Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lyst å sy bunad til mannen min, og lurer på om noen her har gjort det? Er det sånn at man må gå på kurs for å sy bunad? Får man kjøpt stoff og mønster på husfliden?

Skrevet

Man får kjøpt stoff og mønster på Husfliden, samt et prøvestykke (mot depositum) som viser hvordan broderiet skal se ut når det er gjort riktig. Min mamma syr nå på bunad til meg uten at hun har brodert så mye før og det blir kjempeflott :)

Gjest Raptuza
Skrevet

Har sydd sjølv pyntesømmen på armar og hals til mi nye bunadsskjorte.

Skrevet

Det varierer nok fra sted til sted/bunad til bunad. Slett ikke alle plasser man får noen prøvelapp i alle fall, og jeg tror enkelte ikke får kjøpe stoffet uten å gå på kurs, på noen bunader i alle fall, har hørt om det. Men, det gjelder slett ikke alle steder, vet mange som har brodert bunad uten kurs også. Det er jo veldig forskjell på hvor vanskelige de er også da, hvor mye borderi det er og sånn, og hvor avansert det er...

Skrevet

Jeg holder på å brodere en bunad nå og har akkurat montert et cape rett før 17.mai.

Det er neppe nødvendig med eget kurs før du broderer,har du gode plansjer og en stingbok finner du alltid utav hvordan ting skal broderes. Du får kjøpt pakker på Husfliden med både tøy og garn.Men om du er helt fersk på sying kan et monteringskurs være lurt. Det er faktisk mange måter å sy sammen en bunad på, og veldig mange av de er både feil og stygt!Gremmtes litt i byn i dag når jeg bunader sydd grusomt stygt og fullstendig feil til den som bar den. En godt tilpasset bunad sitter pent!

Når man først legger så mye penger i en antrekk som i en bunad bør jo resultatet se bra ut.

Skrevet

Noen som vet hvordan det er med Tromsbunad for menn og Valdresbunad for menn? Får man kjøpt stoffpakke og mønster til de uten å gå på kurs? Det er de to som er aktulle for mannen min.

Skrevet

Hør med Husfliden.

Skrevet

Hvor mye betalte du for bunadspakken?

Skrevet

Prisen variere veldig på bunader. For komplett Lofotbunad, ubrodert og umontert ble det ca 17 000,-.

Skrevet
Prisen variere veldig på bunader. For komplett Lofotbunad, ubrodert og umontert ble det ca 17 000,-.

Ok.. Vet du hvor mye det er for en ferdigsydd fra Husfliden da? Det dobbelte?

Skrevet

Ferdigsydd med alt av sølv og cape blir godt og vel 40 000.

Skrevet

Er jammen stive priser gitt....

Skrevet

Ja, jeg har ikke mulighet til å kjøpe ferdig til mine jenter. Men jeg skjønner også at det blir slike priser, det er utrolig mange timers arbeid bak en bunad.

Skrevet

Ja det er klart! Og de er jo kjempefine, og om man tar godt vare på bunaden sin så holder den jo livet ut og vel så det.

Skrevet

Ja, ikke sant. Jeg fikk min bunad til konfirmasjonen for ops..... tjue år siden. Og har brukt den mye! Men når man er forsiktig med den og behandler og oppbevarer den riktige holder den jo en mannsalder og mere til. Det eneste som begynner å bli litt slitt her er skjorta, tror jeg skal spandere på meg en ny til elsdtejenta skal konfirmeres.

Med tanke på hvor mange ganger jeg har brukt bunaden blir det plutselig ikke et fullt så dyrt festplagg allikevel!

Gjest Raptuza
Skrevet

Kjekt å ha bunad! Eg har arva sognebunad etter mi farmor. Men har måtta skifta ut stakken og laga ny skjorte i lin.

Skrevet

17 000 for stoffpakke? :hakeslepp: . Jeg har Bardu/Målselv bunad, og stoffpakken til den kosta mellom 4000 og 5000 kr. Da er skjorte og jakke inkl. Betalte noen private for å sy og brodere, og kom ut på 16 000 totalt. Det er med sølv, skjorte og jakke, sideveske, og lue.

• 2 måneder senere...
Gjest Sativa
Skrevet

Jeg har bestilt meg stoffpakke til Løken bunad i dag, og uten skjorte kom det på ca 5000. Jeg skal brodere selv, men må ha hjelp til montering. Det tok de over 4000 for.

Den skal være ferdig til jentungens konfirmasjon i 2010. Og hun skal få maken :-) Gleder meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...