^me^ Skrevet 17. mai 2008 #1 Skrevet 17. mai 2008 jeg har rabarbra i hagen, har gledet meg som et barn til de er modne, kan jeg høste dem nå? vil ha jordbær og rabarbra pai!!!
Gjest Eurydike Skrevet 18. mai 2008 #2 Skrevet 18. mai 2008 (endret) jeg har rabarbra i hagen, har gledet meg som et barn til de er modne, kan jeg høste dem nå? vil ha jordbær og rabarbra pai!!! Rabarbra modner ikke som sådan - så snart stilkene er lange nok til å lage noe av, er det bare å begynne og bruke dem. Dessuten bør rabarbra høstes før sankthans, fordi den etter det får et for høyt innhold av oksalsyre. Det er med andre ord bare en fordel å plukke så mye som mulig så tidlig som mulig, og feks fryse ned eventuelt overskudd til senere bruk. Endret 18. mai 2008 av Eurydike
sommerglede Skrevet 18. mai 2008 #3 Skrevet 18. mai 2008 Rabarbra modner ikke som sådan - så snart stilkene er lange nok til å lage noe av, er det bare å begynne og bruke dem. Dessuten bør rabarbra høstes før sankthans, fordi den etter det får et for høyt innhold av oksalsyre. Det er med andre ord bare en fordel å plukke så mye som mulig så tidlig som mulig, og feks fryse ned eventuelt overskudd til senere bruk. hva er okalsyre????
Gjest Eurydike Skrevet 18. mai 2008 #4 Skrevet 18. mai 2008 hva er okalsyre???? Vel, det er i sånne tilfeller det er kjekt med Google, som kjent: http://no.wikipedia.org/wiki/Oksalsyre http://matportalen.no/artikler/2006/6/tid_...tikkel_print.pt
Gjest *Mim* Skrevet 18. mai 2008 #5 Skrevet 18. mai 2008 (endret) Jeg har frøsådd en sort rabarbra som skal ha mindre oksalsyre. Endret 18. mai 2008 av *Mim*
Gjest Eurydike Skrevet 18. mai 2008 #6 Skrevet 18. mai 2008 Jeg har frøsådd en sort rabarbra som skal ha mindre oksalsyre. Det sto det litt om i den ene lenken, så jeg - smart! Det var også et tips om å kutte rabarbraen helt ned til St. Hans, slik at man får nye stilker fra roten som kan høstes utover sommeren, med mindre oksalsyre i.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå