Gjest Anonym nå Skrevet 16. mai 2008 #1 Skrevet 16. mai 2008 Jeg har inkasso sak hos Lindorf, det har vært 3 saker, hvorav 2 er gjort opp. Nå gjenstår det vel 57 000 kr så er jeg ferdig med det for godt! JIPPI! Gitt om jeg gleder meg til det! Vel, jeg har avtale med Lindorf at jeg skal betale 6000 pr mnd, dette har jeg også gjort. Jeg har betalt ned en sak om gangen, mens de andre stod på "vent". I dag var jeg i kontakt med de pga noen jeg lurte på, deribland noe som stod i ett brev jeg hadde fått av de for en stund siden, at det kunne være aktuelt med reduksjon av gjelden... bla,bla... Jeg ringte i dag, og jeg må si jeg blir litt "overrasket" over hvor lite imøtekomende enkelte folk er. Selv om hun jobber i inkassobransjen, så er det vel servicebrancen allikevel, men det er ikke lett å skimte det. Som da jeg tok opp dette med reduksjon av denne gjelden, da sa hun først at jeg skulle betale 3800 i april, og dette hadde jeg da IKKE gjort. Eh...nei, jeg gjorde ikke det, fordi det var ikke AVTALEN. Jeg betalte 6000 på en annen sak og fikk den avsluttet. Hun såg nok det var riktig da, for hun sa ikke noe mer om det, men jeg synest tonen var nærmest aggresiv. Det var ikke ment som ett spørsmål, men en angklagende sur tone. Vel, vi kom tilbake til reduksjon av gjelden, dvs, av rentene på gjelden, og så sier hun at ja, da må jeg sende inn en skriftlig søknad om dette, hvor jeg viser inntekt og utgifter... Eh... Dette har ikke blitt sagt tidligere sier jeg, da har jeg fått beskjed om at så lenge de ser god betalingsvilje så kan det absolutt bli vurdert. Hun kom jo med noe "babbel", og så ble hun stille, stille lenge, sånn at jeg måtte spørre om hun var der fortsatt. Jeg har tidligere jobbet på kundeservice selv på telefon, og jeg synest det er normalt å si til kunder at de må vente ett lite øyeblitt. Men neida, hun ble bare "borte".... Etter at hun litt småsurt sa hun var der, så sa spurte hun om jeg hadde avsluttet to saker. Ja, som sagt så har jeg jo det ja... Stille lenge igjen... Vel, hun kunne ta bort 4500 av rentene, så nå er gjelden nede i 57 000 kr. Greitt nok, ble enig om at jeg får ta kontakt igjen å spørre, kanskje jeg da må søke om jeg får ytterligere reduksjon av rentene. Hehhe.. nå har jeg det lange innlegget her, poenget mitt er ikke at jeg ikke skal gjøre opp for meg, men altså, reduksjon av renter. Dessuten ble jeg ganske irritert over hele telefonsamtalen. Folk som har regningsangst, og har en økonomi som er total krøsj, føler vertfall ikke at en blir oppmuntret til å få ordnet opp i problemene heller. Ja, altså, noen som har erfaring med dette med inkasso og reduksjon av rentene, og som kan ha noen formening om jeg har mulighet til å få ytterligere reduksjon? Jeg tenker å ta kontakt når jeg har betalt ned enda litt til da, og så se hva de sier. Opprinnelig var saken på 45 000, hun slettet 4500 i dag, så nå er gjelden på 57 000 kr.
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2008 #2 Skrevet 16. mai 2008 Lindorff handler på vegne av kreditor. Det er kreditor som bestemmer om renter skal reduseres. Det er Lindroff som bestemmer om salæret skal reduseres.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 18. mai 2008 #3 Skrevet 18. mai 2008 Lindorff handler på vegne av kreditor. Det er kreditor som bestemmer om renter skal reduseres. Det er Lindroff som bestemmer om salæret skal reduseres. Takk for svar. Men jeg trodde at når saken var gått over til inkasso firma, som i dette tilfellet, Lindorf, så er det de som "eier" saken, at det er de som avgjør en eventuell reduksjon. Hva bør jeg ha med i brev da, om søking av reduksjon av saken / rentene? Er det noen "viktige" poeng som kan være viktig å ha med? F.eks at jeg er viser god betalingsvilje kan det være ett poeng?
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2008 #4 Skrevet 18. mai 2008 De har tett dialog med kreditor. Jeg har jobbet mot (altså som kreditor) et annet og stort inkassobyrå. Der hadde vi et webbasert system slik at vi hadde daglig kontakt med inkassobyrået og ble oppdatert om saker. De spurte alltid oss dersom det var snakk om å reduserer renter. Gi uansett beskjed om at all innbetalinger skal gå på hovedstolen (det du skyldte i utgangspunktet) først. Da blir det uansett mindre renter over tid. Dersom en nedbetalingsplan blir overholdt så er det lettere å få redusert rentene. Rett og slett fordi du viser en vilje til å gjøre opp gjelden. Jeg hadde ev. ventet til hovedstolen var betalt før jeg forhandlet om rentene.
Gjest Tidligere "Lindorff pasient Skrevet 18. mai 2008 #5 Skrevet 18. mai 2008 Takk for svar. Men jeg trodde at når saken var gått over til inkasso firma, som i dette tilfellet, Lindorf, så er det de som "eier" saken, at det er de som avgjør en eventuell reduksjon. Hva bør jeg ha med i brev da, om søking av reduksjon av saken / rentene? Er det noen "viktige" poeng som kan være viktig å ha med? F.eks at jeg er viser god betalingsvilje kan det være ett poeng? Nei. Det er kreditor som bestemmer. Og bortsett fra pausen uten forvarsel synes jeg ikke det var frekk oppførsel her. Du har fått beskjed om at du må vise deg som en med betalingsvilje (det å ha inkassosak er pr definisjon beviset på det motsatte, så du har bevisbyrden her) og evne så skal saken bli vurdert. Nå har du kommet i posisjon for vurdering og blir sur for at du må søke? Vi kan ikke alle la være å betale det vi skylder og så strykes rentene uten videre. Det er klart du må "søke". Jeg tenker "søknaden" består i en fremstilling av hva du kunne tenke deg og at det er en formalitet etter dette. La meg understreke at jeg vet veldig godt at man kan havne i kreditorselskapene sin vold uten at det er selvforskyldt (been there done that). Dessverre fordrer kontakt med disse selskapene litt skraping og bukking og ydmyk holdning. Men jeg har aldri opplevd frekkhet fra dem når jeg har hatt betalingsvilje og evne og bevist dette. Samtidig har jeg også lært at det ikke finnes noe verre enn å være i deres klør, så i fremtiden blir det usøtet havregrøt kokt på vann i 6 mnd fremfor å få inkassosaker ... Jobben deres er å være streng og inndrive gjelden snarest mulig. Ikke å godsnakke med de som skylder penger. Det er de du skylder penger som er Lindorffs kunde - ikke du.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 18. mai 2008 #6 Skrevet 18. mai 2008 Hei! Takk for tilbakemelding begge to! Og bortsett fra pausen uten forvarsel synes jeg ikke det var frekk oppførsel her. Du har fått beskjed om at du må vise deg som en med betalingsvilje (det å ha inkassosak er pr definisjon beviset på det motsatte, så du har bevisbyrden her) og evne så skal saken bli vurdert. Nå har du kommet i posisjon for vurdering og blir sur for at du må søke? Jeg er inneforstått med at ettersom jeg HAR en sak på meg, så har jeg vist dårlig betalingsvilje. Men jeg må innrømme at jeg synest det er rart at mange ikke viser en normal høflighet allikevel. Det KAN være mange ulike grunner til at en har kommet i den situasjonen. Nå må jeg legge til at jeg har snakket med flere saksbehandlere fra Lindorf og mange er også hyggelige. Jeg ble ikke sur fordi jeg må skrive brev og søke om å reduksjon på rentene, men overrasket fordi da har jeg fått ulik informasjon fra det samme firmaet. Det var når jeg sa det til henne, jeg synest hun virket sur.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå