Gå til innhold

bunad, drakt ?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Anne_*
Skrevet

hei!

har et lite spørsmål angående bunad og sånt... er selv fra trøndelag, men har veeeeldig lyst på lundebydrakten.. Har ikke noe som knytter meg til denne drakten, men synes den er så vanvittig fin! Ordnet meg ikke bunad til konfirmasjonen.. hadde jeg gjort det da, ville det vel blitt nord-trønder eller trønderbunaden.. den røde, eller rust rød..

men for å komme til spørsmålet.. er det dumt å kjøpe seg en drakt/bunad som man ikke har noe spesiell tilknyttning til?? også enda et spørsmål.. er lundebydrakta en bunad eller en drakt? finner så mye forskjellig på nett, så tenkte det kunne være greit å spørre..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
hei!

har et lite spørsmål angående bunad og sånt... er selv fra trøndelag, men har veeeeldig lyst på lundebydrakten.. Har ikke noe som knytter meg til denne drakten, men synes den er så vanvittig fin! Ordnet meg ikke bunad til konfirmasjonen.. hadde jeg gjort det da, ville det vel blitt nord-trønder eller trønderbunaden.. den røde, eller rust rød..

men for å komme til spørsmålet.. er det dumt å kjøpe seg en drakt/bunad som man ikke har noe spesiell tilknyttning til?? også enda et spørsmål.. er lundebydrakta en bunad eller en drakt? finner så mye forskjellig på nett, så tenkte det kunne være greit å spørre..?

Jeg syns at man må ha tilknytning til bunaden sin, føler at bunaden skal definere hvem du er. Heldigvis (for min del) så er jeg veldig fornøyd med min lofotbunad, og min oldemor har faktisk vært med å designe den, så jeg føler jeg har rett til å bære den.

Skrevet

Lundeby er en drakt. Den kommer jo egentlig fra sør/midt Hedmark, veldig vanlig i Solør/Odal-traktene, rundt Kongsvinger. Synes den er veldig fin, men jeg synes også det er viktig at man har tilknytning til området bunaden/drakten kommer fra. Det er mange som er for hele landet, så man kan jo velge en av dem..

Gjest Gjest_Anonym_*
Skrevet

Hvor kan man få kjøpt denne lundebydrakta?

Skrevet

Jeg synes Øst-Telemarksbunaden er alldeles nydelig. Men har jo absolutt ingen tilknytning what so ever til distriktet, og da synes jeg det blir merkelig å skulle bruke den.

Mine jenter kan "velge" mellom Nord - eller Sør-trønder, Nordland eller Lofot. Men siden det er jeg som syr har jeg vetorett og begge får Lofot......

Skrevet
JMen siden det er jeg som syr har jeg vetorett og begge får Lofot......

Bra valg!

Syns også man skal velge bunad etter tilhørighet. Svigermor er reinspikka nordlending, men har Grafferbunaden, og det syns jeg er helt feil. Hun syns den var så fin...

Skrevet

Et lite spørsmål... For å ha tilhørighet til et sted, må man ha nær slekt eller gjelder det også f.eks inngifte? At man f.eks kan ha bunad fra stedet din ektemann er fra osv? Hvor nær slekt bør det være synes dere?

Gjest Naria
Skrevet

Jeg synes det er litt spesielt å velge en bunad man overhodet ikke har tilknyttning til.

Gjest Lacuna
Skrevet
Et lite spørsmål... For å ha tilhørighet til et sted, må man ha nær slekt eller gjelder det også f.eks inngifte? At man f.eks kan ha bunad fra stedet din ektemann er fra osv? Hvor nær slekt bør det være synes dere?

Personlig synes jeg det bør være slekt gjennom blodsbånd, altså dine egne, ikke inngiftet.

Skrevet

Jeg ville valgt bunad ut fra hvor jeg hadde vokst opp eller hvor mine foreldre kom fra. Besteforeldrene mine kommer fra forskjellige steder i landet, men jeg kunne ikke tenkt meg å velge bunad fra deres hjemsteder uansett hvor fin bunaden var.

Bunader som går i arv er jo en annen sak da.

Gjest Naria
Skrevet
Personlig synes jeg det bør være slekt gjennom blodsbånd, altså dine egne, ikke inngiftet.

Enig.

Gjest Lacuna
Skrevet

Jeg kunne selv for eksempel hatt to bunader fra Telemark, blant annet Øst-Telemarksbunaden, siden min mor var derfra. Men jeg valgte bunaden fra mitt eget hjemsted, selv om den nok ikke regnes som like spektakulær. :)

Skrevet
Bra valg!

Syns også man skal velge bunad etter tilhørighet. Svigermor er reinspikka nordlending, men har Grafferbunaden, og det syns jeg er helt feil. Hun syns den var så fin...

Ja , ikke sant? Men det er bra jeg har godt tid på meg, det er mye broderi på Lofot!

Skrevet
Ja , ikke sant? Men det er bra jeg har godt tid på meg, det er mye broderi på Lofot!

Jepp! Men vakre broderi! Fint å ha en bunad det ikke går 13 på dusinet av :)

Skrevet
Hvor kan man få kjøpt denne lundebydrakta?

Her, for eksempel.

Skrevet

Jeg syns også det virker riktigt å velge bunad etter tilhørighet.

Selv er jeg tredje generasjons innfødt Osloboer, dvs foreldre og alle fire besteforeldre er herfra. Jeg syns det er flott med bunad, men iom at jeg ikke har noe bunaddistrikt jeg føler tilhørighet til, føler jeg ikke at jeg finner noen bunad som er for meg. Dessverre. :(

Skrevet (endret)

Synes og man skal velge bunad etter tilhørighet.

Har selv vært på jakt for og finne den bunaden jeg liker best og med tilhørighet.

Har endt opp med sør østerdalsbunaden, faren min komme defra og jeg har bodd halve livet her og kommer nok til og bo her resten av livet.

Endret av momo
Skrevet

Jeg syns man skal velge etter tilknytning, men jeg syns det er tull at det skal bety det stedet man har vokst opp. Jeg har blodbånd som gjør at jeg kan ha Sør-Østerdal, Hedemarken (alle tre), Grafferdrakt, Gudbrandsdalens festbunad, ny rekonstruert Gudbrandsdalsbunad, Bærumsbunad.. og det er bare slekta opp til besteforeldre.

Skrevet
Jeg syns også det virker riktigt å velge bunad etter tilhørighet.

Selv er jeg tredje generasjons innfødt Osloboer, dvs foreldre og alle fire besteforeldre er herfra. Jeg syns det er flott med bunad, men iom at jeg ikke har noe bunaddistrikt jeg føler tilhørighet til, føler jeg ikke at jeg finner noen bunad som er for meg. Dessverre. :(

Det finnes jo både Oslobunad og flere drakter da. Søsteren min har bunaden (den lyseblå) mens jeg sparer til jubileumsdrakta. Ellers så har du jo både akerdrakten og bydrakten. Her er en artikkel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...