Gjest down under Skrevet 17. mai 2008 #1 Skrevet 17. mai 2008 Gratulerer med dagen folkens! Jeg lurer på hva dere synes om 17 mai tog utenfor Norge? Her har jeg feiret 17 mai med felles privatfrokost, deretter dro jeg hjem når de andre skulle gå 17 mai tog i byens hovedgate. For meg er 17 mai tog utenfor Norgesgrenser på offentlig sted frekt, hensynsløst, og altfor patriotisk og nasjonalistisk.
Mozilla Skrevet 17. mai 2008 #2 Skrevet 17. mai 2008 Har bodd i utlandet i mange, mange år og har alltid bevisst holdt meg unna 17 mai tog. Synes det er respektløst og nærmest overtramp av kulturen og nasjonalfølelsen til det landet man er i. Har tidligere alltid deltatt på private 17 mai feiringer som barbee, men etterhvert har jeg mistet behovet for å identifisere meg med den norske "mobben" her. Til neste år kommer jeg til å være i Norge og da blir det 17 mai tog, men IKKE så lenge jeg oppholder meg utenfor Norge.
Brunhilde Skrevet 17. mai 2008 #3 Skrevet 17. mai 2008 Vi nordmenn er noen rare dyr. Utenlandske flagg i 17. mai-toget vil vi ha oss frabedt, men egne tog i "utenland" kan vi godt ha. Jeg er enig med ts som valgte å ikke gå. Jeg syns 17-mai.tog hører hjemme i Norge, ikke andre steder.
Gjest Gjest_sauen_* Skrevet 17. mai 2008 #4 Skrevet 17. mai 2008 Gratulerer med dagen folkens! Jeg lurer på hva dere synes om 17 mai tog utenfor Norge? Her har jeg feiret 17 mai med felles privatfrokost, deretter dro jeg hjem når de andre skulle gå 17 mai tog i byens hovedgate. For meg er 17 mai tog utenfor Norgesgrenser på offentlig sted frekt, hensynsløst, og altfor patriotisk og nasjonalistisk. Synes kanskje du/dere høres veldig patriotisk og nasjonalistisk ut siden det betyr så mye at man ikke kan gå 17. mai tog i utlandet. Frekt av deg å IKKE ta på sauepelsen og gå i tog og kanskje?ps:skal du spise pølser ikveld da? Våre nye muslimske landsmenn skal sikkert ikke det. Men veive med et norskt flagg (til man får innført flere) og og rope ut sin entusiasme for landet skal de nok. Er de ekstra heldige får man et glimt av ari og mette på balkongen. Bare det er jo grunn nok til å gå opp slottsg
Gjest down under Skrevet 17. mai 2008 #5 Skrevet 17. mai 2008 Vi nordmenn er noen rare dyr. Utenlandske flagg i 17. mai-toget vil vi ha oss frabedt, men egne tog i "utenland" kan vi godt ha. Jeg er enig med ts som valgte å ikke gå. Jeg syns 17-mai.tog hører hjemme i Norge, ikke andre steder. Følger ikke så mye med på hva som skjer i Norge utover et kort blikk på nettavisene i ny og ned. Så jeg hadde ikke helt fått med meg alt flagg-bråket Men jeg er helt enig med deg om hva du skriver om utenlandske flagg vs 17 mai tog i utlandet. Synes kanskje du/dere høres veldig patriotisk og nasjonalistisk ut siden det betyr så mye at man ikke kan gå 17. mai tog i utlandet. Frekt av deg å IKKE ta på sauepelsen og gå i tog og kanskje?ps:skal du spise pølser ikveld da? Våre nye muslimske landsmenn skal sikkert ikke det. Men veive med et norskt flagg (til man får innført flere) og og rope ut sin entusiasme for landet skal de nok. Er de ekstra heldige får man et glimt av ari og mette på balkongen. Bare det er jo grunn nok til å gå opp slottsg ? Beklager men jeg forstår virkelig ikke helt hva du mener.
Cata Skrevet 17. mai 2008 #6 Skrevet 17. mai 2008 Synes nok det virker rart å ha 17. mai tog i et annet land, ja. Hvis man er "ute og toger" i det offentlige rom så vil man jo forstyrre trafikkbildet en del og da går det på sett og vis utover vertslandets innbyggere. Synes fint man kan begrense seg til private 17. mai selskaper når man befinner seg utenfor landets grenser.
Gjest Down under Skrevet 17. mai 2008 #7 Skrevet 17. mai 2008 Synes nok det virker rart å ha 17. mai tog i et annet land, ja. Hvis man er "ute og toger" i det offentlige rom så vil man jo forstyrre trafikkbildet en del og da går det på sett og vis utover vertslandets innbyggere. Synes fint man kan begrense seg til private 17. mai selskaper når man befinner seg utenfor landets grenser. Det er faktisk vanlig at man får avstengt gatene for 17 mai tog her down under... Se bilde fra Brisbane her: http://www.vg.no/protokoll/?pid=26&fylke=0&start=60 Og Sydney her: http://www.vg.no/protokoll/?pid=26&fylke=0&start=40 Bildet i fra Sydney er faktisk fra hovedgaten midt på en lørdag.... Gjør oss akkurat mer populære, vi står allerede på svarte-listen på grunn av hvalfangst.
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2008 #8 Skrevet 17. mai 2008 Arrangementene i utlandet forstyrrer vel sjelden trafikken og slike ting. Jeg har vært et par ganger på et arrangement i utlandet. Det har det ikke vært tog, men leker for barna, is og pølser og noen taler og annen feiring for de vokse. I år overveide jeg å dra til et annet arrangement. Det er det tog, men det er jo bare et lite tog rundt sjømannskirka, ingenting som forstyrrer trafikken eller plager andre.
Gjest down under Skrevet 17. mai 2008 #9 Skrevet 17. mai 2008 Arrangementene i utlandet forstyrrer vel sjelden trafikken og slike ting. Jeg har vært et par ganger på et arrangement i utlandet. Det har det ikke vært tog, men leker for barna, is og pølser og noen taler og annen feiring for de vokse. I år overveide jeg å dra til et annet arrangement. Det er det tog, men det er jo bare et lite tog rundt sjømannskirka, ingenting som forstyrrer trafikken eller plager andre. Slik feirer våre landsmenn 17 mai her.
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2008 #10 Skrevet 17. mai 2008 Slik feirer våre landsmenn 17 mai her. Oj, slik er det ikke her. Det var litt vel mye, ja. Det hadde væt bedre å legge slike arrangemnet til en park eller et annet avgrenet område.
Gjest flaggstad Skrevet 17. mai 2008 #11 Skrevet 17. mai 2008 Følger ikke så mye med på hva som skjer i Norge utover et kort blikk på nettavisene i ny og ned. Så jeg hadde ikke helt fått med meg alt flagg-bråket Men jeg er helt enig med deg om hva du skriver om utenlandske flagg vs 17 mai tog i utlandet. ? Beklager men jeg forstår virkelig ikke helt hva du mener. mener bare at, kanskje kan vi innføre sirkel i stedet for tog på 17. mai. Ennå så gøy det er å gå i tog så heller jeg mot sirkel. Vil også foreslå annen type musikk enn korps da dette kan virke forstyrrende. En siste ting er at all den sekkeløpingen og is/pølsespisningen har tatt fokuset vekk fra den virkelige meningen med 17 mai.
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2008 #12 Skrevet 17. mai 2008 mener bare at, kanskje kan vi innføre sirkel i stedet for tog på 17. mai. Ennå så gøy det er å gå i tog så heller jeg mot sirkel. Vil også foreslå annen type musikk enn korps da dette kan virke forstyrrende. En siste ting er at all den sekkeløpingen og is/pølsespisningen har tatt fokuset vekk fra den virkelige meningen med 17 mai. ?? Det er snakk om å stenge gater i utlandet for å gå i tog på 17 mai.
Gjest En annen mann Skrevet 17. mai 2008 #13 Skrevet 17. mai 2008 Vi nordmenn er noen rare dyr. Utenlandske flagg i 17. mai-toget vil vi ha oss frabedt, men egne tog i "utenland" kan vi godt ha. Jeg er enig med ts som valgte å ikke gå. Jeg syns 17-mai.tog hører hjemme i Norge, ikke andre steder. Skjønner hva du mener her, men likevel noget uenig her. Jeg mener man ikke kan sammenligne andre nasjoners flagg på 17 mai og det å feire 17 mai i utlandet. Førstnevnte gjelder et annet flagg på "vår" grunnlovsdag, og det er f. eks mer naturlig å sammenligne det med å flagge med Norsk flagg på Pakistans grunnlovsdag, noe som i mine øyne også ville vært like respektløst. Sistnevnte er mer sammenlignbart med at enkelte folkegrupper også feirer sin nasjonaldag i Norge ellers i året, og dette er uproblematisk. Dog kan jeg være enig i at feiring i utlandet muligens bør begrenses på en slik måte at det ikke forstyrrer lokalbefolkningen noe særlig.
Saeria Skrevet 17. mai 2008 #14 Skrevet 17. mai 2008 (endret) I Sør-Libanon feires det 17. mai flere steder. Ikke fordi det er så mange nordmenn der, men fordi lokalbefolkningen vil det selv. De utviklet et veldig nært forhold til de nordmennene som, gjennom 20 år var der i FN-tjeneste, så de føler seg faktisk litt norske selv. Mange snakker norsk flytende, (i tillegg til arabisk, fransk og engelsk) det importeres fortsatt brunost, Maarud chips og melkesjokolade, selv om det nå er inderne som har overtatt tjenesten der. 17. mai er en festdag for alle der nede, det holdes taler, gås i tog og det spilles. Det legges ned krans for de som falt i løpet av tjenesten. Det synes jeg er utrolig flott gjort av libaneserne. Endret 17. mai 2008 av Saeria
Gjest Golden Girl Skrevet 17. mai 2008 #15 Skrevet 17. mai 2008 Bodde i et afrikansk land et år, og var med på 17. mai feiring der. Synes det var helt topp, jeg! Alle nordmennene var invitert til ambassadøren hvor det var satt opp telt, damene hadde bakt norske kaker og det var pølser og brus. Et lite afrikansk orkester spilte (ganske falskt) norske sanger, og så ble det en tog rundt kvartalet (ikke noe særlig trafikk der uansett). Etterpå var det taler og leker, og så var det en litt stivere mottagelse på kvelden. Helt topp! Og været var varmt med strålende sol!
Gjest Gjest_carina_* Skrevet 17. mai 2008 #16 Skrevet 17. mai 2008 Jeg skammer meg over landsmenn som toger rundt på offentlig sted i utlandet. Det hører ingen sted hjemme, vi lar ikke en gang folk men en annen bakgrunn vise sin identitet når de feirer norges nasjonaldag. Skal lete lenge etter en så nasjonalistisk nasjon, det er ikke noe å være stolte over.
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2008 #17 Skrevet 17. mai 2008 Det går for langt når de forstyrrer alminnelig orden med 17. mai tog i utlandet. Det er skikkelig egoistisk, kvalmt selvgodt og nasjonalistisk. Norge er ikke en søt og snill nasjon hvis representanter bør få gjøre hva de vil i ren kardemommebystil, "for de er jo norske".
Gjest dh Skrevet 17. mai 2008 #18 Skrevet 17. mai 2008 Det går for langt når de forstyrrer alminnelig orden med 17. mai tog i utlandet. Det er skikkelig egoistisk, kvalmt selvgodt og nasjonalistisk. Norge er ikke en søt og snill nasjon hvis representanter bør få gjøre hva de vil i ren kardemommebystil, "for de er jo norske". Nordmenn har en tendens til å tro at alt er lov "fordi vi er norske". Tog i utlandet blir feil for min del. Privat feiring er derimot bare koselig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå