hanbto Skrevet 17. mai 2008 #1 Skrevet 17. mai 2008 vår hannpus på 12 uker skal etterhvert kastreres. lurer på om det er vanlig at de forandrer seg etter dette? vet at man bl.a. kastrerer de fordi de blir roligere, ikke slåss så mye og ikke stikker av. er det andre ting som skjer også? syntes pus er perfekt slik han er nå... :rødme:
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2008 #2 Skrevet 17. mai 2008 Katten din er perfekt nå fordi den ikke er full av kjønnshormoner. En kjønnsmoden hankatt kan være ganske plagsom - ofte maser de mye, urinen lukter sterkt og de markerer mye, er rastløse og lite kosete (dette er selvsagt individuelt, men vår katt var slik en kort periode før vi kastrerte ham). Når du kastrerer vil du få igjen - eller beholde - mer av kattungegemyttet, det er i hvert fall min erfaring. Pusen vår ble litt roligere og mer fokusert på oss igjen etter kastrering - han ble også mye mer leken, noe han fortsatt er i en alder av snart fire år.
Leo Skrevet 17. mai 2008 #3 Skrevet 17. mai 2008 Når de kastreres før de er kjønnsmodne, gjennomgår de visstnok ikke den samme "personlighetsforandringen" som fertile hannkatter kan gjøre når de blir kastrert. Vår katt ble kastrert før han var kjønnsmoden og han har i hvert fall utviklet seg slik jeg antar at katter vanligvis gjør. Noen sedat "sofapus" har han ikke blitt og han er en ivrig jeger som er ute på tokt mesteparten av døgnet. Inne er han imidlertid en rolig, snill og veldig kjælen katt. Jeg tror m.a.o. at det er større sannsynlighet for at pus fortsetter å være slik han er nå hvis du kastrerer ham i motsetning til om du ikke gjør det. Gjør du det ikke vil han gjennomgå store forandringer når han blir kjønnsmoden.
Gjest Gjest_Lita_* Skrevet 17. mai 2008 #4 Skrevet 17. mai 2008 Vet ikke om det skyldes kastreringa, men vår hankatt er blitt mer sky og tilbakeholden nå i den siste tiden etter kastreringa. Han er blitt roligere, men er blitt tynn og er ikke så glad i mat lenger. Virker nesten som om utviklinga hans har stanset. Han vil ikke på noen måte holdes eller ligge på fanget, men kan av og til ligge i sofaen med oss og da får vi klø ham.
hanbto Skrevet 18. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 18. mai 2008 Vet ikke om det skyldes kastreringa, men vår hankatt er blitt mer sky og tilbakeholden nå i den siste tiden etter kastreringa. Han er blitt roligere, men er blitt tynn og er ikke så glad i mat lenger. Virker nesten som om utviklinga hans har stanset. Han vil ikke på noen måte holdes eller ligge på fanget, men kan av og til ligge i sofaen med oss og da får vi klø ham. var noe slikt jeg var redd for...skal selvfølgelig kastrere han uansett, men vil bare være forberedt på hvordan han vil være etterpå
la Flaca Skrevet 18. mai 2008 #6 Skrevet 18. mai 2008 Vet ikke om det skyldes kastreringa, men vår hankatt er blitt mer sky og tilbakeholden nå i den siste tiden etter kastreringa. Han er blitt roligere, men er blitt tynn og er ikke så glad i mat lenger. Virker nesten som om utviklinga hans har stanset. Han vil ikke på noen måte holdes eller ligge på fanget, men kan av og til ligge i sofaen med oss og da får vi klø ham. Lenge siden han ble kastrert? Vår pus var 5.5 mndr. da det ble gjort. Han har gått fra å være veldig kresen i matfatet til å bli matvrak (kjempedeilig, for han er langt fra feit). Også blitt, om mulig, enda mer kos og ekstremt tolerant og easy going. Nå er det jo vanskelig å vite hvordan han ville vært som fertil sånn ellers, men han er typisk kastrat ihvertfall. Men fortsatt like ivrig på å jakte mus og fugler. Vanligvis blir dyr som er kastrert roligere og mer "harmonisk". Men nervøse dyr kan bli enda mer nervøs fordi testosteronet øker selvtilliten.
Gjest Gjest_Lita_* Skrevet 18. mai 2008 #7 Skrevet 18. mai 2008 Lenge siden han ble kastrert? Vår pus var 5.5 mndr. da det ble gjort. Han har gått fra å være veldig kresen i matfatet til å bli matvrak (kjempedeilig, for han er langt fra feit). Også blitt, om mulig, enda mer kos og ekstremt tolerant og easy going. Nå er det jo vanskelig å vite hvordan han ville vært som fertil sånn ellers, men han er typisk kastrat ihvertfall. Men fortsatt like ivrig på å jakte mus og fugler. Vanligvis blir dyr som er kastrert roligere og mer "harmonisk". Men nervøse dyr kan bli enda mer nervøs fordi testosteronet øker selvtilliten. Han ble kastrert for en mnd siden, da var han 6 mnd gammel. Han var veldig glad i mat og var kraftig og i godt hold. Nå er han liksom krympet, blitt tynn og mer sky. Vet ikke om det er noe jeg innbilder meg, men jeg synes han er gått fra å være en potensiell tungvekter til en lettvekter. Men han elsker å leke og blir frustrert hvis vi ikke stimulerer han med lek. Noen ganger er han så god som det går an å være, ligger inntil og slikker på handa og maler. Kullsøsteren som ble sterilisert samtidig, er blitt tvert om. Hun elsker mat og er blitt skikkelig rund. Hun har ikke forandra personlighet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå