Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2008 #1 Skrevet 16. mai 2008 Sønnen på 14 er på et arrangement 2 min unna her, og spurte så pent om han fikk være ute til kl 01, i stedet for 24 som var avtalen. Jeg er litt i tvil. Hadde vi vært på bøgda hadde jeg syntes at det hadde vært greit, men vi bor i storbyen. Skjønner at han vil få med seg konserten og ha det gøy med kompisene. Jeg sitter dessuten våken og venter på han. Og som sagt, det er 2 min unna her. Så hvorfor spør jeg her? Jo, det kan være greit med innspill, for jeg regner med at det vil dukke opp flere slike tilfeller fremover. Er litt i tvil hva som er vanlig. Dvs, frem til nå har kl 24 vært max utetid. Usikker på om jeg skal holde på denne tiden en stund til...
Lillros Skrevet 16. mai 2008 #2 Skrevet 16. mai 2008 Jeg syntes han kan få være ute til 1 vis det er slike ting som skjer, vis det bare er en gang i blandt. Går jo an å avtale at du/faren kjører og henter han. Du sier jo det bare er 2 min boren for, da kan du jo sende han en meld, og be han møte deg, slik at du går med han/de hjem. Kan godt være du også er litt redd og nervøs, for han bare er 14 år, og å være ute til kl 1 er seint da. Lag dere egne regler, ingen alkohol og bare fin oppførsel. Vis han ikke holder det, så skjer det ikke igjen! Syntes ikke det skader jeg, å la ungene få gjøre slike ting av og til. Så vil jo du også bli verdens kuleste mor ;o)
Skrika89 Skrevet 16. mai 2008 #3 Skrevet 16. mai 2008 Når jeg var 14 år måtte jeg være inne kl 11 i helgene, men så begynte det et ungdomsdiskotek her i byen hver fredag som holdt på til 12, og jeg fikk lov til å reise på dette med streng beskjed om at hvis det ble noe tull fikk jeg aldri lov mer. Jeg synes da at mamma var kul som hadde latt meg få lov til dette og det var godt å få litt løsere tøyler en gang i blandt. Jeg tror at det er bra for 14 åringer og få muligheten til å vise at de er til å stole på. La sønnen din gå, men si klart i fra at hvis det blir noe tull er det første og siste gangen.
Gjest Gjest-M- Skrevet 16. mai 2008 #4 Skrevet 16. mai 2008 Man er før eller senere nødt til å la tenåringer få litt slakk. Frihet under ansvar er min filosofi. Min 16-åring får være ute til 02, men så fort jeg ser tegn til at han ikke overholder avtalene vi har, blir det slutt på det. Jeg kjører og henter han når han er ute på noe spesielt. Dette har funket fint både på min eldste på 20, og på yngstemann, hvert fall så langt. Vi har en veldig åpen dialog, og jeg stoler på han, til det motsatte er bevist. Selv hadde jeg det ekstremt strengt som tenåring, og det resulterte i et veldig opprør fra min side. Jeg løy og lurte foreldrene mine hele tiden, og slik vil jeg ikke at mine barn skal ha det.
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2008 #5 Skrevet 16. mai 2008 Det kommer nok til å gå bra. Og man vokser på tillit og ansvar vet du.
Gjest StockDama Skrevet 16. mai 2008 #6 Skrevet 16. mai 2008 Hadde _veldig_ frie tøyler fra jeg var 11. Følte aldri noe behov for å gjøre "opprør", som noen har nevnt over her. Tolket det slik at foreldrene mine stolte på meg.
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2008 #7 Skrevet 16. mai 2008 Takk for svar folkens! Han fikk lov, og jeg venter han hjem hvert øyeblikk. Jeg er nesten mer bekymret ift til studentene som fester i huset her, og som henger på utsida her. Neida, det går nok bra. Åpen dialog har vi her i huset også, og det gjør alt så mye enklere. Tenker med gru på min egen ungdomstid, hvor det var fritt fram for alt.
Gjest *Mim* Skrevet 16. mai 2008 #8 Skrevet 16. mai 2008 Hadde vi vært på bøgda hadde jeg syntes at det hadde vært greit, men vi bor i storbyen. Hvorfor hadde det vært greit på bøgda? Har du aldri vært på bygdefest...? Så vil jo du også bli verdens kuleste mor ;o) Jeg vil definitivt ikke være verdens kuleste mor! Vi er litt strenge, men jeg har ikke lyst til å slippe det for mye løs. Jeg vil vite hvor tenåringen er, og ha klar avtale på henting. Jeg eller pappaen henter alltid. Jeg hadde selv lite grenser, og synes ikke det var noe eksempel til etterfølgelse egentlig.
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2008 #9 Skrevet 16. mai 2008 Hvorfor hadde det vært greit på bøgda? Har du aldri vært på bygdefest...? Jeg vil definitivt ikke være verdens kuleste mor! Vi er litt strenge, men jeg har ikke lyst til å slippe det for mye løs. Jeg vil vite hvor tenåringen er, og ha klar avtale på henting. Jeg eller pappaen henter alltid. Jeg hadde selv lite grenser, og synes ikke det var noe eksempel til etterfølgelse egentlig. Jo, desverre. Nesten hver helg fra jeg var 14 år. Jeg burde nok vært litt mer spesifikk når jeg dro frem bøgda som eksempel; jeg tenkte mer sånn hvis han var ute med venner, ikke på fest, så ville jeg ikke vært redd for fulle folk ute i gatene osv. Anyway, nå er han hjemme og alt er i orden, og han har hatt en fin kveld. Og mamma'n er stuptrøtt.
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2008 #10 Skrevet 17. mai 2008 Jeg hadde selv lite grenser, og synes ikke det var noe eksempel til etterfølgelse egentlig. Jeg synes på ingen måte det er et eksempel på manglende grenser å la en 14-15-åring være ute til klokken 1 så han kan få med seg en konsert. Tvert i mot synes jeg det er et eksempel på manglende oppdragelse å ikke la ungdommene gradvis få prøve slike ting før de blir myndige. Man kan ikke plutselig slippe dem fri på 18-årsdagen - det er uansvarlig det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå