at jeg burde holde meg hjemme på 17.mai, synes jeg virkelig at det sier mer om dem, enn om meg.

Jeg bærer bunaden min med stolthet, og jeg synes oppriktigtalt synd på de som ikke forstår at samfunnet er i stadig forandring. Globalisering, kalles det. ;)

Gjest Gjest
Skrevet (endret)

Selvfølgelig bør adoptivbarn kunne gå i bunad.De er tvers igjennom norske da de har norske navn,væremåte,tankegang,politisk orientering og et oppvekstmiljø som er preget av norske normer og verdier.

Endret av Helen
Gjest Gjest
Skrevet (endret)

Selsagt skal de som er adoptert kunne bruke bunad på lik linje med ikke adopterte.

Noe jeg derimot reagerer på er en dame som var på nrk's 17 mai sending igår som hadde på seg noe stoffgreier som hun hadde surret rundt hode. Det hører ikke hjemme noen steder synes jeg. Reagerer også når jeg ser korpsunger som har sine tradisjonelle hodeplagg -les stoff surret rundt hode- til korpsuniformen. Uniformsreglene i skolekorps er ganske strikse, å man skal ikke tilføre uniformen noen effekter. Jeg mener at når de bor i Norge så får de følge våre uniformsregler. Da får de legge sitt fjas, religion og kultur til side.

Endret av Helen
Skrevet

Her tar det virkelig av, ja.

Jeg skulle egentlig bare skrive at ja, selvsagt kan adoptivbarn ha norsk bunad. Det er godt argumentert for dette lenger oppe i tråden. Selv sydde jeg bunader fra fylket mine adopterte slektninger er bosatt i i dåpsgave til disse barna.

Skrevet
Selsagt skal de som er adoptert kunne bruke bunad på lik linje med ikke adopterte.

Noe jeg derimot reagerer på er en dame som var på nrk's 17 mai sending igår som hadde på seg noe stoffgreier som hun hadde surret rundt hode. Det hører ikke hjemme noen steder synes jeg. Reagerer også når jeg ser korpsunger som har sine tradisjonelle hodeplagg -les stoff surret rundt hode- til korpsuniformen. Uniformsreglene i skolekorps er ganske strikse, å man skal ikke tilføre uniformen noen effekter. Jeg mener at når de bor i Norge så får de følge våre uniformsregler. Da får de legge sitt fjas, religion og kultur til side.

Det erreligionsfrihet i Norge - takk og pris for det. Derfor kan i hht dette bruke hijab, som er en del av noens religion. At hun du snakker om er fra Jæren, og bruker jærbunad, er da bare helt flott! Grønn Jærbunad med hvit silkehijab var faktisk dritkult. Snakk om at integrering funker!

Det norske forsvaret er også svært strikse på uniform, og derfor finnes det turban og hodeplagg som sikher kan bruke - i milgrønt og med merke på.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Folk er forskjellige, men de jeg kjenner som er adoptert føler seg norske og har ikke noe behov for å vise at de er født et annet sted.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...