Gå til innhold

Vondt i magen!

Fremhevede innlegg

Gjest Marijke
Skrevet

Jeg har i flere år vært plaget med vondt i magen etter å ha spist. Det skjer ikke hver gang, men ganske ofte, flere ganger i uken. Det kan vel være relevant at jeg har hatt spiseforstyrrelser i seks år nå, imidlertid har jeg en normal vekt og kaster aldri opp. Kvalm blir jeg likevel, og fryktelig oppblåst. Jeg har begynt å vurdere å gå til lege, for dette er vel neppe helt som det skal være.

Det jeg lurte på, er om noen av dere har lignende erfaringer/vet mer om slike magesmerter, pluss om noen vet sånn omtrentlig hva jeg kan forvente meg av et eventuelt legebesøk. Tar leger egentlig spiseforstyrrelser på alvor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om leger tar spiseforstyrrelser på alvor?? Uh! Det kommer ann på legen din. Alle leger BØR jo gjøre det, men det finnes duste-leger som det finnes duse-ekspeditører på Rimi eller Rema eller u name it...

Prøv han/hun du har som fastlege..om du ikke føler deg hørt, skift lege. Du kan fritt velge...og stå på krava!!!!! Du bør absolutt sjekke dette opp med kvalifiserte personer!!

Lykke til!

:D

Skrevet

DU MÅ JO GÅ TIL LEGEN MED DETTE!!! Selv om du har hatt spiseforstyrrelser tror jeg vel at kroppen din skal tåle å ta imot mat alikevel! :Nikke: Lykke til da!!

Skrevet

Jeg har en venninne som får vondt i magen når hun har spist.. ikke bare litt, men VELDIG vondt. Mange ganger må hun rett og slett legge seg en time eller to etter et måltid.

Hun har magekatarr. Det finnes medisiner og dietter som kan gjøre det lettere, men det er i hennes tilfelle kronisk og hun må leve med det.

Gå til legen og ta en sjekk du..

Gjest Starya
Skrevet

Min mor får ofte plager med magen når hun har spist, spes. når hun har spist fet mat. Kvalm blir hun fort etter søtmat. Hun har et eller annet med gallen, husker ikke hva det var.

Jeg har forresten hatt en periode selv der jeg blir uvel etter å ha spist, og oppblåst. Plagsomt.

Skrevet

Jeg hadde gallesten og fikk da sterke smerter i magen etter å ha spist fet mat og egg, all mat som har en høy verdi av kolesterol. Da opererte de vekk hele galleblæra mi, og jeg har ikke hatt magesmerter etter å ha spist etterpå. Eneste som kanskje kunne være en ulempe var at jeg i starten fikk veldig lett en kraftig diarè når jeg spiste mat som var bittelitt fet. (Jeg så ikke på det som en ulempe, fordi jeg gikk ned i vekt... Jeg har også en SF, så du kjenner kanskje til det der med å synes slikt er bra..) Magen har stabilisert seg veldig mye, så nå er det bare når jeg spiser veldig fet mat at jeg får diarè igjen.

Men det trenger jo ikke være dette for deg. Mitt eneste tips er egentlig GÅ TIL LEGEN.

Jeg kan ikke si noe om hvorvidt legene tar SF alvorlig, jeg har bare tatt opp dette med en lege og da ble jeg ikke tatt alvorlig. Derfor tør jeg ikke igjen. Men jeg hører veldig mange andre som har masse gode erfaringer med å ta opp sin SF hos legen, så det er veldig stor sjanse for at du blir hørt!

Lykke til, og god bedring med både det ene og det andre!!

Lillian

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei

Vet akkuratt hvordan du har det. Jeg får utrolig vondt i magen, smertene er nederst på magen, og det hjelper alltid når jeg legger meg ned. Dette kan jeg ikke på skolen, og har derfor vondt hele dagen.

dro faktisk til legen for å se om det er noe jeg ikke tåler. Venter spenst på svar. Legen derimot tok nok ikke dette så seriøst, gadd ikke engang å si om dette var unormalt eller ikke. Skrev bare videre og jeg måtte be om å ta en blodprøve..

• 2 måneder senere...
Skrevet

Hvordan finner legen ut at man har magekatarr? Er det bare å ta en blodprøve?

Hva får man mot det? Kan man ha magekatarr selv om man ikke får sure oppstøt og brekninger?

Skrevet

Kjenner meg igjen i det du skriver. Har så utrolig vondt etter måltider og går kvalm hele dagen. Skal imidlertid til legen med det i morgen etter flere måneder med slikt det er nå. Skal skrive hvis hun sier noe som kan være til nytte!

Skrevet

Uff, kjenner meg igjen. I en god stund har jeg fått veldig vondt i magen etter å ha spist. Dette gjelder særlig ved krydret mat. Nå har jeg en liten test periode hvor jeg ikke spiser krydret mat i det hele tatt, og får se om det hjelper... Får også diare.

Lurer på om det nesten er litt psykisk også snart... Fordi jeg vet at jeg får vondt i magen går jeg egentlig og venter på det.

Tror det kan være lurt å gå til legen.

Skrevet

Jeg har slitt med magesmerter i mange år - og har vært innom mange leger opp gjennom. Noen har tatt det seriøst, men ikke alle. Tror jeg har vært gjennom de fleste undersøkelser som går an i den regionen (et par jeg har sverget på at jeg ALDRI skal ta igjen...), men ingen finner ut noe som helst...

Så nå har jeg fått diagnosen "irritabel tarm" og det er bare noe jeg må leve med. Har funnet ut visse matvarer som jeg må ligge unna, og må nok bare ta tiden til hjelp for å finne ut hvordan jeg kan fungere best mulig med den magen jeg har.

Men du bør helt klart ta en tur til legen, for magen kan være ganske lumsk - og det kan være mange grunner til smertene dine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...