Gjest Gjest_lilja_* Skrevet 17. mai 2008 #1 Skrevet 17. mai 2008 Til høsten gir jeg opp og skaffer jenta bunad. Hun troppet opp på skolen i dag og skulle gå i flaggborgen men ble i siste minutt skysset bort av en lærer for en annen jente som hadde flott og dyyyyr bunad. Er drittlei dette bunadpresset og at vi som ikke har blir uglesett denne dagen. Noen som har opplevd lignende situasjoner????
Gjest Piper Skrevet 17. mai 2008 #2 Skrevet 17. mai 2008 Jeg hadde tatt meg en alvorsprat med denne læreren, for sånn oppfører man seg ikke. Jeg har heldigvis aldri opplevd noe slikt, og håper virkelig ikke jeg vil gjøre det heller.
Yoshi Skrevet 17. mai 2008 #3 Skrevet 17. mai 2008 Aldri opplevd noe press. Nå er jeg veldig glad i bunad, men jeg synes ikke man skal kjøpe ekte bunader til barn. De vokser jo ut av de fortere enn de nærmest er ferdigsydd. Synes det er litt waste of money. Læreren derimot har tydligvis ikke helt skjønt noe..
Gjest Keitel Skrevet 17. mai 2008 #4 Skrevet 17. mai 2008 Det er en stund siden jeg gikk på ungdomskolen, men jeg var kjip og upatriotisk fordi jeg ikke gikk i bunad, og fortjente ikke en plass i toget engang. Når jeg året etter fikk penger av bestemoren min for å gjøre det (bunads-fanatiker av edleste sort), så var jeg kjip og upatriotisk fordi jeg ikke farget håret (jeg hadde mørkeblått hår på den tiden), og fortjente ikke en plass i toget engang. xD
Wildy Skrevet 17. mai 2008 #5 Skrevet 17. mai 2008 På skolen vår har de fleste jentene bunad eller festdrakt. Men jeg har ikke hørt noen kommentarer eller annet om de som ikke har det. Min elsdte gikk også i flaggborgen i år, og der var det bunader, festdrakter og vanlig penklær om hverandre. Det å skulle kjøpe ekte bunader til banr synes jeg er tull, aldri i verden om jeg hadde brukt så mye penger på et barneplagg. Mine får bunad til konfirmasjonene i håp om at den holder resten av livet. Fram til da har de festdrakt.
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2008 #6 Skrevet 17. mai 2008 La ungene begynne i korps. Da har de uniformer på 17. mai, å de får heller ikke beskjed om at de ikke er bra nok til å hverken bære uniform eller instrument/ drillstav.
Gjest 18. mai gjest Skrevet 17. mai 2008 #7 Skrevet 17. mai 2008 Til høsten gir jeg opp og skaffer jenta bunad. Hun troppet opp på skolen i dag og skulle gå i flaggborgen men ble i siste minutt skysset bort av en lærer for en annen jente som hadde flott og dyyyyr bunad. Er drittlei dette bunadpresset og at vi som ikke har blir uglesett denne dagen. Noen som har opplevd lignende situasjoner???? Dette ville jeg tatt opp med skolens ledelse og hørt om det skal være slik og om de i såfall kan informere på forhånd slik at ungene slipper å bli skuffet. Man kan ha sin mening om at det er penest med alle i bunad eller noe, men etter min mening skaper man her grobunn for mobbing og mindreverdsfølelse. Her jeg kommer fra er ikke denne bunadstvangen gjeldende i det hele tatt. Jeg kan forstå at de skysser bort en som er dårlig/upassende kledd - men også her mener jeg at man bør trå varsomt fordi man straffer ungene for noe de ikke kan noe for. Teit lærer.
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2008 #8 Skrevet 18. mai 2008 Til høsten gir jeg opp og skaffer jenta bunad. Hun troppet opp på skolen i dag og skulle gå i flaggborgen men ble i siste minutt skysset bort av en lærer for en annen jente som hadde flott og dyyyyr bunad. Jeg trodde ikke lærerne var med på 17. mai arrangementene lengre. Hos oss er det bare vi foreldre som ordner til på 17. mai, også oppstilling av tog. Jeg syns heller ikke det var fint gjort å velge bort jenta di. Det var vel et barnetog, og der er det i alle fall hos oss litt mer løssluppent enn stortoget som går senere i byen. Men dersom jeg ser det kun ut fra estetiske argumenter forstår jeg jo at det så mer gjennomført ut med bare bunader.
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2008 #9 Skrevet 18. mai 2008 Dette er norges nasjonaldag, hvor det er en tradisjon at de fleste kvinner bruker bunad. Flaggborgen skal vise vår stolthet til fedrelandet, og det er klart at de med bunad bør ha forrang i å gå i flaggborgen. Hva ser finest ut, 6 jenter i flotte bunader eller 2 i bunad, 1 i jeans, 2 i skjørt og ei i kjole?
Kayli Skrevet 18. mai 2008 #10 Skrevet 18. mai 2008 Jeg trodde ikke lærerne var med på 17. mai arrangementene lengre. Hos oss er det bare vi foreldre som ordner til på 17. mai, også oppstilling av tog. Å joda, jeg er lærer, og her er det en selvfølge at vi stiller opp i barnetoget for å gå med klassen vår. Selv ville jeg aldri drømme om å skysse bort en unge til fordel for en annen. Hos oss lager hver klasse sin egen fane til 17. mai, og alle som vil får prøve å bære den i toget, uavhengig av klesdrakt!
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2008 #11 Skrevet 18. mai 2008 Hva ser finest ut, 6 jenter i flotte bunader eller 2 i bunad, 1 i jeans, 2 i skjørt og ei i kjole? Tja... 6 jenter som er glade? 6 jenter som føler seg inkludert? 6 jenter som føler at de ikke blir dømt utifra hva de har på seg? 6 jenter som feirer dagen og den friheten vi er gitt ved å gå i det de selv ønsker? Jeg kan fortsette... Og hvorfor er det ikke samme press mot gutta?
Aurela Skrevet 18. mai 2008 #12 Skrevet 18. mai 2008 (endret) De vokser jo ut av de fortere enn de nærmest er ferdigsydd. Synes det er litt waste of money. Helt enig! Men, ville bare nevne at lillesøsteren min (som er liten for alderen) ble nylig konfirmert. Hennes bunad er sjokerende nok i str. 40 bare sydd inn ekstremt mye av en sydame. Jeg skjønner ikke hvordan jente (vanligvis str. 12 år) nå kan bruke str. 40. Men, et tips er jo da å kjøpe en som kan holde noen år bare ved å sy den ut ettersom barnet vokser:) Ellers så kan man jo kjøpe vesentilg billigerer festdrakter fra f.eks. bogerud eller andre klesbutikker.. Husker jeg hadde det og trodde det var ordentlig bunad. Var stolt fordi alle søstrene hadde lik "bunad" :gjeiper: Endret 18. mai 2008 av Aurela
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2008 #13 Skrevet 18. mai 2008 Dette er norges nasjonaldag, hvor det er en tradisjon at de fleste kvinner bruker bunad. Flaggborgen skal vise vår stolthet til fedrelandet, og det er klart at de med bunad bør ha forrang i å gå i flaggborgen. Hva ser finest ut, 6 jenter i flotte bunader eller 2 i bunad, 1 i jeans, 2 i skjørt og ei i kjole? Hvor står det at man bør ha bunad for å kunne være verdig å bære flagg på 17 mai? Dessuten er det barn det er snakk om her og ikke kvinner. Bunad er fint ja, har en selv. Datteren min på 11 har ikke bunad, hun vil ikke ha det, og hun går i korps og trenger ikke andre klær på 17 mai.
Gjest Piper Skrevet 18. mai 2008 #14 Skrevet 18. mai 2008 Dette er norges nasjonaldag, hvor det er en tradisjon at de fleste kvinner bruker bunad. Flaggborgen skal vise vår stolthet til fedrelandet, og det er klart at de med bunad bør ha forrang i å gå i flaggborgen. Hva ser finest ut, 6 jenter i flotte bunader eller 2 i bunad, 1 i jeans, 2 i skjørt og ei i kjole? Og vi takker for at det finnes slike som deg, som er med på å trykke barna våre ned i grøften. Skjerp deg menneske, for det burde virkelig IKKE spiller noen rolle hva de gikk med for klær. Og skal det spille noen rolle, da får jaggu meg skolen spandere klærne på de som skal gå i flaggborgen. og jeg håepr virkelig ikke du lærer opp dine barn til å tenke som deg, for fy flate om vi skal få flere slike mennesker i samfunnet vårt. Og det mener jeg helt seriøst. Makan til "Pisspreik" skal man jaggu meg leite lenge etter.
Transmogrifier Skrevet 18. mai 2008 #15 Skrevet 18. mai 2008 Dette er norges nasjonaldag, hvor det er en tradisjon at de fleste kvinner bruker bunad. Flaggborgen skal vise vår stolthet til fedrelandet, og det er klart at de med bunad bør ha forrang i å gå i flaggborgen. Hva ser finest ut, 6 jenter i flotte bunader eller 2 i bunad, 1 i jeans, 2 i skjørt og ei i kjole? :ler: Joda, 6 jenter i flott bunad ser finere ut en et par i jeans. Skal jeg bli hissig nå? Trist at noen lærere ikke bruker hodet. Det er opplevelsen for barna som er viktigst, ikke resultatet av arrangementer, selv om noen lærere sikkert er ambisiøse på barnas vegne.
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2008 #16 Skrevet 18. mai 2008 Og vi takker for at det finnes slike som deg, som er med på å trykke barna våre ned i grøften. Skjerp deg menneske, for det burde virkelig IKKE spiller noen rolle hva de gikk med for klær. Og skal det spille noen rolle, da får jaggu meg skolen spandere klærne på de som skal gå i flaggborgen. og jeg håepr virkelig ikke du lærer opp dine barn til å tenke som deg, for fy flate om vi skal få flere slike mennesker i samfunnet vårt. Og det mener jeg helt seriøst. Makan til "Pisspreik" skal man jaggu meg leite lenge etter. Men samfunnet blir bedre av at slike som deg som stiller seg over andre og bestemmer hva som er riktig og hva som er galt? Det er snakk om et estetisk uttrykk i dette tilfellet.
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2008 #17 Skrevet 19. mai 2008 Å joda, jeg er lærer, og her er det en selvfølge at vi stiller opp i barnetoget for å gå med klassen vår. Så bra at dere gjør dette. Heldig den skolen som har deg. Ingen av lærerne der ungene våre går gjør dette lengre, og baretoget er midt sagt ganske kaotisk. Da jeg var liten og gikk i barnetog gikk læreren vår forran klassen vår, fikk oss til å stille på 2 fine rekker og ropte innøvde hurrarop. Men det er jo noen tiår siden. Jeg syns det er aller best om speiderne bærer flaggene forran i barnetoget. Med full uniform. Og så syns jeg det er veldig fint om alle i skolekorpset stiller i uniform (hos oss hadde noen uniform, noen bunad, noen dress og andre i mer "vanlige" klær).
Gjest aaza Skrevet 19. mai 2008 #18 Skrevet 19. mai 2008 Men samfunnet blir bedre av at slike som deg som stiller seg over andre og bestemmer hva som er riktig og hva som er galt? Det er snakk om et estetisk uttrykk i dette tilfellet. Da får nok ikke datteren vår være med!! Hun er født med hareskår! :gråte:
Gjest Gjest_Bygdedyret_* Skrevet 19. mai 2008 #19 Skrevet 19. mai 2008 Det hadde ikke blitt mange til å bære faner eller dusker her hvis det hadde vært bunadkrav. Det er masse bunader å se, på de voksne, ikke på barna. Noen barn har bunad men de er i mindretall. Å gjøre forskjell på barn på denne måten er forkastelig. Forresten, mens jeg husker det, her går lærerne fortsatt sammen med sine elever i tog 17. mai.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå