Kara W Skrevet 16. mai 2008 #1 Del Skrevet 16. mai 2008 Vi har kjøpt nytt hus, og i vasken på kjøkkenet er det en sånn søppelkvern som man kan putte matrester nedi. Jeg har ikke noen erfaring med slike og lurte på om noen som har slik kan fortelle meg litt om hvordan den virker og evt. komme med gode råd. Vi har bodd her en måned uten at jeg har brukt den. Kaster fortsatt alt av matrester i søppla av gammel vane. Jeg lurte også på om det er mulig å få et slags lokk til den. Nå er den bare et stort hull rett ned, og jeg synes den ser litt skummel ut. Særlig når barna blir store nok til å putte ting (og fingre!) nedi der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pupsilure Skrevet 16. mai 2008 #2 Del Skrevet 16. mai 2008 Jeg kan dessverre ingenting om søppelkvern, vet bare at jeg har kjempelyst på det selv! Håper du får masse svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille katt Skrevet 16. mai 2008 #3 Del Skrevet 16. mai 2008 Jeg har hatt søppelkvern en gang jeg bodde utenlands. Brukte den sjelden, synes den var dritskummel . Vet dessverre ikke så mye om dem. MEN - en ting har jeg lest på Det Store Internettet - det er få kommuner som "godtar" at man har søppelkvern i huset sitt. De vil ikke ha matavfall ned i avløpene. Dette går på forskrifter for husbygging, så vidt jeg har skjønt. Men så er det visst en del husbyggefirmaer og kjøkkenleverandører som driter i det, fordi det er så populært med søppelkverner. Du får antakelig svar på det meste du lurer på her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antigartner Skrevet 16. mai 2008 #4 Del Skrevet 16. mai 2008 (endret) Vet dessverre ikke så mye om dem. MEN - en ting har jeg lest på Det Store Internettet - det er få kommuner som "godtar" at man har søppelkvern i huset sitt. De vil ikke ha matavfall ned i avløpene. Dette går på forskrifter for husbygging, så vidt jeg har skjønt. Men så er det visst en del husbyggefirmaer og kjøkkenleverandører som driter i det, fordi det er så populært med søppelkverner. Det er riktig at avfallskverner er forbudt i mange kommuner. Som regel er forbudet lagt inn i de lokale renovasjonsforskriftene, og årsaken ligger i at avløpsrørene og resten av avløpssystemet ofte ikke er dimensjonert for å tåle den ekstra tilgangen på næringsstoffer som matrestene utgjør. Noen steder kan det være tillatt der det er privat avløp. (Dvs hvis boligen ligger i spredtbygde områder, der en har private avløpsløsninger.) Dersom byggefirmaer driter i disse bestemmelsene, sier det en hel del om bransjen! De gambler bare på at kommunene ikke kan prioritere å bruke ressurser til å føre tilsyn med om forbudet blir overholdt. Til syvende og sist går det jo ut over oss selv, i og med at årsaken til forbudet er at bruk av kvernene kan bidra til miljøødeleggelser. Endret 16. mai 2008 av antigartner Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Apple- i.i Skrevet 18. mai 2008 #5 Del Skrevet 18. mai 2008 Vi har søplekvern i vasken, og har valgt det selv. Du bør ha noe til å dytte maten ned med, vi bruker en "greie" som egentlig er til å dytte ting ned i blenderen med , funker som bare det. Dytt maten ned først, skru på vannet (kaldt holder) og deretter kvernen. La det kverne til du hører at alt er borte, skyll fem sekunder til, vips så er du ferdig. Vi har lært ungene at alt må dyttes ned og "dytteren" legges bort før man kverner, så vi ikke risikerer at de putter noe nedi der mens det kverner. Det eneste du må huske er at kjøtt og bein ikke bør puttes nedi (fisk går bra) pga. at knivene ikke klarer f.eks. fettslingser. Vi har ikke hatt noen problemer med vår kvern. Vi lurte på om det ville bli problemer med lukt, men har ikke hatt noe slikt. Derimot hadde vi noen som malte for oss nede i kjelleren, og som løsnet et rør fra taket da de skulle male det. De glemte å feste røret i den ene enden, slik at det ikke lenger var i vater. Da ble det fort tett, men vi fant heldigvis ut av det og fikk fikset det. Jeg vet at en del kommuner har misforstått hvor bra disse kvernene kan være, mens andre gir tilskudd til å installere dem... Særlig i de kommunene man ikke resirkulerer matavfall (som her vi bor), hvor maten blir liggende som restavfall på dynga, skjønner jeg ikke at de kan ha noe imot det. Vi bruker vår matavfallskvern med god samvittighet, til og med bananskall går nedi der, og ser at vi produserer ca. 30 % mindre søppel. Vi slipper stinkende søplekasser og muligens å betale for å ha en større søplekasse ute for restavfall. Vi skal flytte herfra om et par år, og kommer til å installere søplekvern dit vi flytter, også! Bruk kvernen din med god samvittighet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille katt Skrevet 18. mai 2008 #6 Del Skrevet 18. mai 2008 Vi bruker vår matavfallskvern med god samvittighet, til og med bananskall går nedi der, og ser at vi produserer ca. 30 % mindre søppel. Vi slipper stinkende søplekasser og muligens å betale for å ha en større søplekasse ute for restavfall. For det første kan man ha hjemmekompostering av matavfall, så søppelmengden blir et dårlig argument for å bruke matavfallskvern. Mange kommuner har også ordninger for matavfall. Og hvorfor skal man oppfordre andre til å bruke matavfallskvern med god samvittighet, dersom det er forbudt i mange kommuner? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Syrin_* Skrevet 18. mai 2008 #7 Del Skrevet 18. mai 2008 Matavfallskverner har faktisk fått et generelt forbud i det nye avløpsregelverket som kom i 2006: SFT - nytt avløpsregelverk Det betyr at den enkelte kommune spesifikt MÅ tillate installasjon og bruk av matavfallskverner i husholdningen for at dette skal være lov å installere/bruke matavfallskvern. Anbefaler at dere som er interessert i dette sjekker med deres kommune hvodan de stiller seg til dette. Såvidt jeg vet er det ikke mange kommuner som tillater matavfallskverner, kan bare komme på Skien (i et begrenset område) og en nordlanskommune jeg har glemt navnet på i farten... Syrin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå