Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2008 #21 Skrevet 16. mai 2008 Bensin betaler han avogtil selv, og avogtil fra felleskontoen min. Sjelden fra min konto. Jeg er med å betale dekk, forsikringer osv. Det som jeg blir mest fortvilet over, er at jeg kanskje må true med at jeg vil selge bilen, eller kanskje må si at "dette forholdet kan ikke fortsette på denne måten.." - det blir så drastisk å si slike ting - når det er bare bagateller vi egentlig diskuterer. Du må prøve å si fra om det faktiske problemet før du går til det skrittet å vurdere å selge bilen, avsluttet forholdet osv. Det er ikke rart det blir krangler om dere har lett for å eskalere diskusjonen fra start Si på en rolig og grei måte at du mener det er feil at du betaler halvparten på en bil du ikke får bruke mer enn en sjelden gang, og at du ønsker at han overtar lånet og mesteparten av de daglige utgiftene på bilen. Ellers er det alltids verdt å tenke over hvordan dere fordeler andre utgifter og penger - om alt uansett går til en felleskonto, hvor du f eks kan nyte godt av hans penger til klær, ferier, månedskort og sånt, synes jeg kanskje ikke den økonomiske biten av problemstillinga er så relevant... Da deler man jo alt selv om ikke begge bruker de samme tingene like mye. Men deling går jo helst begge veier, og bilen tilhører jo deg også (selv om det er rimelig at du prøver å få sagt fra i forveien om du trenger bilen, ettersom det er han som rutinemessig bruker den).
Gjest Pupsilure Skrevet 16. mai 2008 #22 Skrevet 16. mai 2008 Det er bagateller, det med bilen, egentlig. Men samtidig syntes jeg det sier endel om hvordan han behandler deg. Jeg syntes absolutt ikke du bør finne deg i dette. Nå vet ikke jeg hvor mye du betaler i mnd på biler, men kanskje du faktisk kunne tatt taxi de få gangene du trenger den? Du kan hvertfall bruke det som et argument til ham.
Ghost Skrevet 16. mai 2008 #23 Skrevet 16. mai 2008 Takk for god respons! Jeg bare lurer.. må man virkelig gå fra samboeren for at han virkelig skal forstå at en ikke orker å bli herset med på en slik måte?? Tror han føler seg altfor trygg dessverre. Og jeg er ganske pysete, det er jo en grunn til at sitter her på forumet og klager i stedet for å ta det opp med en veninne f.eks. Jeg er også ganske pysete av meg... Så jeg skjønner hva du mener. Men du må ikke være redd for å si ifra innimellom. Må ikke la han tro han kan bestemme over deg. Neste gang så skal du ikke betale for bilen, og spør han hvorfor, så si det som det er, at du får jo aldri brukt bilen uansett. Du må bare heve hodet! Hva er det verste som kan skje? han blir sur og kranglete? det sier vel mer om han enn om deg. Prøv å være litt tøff i trynet du også! Du må ikke gi etter for en sånn fillesak som dette. Bare la vær å betal og spar heller pengene du ville ha brukt på bilen "hans" til å kjøpe deg en egen bil! Men om du skal gå ifra han for dette, skal ikke jeg si noe om. Men er du glad i han så tror jeg heller dere må prøve å finne en løsning på dette. men som sagt så skjønner jeg deg. å bli herset med er ikke noe morsomt i det hele tatt. men du kan såklart fortelle han at dersom dette skal fortsette, så er du faktisk i tvil på om dette forholdet er det rette for deg.
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2008 #24 Skrevet 16. mai 2008 Det er egentlig ikke en bagatell. Hvis han ikke kan se at dette er urettferdig, så det jo litt rart. Har du formulert det slik at du synes det er urettferdig at du betaler like mye på den som han - eller som at det er urettferdig at han har den mer enn deg? Førstnevnte er riktigst å si til han. Forstår han ikke, vil jeg si at han er egoistisk og trolig er han egoistisk på andre måter også, hvis du tenker etter?
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 16. mai 2008 #25 Skrevet 16. mai 2008 Jeg er også ganske pysete av meg... Så jeg skjønner hva du mener. Men du må ikke være redd for å si ifra innimellom. Må ikke la han tro han kan bestemme over deg. Neste gang så skal du ikke betale for bilen, og spør han hvorfor, så si det som det er, at du får jo aldri brukt bilen uansett. Du må bare heve hodet! Hva er det verste som kan skje? han blir sur og kranglete? det sier vel mer om han enn om deg. Prøv å være litt tøff i trynet du også! Du må ikke gi etter for en sånn fillesak som dette. Bare la vær å betal og spar heller pengene du ville ha brukt på bilen "hans" til å kjøpe deg en egen bil! Men om du skal gå ifra han for dette, skal ikke jeg si noe om. Men er du glad i han så tror jeg heller dere må prøve å finne en løsning på dette. men som sagt så skjønner jeg deg. å bli herset med er ikke noe morsomt i det hele tatt. men du kan såklart fortelle han at dersom dette skal fortsette, så er du faktisk i tvil på om dette forholdet er det rette for deg. sant nok det du sier, hva er det verste som kan skje. Og eksploderer han pga det, ja da vet jeg akkurat hvor jeg har han.. eller dvs kanskje ikke har han..
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 16. mai 2008 #26 Skrevet 16. mai 2008 Det er egentlig ikke en bagatell. Hvis han ikke kan se at dette er urettferdig, så det jo litt rart. Har du formulert det slik at du synes det er urettferdig at du betaler like mye på den som han - eller som at det er urettferdig at han har den mer enn deg? Førstnevnte er riktigst å si til han. Forstår han ikke, vil jeg si at han er egoistisk og trolig er han egoistisk på andre måter også, hvis du tenker etter? Jeg har faktisk sagt begge deler til han... Men det virker ikke som det hjelper... Han sier bare at han hater å ta trikk og t-bane... men det er da ikke jeg heller!
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 16. mai 2008 #27 Skrevet 16. mai 2008 Det er egentlig ikke en bagatell. Hvis han ikke kan se at dette er urettferdig, så det jo litt rart. Har du formulert det slik at du synes det er urettferdig at du betaler like mye på den som han - eller som at det er urettferdig at han har den mer enn deg? Førstnevnte er riktigst å si til han. Forstår han ikke, vil jeg si at han er egoistisk og trolig er han egoistisk på andre måter også, hvis du tenker etter? Joda, du har helt rett i at han er egoistisk på andre måter også. (spikeren på hodet..) men kan man omvende en egoist?
Poison Ivy Skrevet 16. mai 2008 #28 Skrevet 16. mai 2008 For en umoden tass du bor sammen med ! Jeg hadde blitt hoppende sint om noen lagde et problem ut av at jeg ville bruke bilen når begge betaler like mye. Det er helt urimelig at han bestemmer når du skal få bruke bilen, og at du må legge inn en søknad flere dager i forveien fordi han syns han har førsteretten. Ikke la han tråkke på deg på den måten, det er begge sin bil, ergo skal du også kunne bruke bilen når det passer deg. Du må bli tøffere, slå i bordet og ikke la han valse over deg på denne måten.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 16. mai 2008 #29 Skrevet 16. mai 2008 For en umoden tass du bor sammen med ! Jeg hadde blitt hoppende sint om noen lagde et problem ut av at jeg ville bruke bilen når begge betaler like mye. Det er helt urimelig at han bestemmer når du skal få bruke bilen, og at du må legge inn en søknad flere dager i forveien fordi han syns han har førsteretten. Ikke la han tråkke på deg på den måten, det er begge sin bil, ergo skal du også kunne bruke bilen når det passer deg. Du må bli tøffere, slå i bordet og ikke la han valse over deg på denne måten. No lignende (ikke så drastisk) sa også min mor i fjor sommer.. da brukte han bilen en del, la hun tydeligvis merke til, og da sa hun at "du må sette ned foten!" jeg ble helt sjokka jeg da hun sa det.. for trodde det var bare jeg som tenkte at han kanskje er litt dominerende, men at det var bare i hodet mitt.. så avogtil kan det være greit å få bekreftet fra den virkelige verden det som magefølelsen sier til en.
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2008 #30 Skrevet 16. mai 2008 No lignende (ikke så drastisk) sa også min mor i fjor sommer.. da brukte han bilen en del, la hun tydeligvis merke til, og da sa hun at "du må sette ned foten!" jeg ble helt sjokka jeg da hun sa det.. for trodde det var bare jeg som tenkte at han kanskje er litt dominerende, men at det var bare i hodet mitt.. så avogtil kan det være greit å få bekreftet fra den virkelige verden det som magefølelsen sier til en. Ofte ser andre sånt enda tydeligere enn en selv. Det kan være lett å bagatellisere og unnskylde kjærestens dårlige egenskaper, i hvert fall ovenfor andre. Så hør på moren din Sett grenser - kanskje det er nok for at forholdet skal fungere bedre. Hvis det bare blir krangling av at du ikke finner det i alt er det et tegn på at forholdet ikke er bra og at du bør revurdere det.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 16. mai 2008 #31 Skrevet 16. mai 2008 Ofte ser andre sånt enda tydeligere enn en selv. Det kan være lett å bagatellisere og unnskylde kjærestens dårlige egenskaper, i hvert fall ovenfor andre. Så hør på moren din Sett grenser - kanskje det er nok for at forholdet skal fungere bedre. Hvis det bare blir krangling av at du ikke finner det i alt er det et tegn på at forholdet ikke er bra og at du bør revurdere det. jeg har faktisk fått høre at jeg "skal da være så selvstendig".
Lissi Skrevet 16. mai 2008 #32 Skrevet 16. mai 2008 Joda, du har helt rett i at han er egoistisk på andre måter også. (spikeren på hodet..) men kan man omvende en egoist? Ja man kan faktisk det, men det er mye jobb!! Mye kværning, mas, kjæfting, og kjærlighet. Trusler funker også. Min var enebarn og egoist. Nå er han verdens skjønnenste!! Så jo det er håp!! Men IKKE når du oppfører deg som en vaskefille;)
Lissi Skrevet 16. mai 2008 #33 Skrevet 16. mai 2008 Det er bagateller, det med bilen, egentlig. Men samtidig syntes jeg det sier endel om hvordan han behandler deg. Jeg syntes absolutt ikke du bør finne deg i dette. Nå vet ikke jeg hvor mye du betaler i mnd på biler, men kanskje du faktisk kunne tatt taxi de få gangene du trenger den? Du kan hvertfall bruke det som et argument til ham. Hun SKAL ta taxi når hun trenger SIN bil??? Nei jenter, nå må dere skjerpe dere å sette grenser. Jeg skjønner ikke hvordan dere klarer å la være å si fra, jeg klarer det IKKE. Jeg sier alt jeg tenker og føler og setter han skikkelig på plass om jeg føler for det. Det er visse ting jeg ikke godtar og det sier jeg rett ut. Snakk fra levra, øv fra i dag!! Ellers vil dere være dørmatte bestandig. Det er aldri for sent. Man lever en gang. Hvorfor leve i et forhold hvor ene parten mangler respekt for den andre?
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 16. mai 2008 #34 Skrevet 16. mai 2008 Hun SKAL ta taxi når hun trenger SIN bil??? Nei jenter, nå må dere skjerpe dere å sette grenser. Jeg skjønner ikke hvordan dere klarer å la være å si fra, jeg klarer det IKKE. Jeg sier alt jeg tenker og føler og setter han skikkelig på plass om jeg føler for det. Det er visse ting jeg ikke godtar og det sier jeg rett ut. Snakk fra levra, øv fra i dag!! Ellers vil dere være dørmatte bestandig. Det er aldri for sent. Man lever en gang. Hvorfor leve i et forhold hvor ene parten mangler respekt for den andre? puh! veldig greit med slike som deg problemet mitt er at jeg faktisk setter grenser, og sier fra, men han er ganske hardhuda og får ikke lett samvittighet... jeg har prøvd så mye nå at det er like før jeg bare sier at nå er det slutt - jeg orker ikke mer dominerende og egoistisk oppførsel... jeg vet at det jeg stiller krav om er ikke for mye å be om... (det er ikke bare det med bilen han er egoistisk på, for å ha det klart..)
Gjest Pupsilure Skrevet 16. mai 2008 #35 Skrevet 16. mai 2008 Hun SKAL ta taxi når hun trenger SIN bil??? Nei jenter, nå må dere skjerpe dere å sette grenser. Jeg skjønner ikke hvordan dere klarer å la være å si fra, jeg klarer det IKKE. Jeg sier alt jeg tenker og føler og setter han skikkelig på plass om jeg føler for det. Det er visse ting jeg ikke godtar og det sier jeg rett ut. Snakk fra levra, øv fra i dag!! Ellers vil dere være dørmatte bestandig. Det er aldri for sent. Man lever en gang. Hvorfor leve i et forhold hvor ene parten mangler respekt for den andre? Nei, mente det ikke sånn! Mente at hun kan si at hun ikke vil ha noe mer med bilen å gjøre. Ikke betale noe mer på den, og sikkert sparer penger på å ta taxi de få gangene hun hadde trengt den.
Lissi Skrevet 16. mai 2008 #36 Skrevet 16. mai 2008 Nei, mente det ikke sånn! Mente at hun kan si at hun ikke vil ha noe mer med bilen å gjøre. Ikke betale noe mer på den, og sikkert sparer penger på å ta taxi de få gangene hun hadde trengt den. Ja tenkte det var det du mente;)
Gjest Tigress Skrevet 17. mai 2008 #37 Skrevet 17. mai 2008 Fyren høyrast mindre begava ut. Vi har ein bil. Den er hans, eg brukar han kvar dag til jobb. Så då betalar eg dei fleste regelmessige utgiftene på han, og eg set av pengar til service. Når han treng bilen har eg sitte på med ein kollega, eller han revurderer og brukar kollektivtransport. Kva for ein idiot er det som ikkje "toler" kollektivtransport i 30-35 forresten? Ikkje rart utsleppa aukar her i verda.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 19. mai 2008 #38 Skrevet 19. mai 2008 Fyren høyrast mindre begava ut. Vi har ein bil. Den er hans, eg brukar han kvar dag til jobb. Så då betalar eg dei fleste regelmessige utgiftene på han, og eg set av pengar til service. Når han treng bilen har eg sitte på med ein kollega, eller han revurderer og brukar kollektivtransport. Kva for ein idiot er det som ikkje "toler" kollektivtransport i 30-35 forresten? Ikkje rart utsleppa aukar her i verda. i går ble det en stor krangel igjen av dette, og konklusjonen hans var at om jeg også ville ha bilen avogtil, da må vi kjøpe oss en ekstra. Dette synes jeg er veldig unødvendig siden jeg bare trenger den et par ganger i mnd, + at vi egentlig ikke har råd til å ha 2 biler - selv om vi kjøper en billig en. At jeg skal betale mindre på avdragene i mnd gikk han ikke med på. Så enten må vi vel selge bilen, eller så må jeg finne meg i at vi kjøper en til.
Gjest Bond Skrevet 19. mai 2008 #39 Skrevet 19. mai 2008 - men i et godt forhold burde det jo gå an å dele? akkurat.... Det at han ikke gidder å ta trikken en gang i måneden, viser litt om hvor mye respekt han har for deg. Jeg kunne absolutt ikke forestille at vi skulle krangle om noe sånt. Hvis jeg noen ganger må reise tidlig og ta fly eller noe, da våkner samboeren midt på natten for å kjøre meg til flyplassen så jeg skulle slippe å ta tog (jeg har ikke lappen, så jeg har ikke alternativen å ta bilen og kjøre selv). Det er normalt å møte midt på veien og gjøre ting for den andre og det er absolutt ikke akseptabelt at du skulle betale 50% av prisen dersom du aldri får bruk av bilen.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 19. mai 2008 #40 Skrevet 19. mai 2008 akkurat.... Det at han ikke gidder å ta trikken en gang i måneden, viser litt om hvor mye respekt han har for deg. Jeg kunne absolutt ikke forestille at vi skulle krangle om noe sånt. Hvis jeg noen ganger må reise tidlig og ta fly eller noe, da våkner samboeren midt på natten for å kjøre meg til flyplassen så jeg skulle slippe å ta tog (jeg har ikke lappen, så jeg har ikke alternativen å ta bilen og kjøre selv). Det er normalt å møte midt på veien og gjøre ting for den andre og det er absolutt ikke akseptabelt at du skulle betale 50% av prisen dersom du aldri får bruk av bilen. faktisk har han ingen problemer med å kjøre meg hit og dit, så lenge han får ha bilen til jobb hver dag. så problemet er at bilen aldri er disponibel for meg..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå